Betalt erhvervs-journalistik

Ny erhvervsavis sælger virksomhedsportrætter til 23.500 kroner stykket. "Det er jo til at brække sig over," siger Forbrugerombudsmanden, der ser avisen som endnu et eksempel på den snigende gift i dansk journalistik.

Den 26. marts udkommer avisen Erhvervsmarked for første gang. Hver måned vil Erhvervsmarked, der i stil og udseende minder om ErhvervsBladet, bringe artikler om erhvervslivet og dets produkter.

Men allerede inden Erhvervsmarked udkommer, er den trådt over grænsen for god presseskik og markedsføring. Det nye organ vil sælge virksomhedsportrætter og omtale af produkter uden at skrive, at der er tale om en annonce.

"Som noget specielt tilbyder vi at bringe firmaprofiler samt produktomtaler. Prisen for 1/1 side inkl. journalistik og farvefotos andrager 18.800,- ekskl. moms," står der i et brev, som er sendt ud til kommende annoncører.

"Vi prøver at lade det være tovejskommunikation, sådan at virksomhederne også er med til at bestemme indholdet. Vi vil selvfølgelig selektere, men slet ikke på samme måde, som de gør på dagbladene," siger Rasmus Refer, der er direktør i Scandinavian Media Group og manden bag det nye månedsblad.

– Er det reklame eller journalistik?

"Jeg synes faktisk, det er journalistik. Der har været en definition på en journalist, hvis man tager tilbage i tiden, som er sådan en uvildig person, der repræsenterer et uvildigt blad. Men hvis du så ikke vil bruge ordet journalistik, så vil jeg kalde det en form for redaktionel formidling," siger Rasmus Refer.

"Det er jo til at brække sig over. Hvordan skal vi kunne tro på, hvad I skriver, når I er købt og betalt af erhvervslivet," siger forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen til folkene fra Erhvervsmarked.

"Det er ligesom virksomhedsportrætterne i lokal-tv, mange tillæg i dagbladene og meget lokaljournalistik klart i strid med god presseskik og Markedsføringsloven," siger Hagen Jørgensen.

 

Annonce-ikon er ikke nok
Rasmus Refer mener ikke, at den nye avis vil overskride nogen regler eller love. Erhvervsmarked vil anbringe et ikon over annoncørbetalte historier, så kan læserne andetsteds i bladet læse, at den slags artikler er købt journalistik.

"Det er ikke nok. Det er ikke et sted bagi eller oppe foran, der skal stå et eller andet med småt om, hvordan det skal forstås. Der skal klart stå, at dette er en annonce," siger Hagen Jørgensen.

"Det vil være rimelig grafisk grimt, hvis vi skulle skrive annonce henover. Vi mener, at et ikon, der er forklaret et andet sted i bladet, er godt nok," siger Rasmus Refer.

Og sådan bliver det indtil videre. Forbrugerombudsmanden kan nemlig ikke selv rejse sager om skjult reklame. Men det er kun et spørgsmål om tid.

Partierne bag det seneste medieforlig har vedtaget, at Markedsføringsloven skal strammes med hensyn til skjult reklame. Forbrugerstyrelsen oplyser, at der vil gå omkring et halvt år, før lovgrundlaget er undersøgt.

 

Sur konkurrent
Det er ikke kun forbrugerombudsmanden, der har set sig sur på Erhvervsmarked. Konkurrenten ErhvervsBladet mener, at Erhvervsmarked har lagt sig for tæt op ad ErhvervsBladet. Tabloidformatet, navnet og skrifttypen på det nye blad oprører ErhvervsBladets chedredaktør, Peter Kjærgaard.

"Der er flere læsere og annoncører, der ringer og spørger, om det er os, som står bag den nye avis. Det er helt bevidst, at de skaber et udseende af, at det er ErhvervsBladet, der står bag. Ved at ligne os, skaber de en tryghedsfølelse hos kunden, og det er vi trætte af," siger Peter Kjærgaard.

Peter Kjærgaard får støtte af grafisk designer og afdelingsleder ved Den Grafiske Højskole, Henrik Birkvig.

"Erhvervsmarkeds samlede udtryk ligger tæt på ErhvervsBladets. Og det er i grunden mærkeligt, at en ny avis ikke vil signalere en mere selvstændig profil," siger Henrik Birk-vig.

Direktøren for Erhvervsmarked Rasmus Refer er fuldstændig afvisende over for _ErhvervsBladets beskyldninger om, at han har kopieret ErhvervsBladets udseende.

"Det er så pinligt, at de synes det. Det er noget sludder. Vi er slet ikke interesseret i at ligne ErhvervsBladet. Enhver kan se, at vores avis er anderledes," siger Rasmus Refer.

0 Kommentarer