Betalingsaviser går overraskende frem

De betalte dagblade i Danmark får nu rent faktisk flere læsere. Til trods for oplagsfald, så er læsertallet vokset det seneste halve år, viser opgørelse fra Gallup.

De betalte dagblade i Danmark får nu rent faktisk flere læsere. Til trods for oplagsfald, så er læsertallet vokset det seneste halve år, viser opgørelse fra Gallup.

Selv om landets store betalingsaviser fortsat må konstatere markante fald i oplagene, så er det alligevel samtidigt lykkedes at få flere læsere. Det viser dagens overraskende opgørelse fra Index Danmark/Gallup for perioden oktober til marts i år.

Væksten gælder for både Berlingske Tidende, B.T. og Politiken. Men også Ekstra Bladet, Information, Weekendavisen og Børsen har fået flere læsere i det forløbne halvår, hvis man sammenligner med samme periode året før. Størst er væksten blandt de betalte aviser for Berlingske, som har øget læsertallet med 22.000 på hverdage.

Der er dog også enkelte betalingsaviser, som stadig mister læsere. Det gælder Morgenavisen Jyllands-Posten og nu også Kristeligt Dagblad.

Medregnes gratisaviserne, er der kommet 274.000 flere læsere af de store landsdækkende hverdagsaviser.

Blandt gratisaviserne er Urban den store taber. Avisen er gået tilbage fra 563.000 læsere til 441.000 læsere. En nedgang på 122.000. Også metroXpress er gået tilbage, mens 24timer er højdespringeren fra 410.000 læsere til 544.000. Altså en fremgang på 134.000 læsere.

Læs her de nye læsertal for 4. kvartal 2007 + 1. kvartal 2008 fra Index Danmark/Gallup.

1 Kommentar

Magnus Riis
30. MAJ 2008
Re: Betalingsaviser går overraskende frem
Det må siges at være en lækker nyhed for Berlingske. Annoncekronerne må virkelig være tiltrængte, når de nu er på vej i ind i en turbulent tid med omlægninger og sammenkoblinger.