"Betaling for netnyheder? - Glem det!"

Betaling for indhold og nyheder på nettet har været det helt store tema den seneste måned. Særligt i USA, men også herhjemme. En af Norges netguruer tvivler dog stærkt på betalingsviljen.
04.06.2009 · 10:11

Betaling for indhold og nyheder på nettet har været det helt store tema den seneste måned. Særligt i USA, men også herhjemme. En af Norges netguruer tvivler dog stærkt på betalingsviljen.

En frisk undersøgelse viser godt nok, at norske mediechefer nu har ændret syn. Mange mener ligefrem, at gratisepoken er slut. Og mere end 50 procent tilkendegiver, at det vil være muligt at indføre betaling for helt almindelige nyheder på nettet.

Undersøgelsen er lavet af Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i Norge, som har spurgt mediebranchens egne topbosser.

Men selv om holdningen blandt mediecheferne altså er ændret, så hjælper det ikke en dyt.

Det mener i hvert fald en af Norges webguruer, Gisle Hannemyr, der er forsker og lektor ved Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo.

Til Kampanje.com udtaler han, at stærkt overrasket og påpeger, at en ting er, hvad mediecheferne tror, en anden ting er, om også befolkningen har ændret holdning.

"Jeg vil være vældig forbavset, hvis det er en udbredt holdning. Årsagen er, at der jo findes så mange alternative tilbud, som er gratis. Og vi ved, at mediehuse, som har forsøgt at tage betaling for helt almindelige nyheder - eksempelvis The New York Times - ikke har haft succes med den slags betalingsløsninger," siger Gisle Hannemyr til Kampanje.com.

Han tilføjer, at The Wall Street Journal har haft held med betaling, men at de netop ikke leverer ganske almindelige nyheder - men derimod er meget nicheprægede.

Hvis der indføres mikrobetaling eller anden form for betaling for nyheder på nettet, vil det ifølge Gisle Hannemyr få læsertallene til at rasle ned. Og dermed også annonceindtægterne.

"Og så tvinges mediehusene til at kompensere i form af flere betalende læsere. Det er ikke let," udtaler Hannemyr, der tvivler på, at Rupert Murdochs udsagn om betaling for nyheder på nettet kommer til at holde stik.

Kommentar

04/06/2009 - 10:59

Bjørn Sørensen

Manden har ret og uret. Mikrobetaling kombineret med dynamisk prissætning, hvor nyheder selvfølgelig altid skal være gratis er vejen frem. Det er det unikke og kvalitetsprægede indhold, der skal sælges. Desuden glemmer han, at der kan betales med andet end penge - personlige oplysninger om bopæl, alder og interesser er guld værd for annoncørerne og dermed for medierne.

Seneste jobopslag

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

Informationsmedarbejder til Kvalitet & Udvikling

Lolland Kommune
Ansøgningsfrist: 21.10

Kommunikationsmedarbejder (AC-fuldmægtig) - Tekniske Fakultet, Sønderborg

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 17.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Nyhedsjournalist

Politiken Skoleliv
Ansøgningsfrist: 19.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist der kan lidt mere end dit fadervor

Professionshøjskolen ABSALON
Ansøgningsfrist: 22.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

Digital kommunikationskonsulent i Dansk Journalistforbund (Barselsvikariat)

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 18.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

Press & Communication Specialist

Søstrene Grene
Ansøgningsfrist: 19.10

Digital medarbejder

Cyklistforbundet
Ansøgningsfrist: 17.10

SoMe- og webredaktør

DGI
Ansøgningsfrist: 21.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Kommunikationskonsulent til Videnskabernes Selskab

Det Kgl. Danske Videnskabernes Selskab
Ansøgningsfrist: 22.10

Senior kommunikationsrådgiver til Sampension

Sampension
Ansøgningsfrist: 18.10

Kommunikationschef i Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 19.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør for journalistiske satsninger

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 19.10