Besat af mediet

ANMELDELSE. ”Bogen er et overflødighedshorn af inspiration til innovation og nye måder at arbejde med journalistik på,” skriver anmelder Ulla Bechsgaard om 'Den journalistiske forbindelse'
05.04.2018 · 10:09

Af: Ulla Bechsgaard


Bog: Den journalistiske forbindelse
Forfatter: Søren Schultz Jørgensen og Per Westergård
Forlag: Gyldendal Business (360 sider, 300 kroner)

Anmelder: Ulla Bechsgaard, journalist, ledelsesskribent og -konsulent


På netavisen Texas Tribune får medlemmerne intet andet end tilknytning; men de er vilde med deres medie og stolte over at få deres navn på medlemsvæggen sammen med de andre enkeltpersoner, institutioner og fonde, der har doneret mellem 10 og to millioner dollar til netavisen.
Texas Tribune er et af de amerikanske medier, som tidligere chefredaktør på Fyens Stiftstidende Per Westergård og mediesociolog Søren Schultz Jørgensen har besøgt på deres rejse rundt i Europa og USA med det formål at komme hjem og inspirere danske nyhedsmedier til at genopfinde sig selv.

Du kan læse om Le Monde i Paris, som er lykkedes med at lave en turn around ved at gøre sig mere eksklusiv; om Die Zeit-koncernen, som har fået succes med webmediet Ze.tt, der henvender sig til de 18-30-årige, og om en række andre medier, der eksperimenterer med at være i dialog med brugerne før, under og efter publicering.

Bogens styrke er de mange inspirerende cases. Svagheden er analysen og perspektiveringen. 

Titel og undertitel ’Den journalistiske forbindelse. Sådan genopfinder nyhedsmediet sin relation til borgerne – og sin relevans for demokratiet’ skaber en forventning om, at danske medier her kan hente svar og råd, der er lige til at følge. Det kan man ikke.

En gratis netavis i Texas for dedikerede texanere med 10.000 medlemmer i en klub kan inspirere, men ikke umiddelbart overføres til et stort mediehus. Selv om tilknytning og dedikation selvfølgelig også her er relevant at opbygge.

At medierne skal knytte borgerne stærkere til sig, er bogens hovedbudskab. Westergård og Schultz Jørgensen vil skabe fornyelse med en mere nærværende, involverende, aktiverende og fællesskabsorienteret journalistik. 

For mange danske medier, herunder Westergårds egen tidligere avis Fyens Stiftstidende, er det ikke nyt at bedrive kampagnejournalistik og knytte abonnenter til sig via læserarrangementer. Det kan undre, at forfatterne ikke i højere grad sætter deres eksempler om at skabe tilknytning i relation til mediernes indtjening. Kan det betale sig? Er det økonomisk bæredygtigt? De spørgsmål bliver desværre ikke besvaret.

Men læs bogen. Den er et overflødighedshorn af inspiration til innovation og nye måder at arbejde med journalistik på. I alt har de to forfattere besøgt 50 nyhedsmedier og journalistiske tænkere i USA, Storbritannien, Tyskland, Holland, Frankrig, Spanien, Polen, Norge, Sverige og Danmark. Odysséen er betalt af Den Fynske Bladfond, Politiken-Fonden, Aarhus Stiftstidendes Fond og Dagspressens Fond. 
 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Odense Sport & Event søger kommunikationskonsulent

Odense Sport & Event
Ansøgningsfrist: 13.02

Kommunikationschef til Nature Energy

NGF Nature Energy Biogas A/S
Ansøgningsfrist: 06.02

Velskrivende kommunikationsmedarbejder, der kan sætte rettigheder på dagsordenen

Patent- og Varemærkestyrelsen
Ansøgningsfrist: 06.02

Rådgiver søges til Dansk Journalistforbund – Individuel Rådgivning

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 19.02

BARSELSVIKAR: Journalist/ kommunikationsmedarbejder

MCH A/S
Ansøgningsfrist: 31.01

Redaktør til TV Avisen

DR
Ansøgningsfrist: 24.01

Danwatch søger Ansvarshavende Chefredaktør

Danwatch
Ansøgningsfrist: 17.02

Dansk Psykolog Forening søger en psykologfaglig redaktør

Dansk Psykolog Forening
Ansøgningsfrist: 12.02

Erfaren kommunikationskonsulent til Tandlægeforeningen

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 30.01

Vikar til lokalredaktionen i Svendborg

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 28.01

Digital redaktør med stærkt udviklingsgen

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Grave-reporter til Flensborg Avis

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Kommunikationskonsulent

Ballerup Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02

Web-reporter til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 25.01

Pressekonsulent, der kan sætte sikkerhed på dagsordenen

Sikkerhedsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.02

Kommunikationsmedarbejder til intern og ekstern kommunikation

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 25.01

DIIS søger kommunikationsmedarbejder (barselsvikariat)

Dansk Institut for Internationale Studier
Ansøgningsfrist: 24.01

DANMARKS VILDESTE REDAKTØR TIL JAGTMAGASINER

Recreation Media ApS
Ansøgningsfrist: 31.01