Besat af mediet

ANMELDELSE. ”Bogen er et overflødighedshorn af inspiration til innovation og nye måder at arbejde med journalistik på,” skriver anmelder Ulla Bechsgaard om 'Den journalistiske forbindelse'
05.04.2018 · 10:09

Af: Ulla Bechsgaard


Bog: Den journalistiske forbindelse
Forfatter: Søren Schultz Jørgensen og Per Westergård
Forlag: Gyldendal Business (360 sider, 300 kroner)

Anmelder: Ulla Bechsgaard, journalist, ledelsesskribent og -konsulent


På netavisen Texas Tribune får medlemmerne intet andet end tilknytning; men de er vilde med deres medie og stolte over at få deres navn på medlemsvæggen sammen med de andre enkeltpersoner, institutioner og fonde, der har doneret mellem 10 og to millioner dollar til netavisen.
Texas Tribune er et af de amerikanske medier, som tidligere chefredaktør på Fyens Stiftstidende Per Westergård og mediesociolog Søren Schultz Jørgensen har besøgt på deres rejse rundt i Europa og USA med det formål at komme hjem og inspirere danske nyhedsmedier til at genopfinde sig selv.

Du kan læse om Le Monde i Paris, som er lykkedes med at lave en turn around ved at gøre sig mere eksklusiv; om Die Zeit-koncernen, som har fået succes med webmediet Ze.tt, der henvender sig til de 18-30-årige, og om en række andre medier, der eksperimenterer med at være i dialog med brugerne før, under og efter publicering.

Bogens styrke er de mange inspirerende cases. Svagheden er analysen og perspektiveringen. 

Titel og undertitel ’Den journalistiske forbindelse. Sådan genopfinder nyhedsmediet sin relation til borgerne – og sin relevans for demokratiet’ skaber en forventning om, at danske medier her kan hente svar og råd, der er lige til at følge. Det kan man ikke.

En gratis netavis i Texas for dedikerede texanere med 10.000 medlemmer i en klub kan inspirere, men ikke umiddelbart overføres til et stort mediehus. Selv om tilknytning og dedikation selvfølgelig også her er relevant at opbygge.

At medierne skal knytte borgerne stærkere til sig, er bogens hovedbudskab. Westergård og Schultz Jørgensen vil skabe fornyelse med en mere nærværende, involverende, aktiverende og fællesskabsorienteret journalistik. 

For mange danske medier, herunder Westergårds egen tidligere avis Fyens Stiftstidende, er det ikke nyt at bedrive kampagnejournalistik og knytte abonnenter til sig via læserarrangementer. Det kan undre, at forfatterne ikke i højere grad sætter deres eksempler om at skabe tilknytning i relation til mediernes indtjening. Kan det betale sig? Er det økonomisk bæredygtigt? De spørgsmål bliver desværre ikke besvaret.

Men læs bogen. Den er et overflødighedshorn af inspiration til innovation og nye måder at arbejde med journalistik på. I alt har de to forfattere besøgt 50 nyhedsmedier og journalistiske tænkere i USA, Storbritannien, Tyskland, Holland, Frankrig, Spanien, Polen, Norge, Sverige og Danmark. Odysséen er betalt af Den Fynske Bladfond, Politiken-Fonden, Aarhus Stiftstidendes Fond og Dagspressens Fond. 
 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Robotredaktør - Odense

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 15.04

Digital udvikler og producent til Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp
Ansøgningsfrist: 30.03

To journalister til Lollandredaktionen

Lolland-Falsters Folketidende A/S
Ansøgningsfrist: 10.04

Organisationsudviklingschef

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 10.04

Studentermedhjælper til medlemsrådgivning

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 05.04

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 07.04

Projektleder til Politiken Live

Politiken Live
Ansøgningsfrist: 07.04

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03