search

Berlingskes redesign gør ‘Tanten’ lidt friskere

ANMELDELSE. Berlingske har fået en total overhaling: Nyt avishoved, nye skrifter, ny elegant farvepalette og ny struktur for indholdet, skriver anmelder Lars Pryds

I en tid, hvor alle udviklingskroner ellers nærmest instinktivt kastes ind i digitale satsninger, er det befriende, at danske mediehuse også bruger energi på at opdatere den go’e gamle printavis.

Med få dages mellemrum fik først Kristeligt Dagblad nyt design (2/9) og tirsdag (5/9) udkom så Berlingske, Danmarks ældste avis, i nye gevandter med moderne tilsnit.

Den nye ejer siden februar 2015, belgiske De Persgroep, hyrede engelske Mark Porter, især kendt som designchef gennem 15 år på The Guardian, til opgaven.

Velkendt sektionering – plus nyt B

Indholdsmæssigt er den nye ‘Tante Berlinger’ sektioneret omtrent, som vi kender den – en hovedavis samt en række mindre sektioner, der bortset fra Business og en ny daglig kultur- og livsstilssektion B skifter fra dag til dag.

 

Hovedsektionen indledes stadig med nyheder, men i forventning om, at læserne shopper rundt på tryk, som de gør på nettet, er den traditionelle opdeling i indland og udland ophævet – fælles overskrift er nu blot “Nyheder”.

Avisens leder står nu på bagsiden – sammen med henvisninger til det udvidede meningsstof bagest i sektionen. Det giver overraskende god mening og gør sektionen overskuelig – “news” hvis man læser avisen forfra, “views” hvis man læser bagfra.

Modige typografiske valg

Tilbage til det visuelle. Avishovedet er atter en helt regulær udgave af navnet, en dyb blå logotype på hvid bund – en klar forbedring fra den gamle magasin-forsigtige blå kasse med hvide versaler – i kombination med en ny rentegning af våbenskjoldet fra 1749.

Ny primær skrift er Sanomat, oprindeligt udviklet til den finske avis Helsingin Sanomat, i adskillige snit, suppleret af en smal grotesk, Giorgio Sans, tegnet i 2009 til et af New York Times’ magasiner. Al brødtekst er i Guardian Text, oprindelig designet til – ja: The Guardian.

Endelig introduceres den lidt finurlige skrift CPH Signs, der er inspireret af danske gadeskilte – læsere, der holder af at se ’Matador’, vil knuselske den og føle sig hjemme med det samme.

Det er modigt at plukke skrifter i andre avisers identiteter – og lidt ærgerligt, da Berlingske for kun fem år siden fik specialtegnet sin helt egen skrift. Her kan man ikke beskylde avisen for at være konservativ – men da den oprindelige Berlingske-skriftfamilie på 28 snit i dag består af hele 170 varianter, burde det have været muligt at skabe fornyelse samtidig med, at den helt unikke brandingværdi, der er indbygget i at have sin egen skrift, var bevaret.

På mikro-typografisk niveau mangler naturligt en del finpudsning – for eksempel justering af bogstav- og ordmellemrum i brødteksten, knibning i citaterne og ikke mindst aktieoversigterne, hvor der hurtigst muligt bør findes en skrifttype specielt designet til tabeller. Sådan én findes allerede i Guardian-familien.

Udfordrende layout

Typografisk giver de mange forskellige skriftsnit i bedste fald et livligt, kontrastfyldt udtryk, i værste fald en rodet oplevelse. Under alle omstændigheder stiller det store krav til redaktionssekretærer og layoutere at skulle balancere mulighederne på siderne.

Der skal også jongleres med varierende størrelser på historierne og med mange små elementer ved artiklerne – grafikker, citater, faktabokse, “1-2-3-af en slags”-noter og andet, der skal gøre siderne lettilgængelige. Små ting, der nok er hurtigt læst, men tager lang tid at producere selv med gode skabeloner. Man kan håbe, at der er forståelse i huset for, at den slags puslespil tager tid at lægge.

Helheden fungerer bedst, når der skrues ned for effekterne på de store artikler – så for eksempel rubrik og manchet ikke ligger ulæselige halvt inde i billederne – og op på de små. Men lykkes det at få brikkerne til at falde på plads og skabe balance på tværs af sektionerne, har den nye Berlingske en god chance for at fremstå som en lidt friskere og lidt mere ungdommelig udgave af den seriøse gamle tante.

Publikation: Berlingske

Udgiver: Berlingske Media A/S

Hverdage: 32 kroner, søndage: 39 kroner

Anmelder: Lars Pryds, grafisk designer MD

Denne anmeldelse er skrevet på baggrund af de to første aviser i det nye design, og vi har derfor ikke haft mulighed for at bedømme en hel uges udgivelser, der bl.a omfatter to store søndagssektioner B Søndag og Magasin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen