search

Berlingske vil slå JP/Pol i ny salgsstrategi

Først valgte Det Berlingske Officin at udnytte alle artikler på kryds og tværs. Nu får annoncørerne samme fleksibilitet. Fremover kan de rykke kampagner rundt, præcis som det passer dem. Mediabureau: Det bringer Berlingske foran JP/Pol.

Først valgte Det Berlingske Officin at udnytte alle artikler på kryds og tværs. Nu får annoncørerne samme fleksibilitet. Fremover kan de rykke kampagner rundt, præcis som det passer dem. Mediabureau: Det bringer Berlingske foran JP/Pol.

Forleden kunne koncernchef i Berlingske Lisbeth Knudsen berette, at annoncesalget er gået dårligere i starten af 2008 end forventet. Og det er endnu uvist, om markedet ændrer sig tilstrækkeligt i marts-april til at undgå ekstra besparelser.
Men en helt ny salgsstrategi, som præsenteres i denne uge til landets mediabureauer, skal dog gøre Det Berlingske Hus til den foretrukne samarbejdspartner for alle annoncekunder. Og dermed bringe bladhuset i front på mediemarkedet.
Metoden går ud på, at kunderne fremover kun skal henvende sig et enkelt sted, når der skal køres reklamekampagner. Hvor danske bladhuse traditionelt har haft salgsafdelinger for hvert enkelt produkt, hver enkel platform og hver enkelt udgivelse, så lancerer Det Berlingske Officin nu »single point of contact«, som vil omfatte samtlige online og offline udgivelser.
»Vi forventer at kunne give annoncørerne en betydeligt bedre service, og at vi kan give dem flere muligheder og et bredere spektrum i forhold til de 2,5 mio. danskere, som Berlingske-koncernen er i kontakt med hver uge. De får simpelthen bedre mulighed for at ramme specifikke målgrupper,« siger Lisbeth Knudsen til Journalisten.dk.

Strategien er stik modsat fremgangsmåden i JP/Politikens Hus, hvor man oven i købet på det seneste har valgt at splitte det yderligere op. Tidligere kunne annoncører i det mindste på online-delen nøjes med at købe reklameplads centralt til Jp.dk, Eb.dk og Politiken.dk, men nu skal de henvende sig til hvert enkelt produkt – som det i øvrigt gælder for de andre medieplatforme fra JP/Politikens Hus.
Og netop denne forskel bringer Det Berlingske Officin i front, mener et af Danmarks største mediabureauer Mediaedge:cia, som fungerer som forhandler for annoncørerne.
»Jeg er meget optimistisk. Jeg tror på, det er det helt rigtige, Berlingske gør. Tankegangen er tidssvarende i forhold til alle de medier, Berlingske er begyndt at få i koncernen. Og jeg kan se, det er sund fornuft for vores kunder,« siger print director i Mediaedge:cia Jane Ravn, der i går fik den nye strategi præsenteret af Berlingske Tidendes direktør for annoncesalg, Søren Hyldgaard.
Hun undrer sig over, at to så næsten ens bladhuse i Danmark som Berlingske og JP/Politikens Hus går i så forskellig retning. Og hun er ikke i tvivl om, at Berlingskes er den rigtige vej.
»Helt elementært handler det om stordriftsfordele. I stedet for den gammeldags strategi om isolerede kampagner eller årsaftaler, hvor man på forhånd sælger et bestemt antal annoncer i bestemte medier, kan vi nu tilbyde kunderne en helt anden fleksibilitet. Og det er dét, vi som mediabureauer vil have,« siger Jane Ravn og tilføjer, at mediemarkedet i øjeblikket er præget af så stor konkurrence, at det ikke længere giver mening at binde X antal kroner til reklamefremstød i en bestemt avis eller et bestemt website i årsaftaler.
»Nu kan vi sige til kunderne, at de ikke behøver at tage stilling. Vi kan bare lave en aftale om. Hvis vejret pludselig bliver dårligt, og vi vil flytte rejseannoncer fra print over på webben, så kan vi nu gøre det.«
Lisbeth Knudsen er da også selv optimistisk. Foreløbig er samtlige salgsfolk fra de forskellige udgivelser flyttet sammen i to store centre – et for Østdanmark og et for Vestdanmark. Det indebærer en konvergens mellem print og web. Oveni følger så træning og uddannelse af alle i salgsafdelingerne, så de får detaljeret indsigt i alle medieplatforme og deres muligheder.
»Vi forventer meget af single point of contact, for nu kan vi rykke langt hurtigere ud. Samtidig får vi større salgsstyrke til rådighed, når der skal laves større kampagner,« siger Lisbeth Knudsen, der ikke ønsker at udtale sig om den økonomiske gevinst ved at slå det hele sammen.
»Men det er klart, at vi kommer til i en lang periode at være gode rådgivere for kunderne, når det gælder samspil mellem print og web. Det betyder simpelthen, at vi kan forbedre vores salgsindsats,« siger hun.

Lisbeth Knudsen understreger, at det kræver uddannelse af sælgerne.
»For man har været vant til at sælge bare et produkt og have fælles identitet med det produkt. Præcis det samme, som sker på det journalistiske område,« siger hun.
Som en del af hele det nye set-up vil Det Berlingske Officin også begynde at tilbyde nye forretningsområder for annoncørerne – blandt andet produktion og trykning.
»Hele den fleksibilitet, som Berlingske nu tilbyder, mener vi er nødvendig i fremtiden. Det er derfor ikke helt forståeligt, at JP/Politikens Hus går i en anden retning. Hvis de gjorde det samme, villle de give kunderne mere fleksibilitet og flere kontakter. Det mener vi ville være oplagt. Men JP/Politikens Hus lider jo under, at de to bladhuse ikke altid har hængt sammen. Og det er stadig to store koncerner, der tænker hver for sig. JP i Jylland og Politiken i København. Så jeg tror, det er sværere for dem,« siger Jane Ravn, print director hos Mediaedge:cia.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen