Berlingske om Vermund-forside: Den har intet seksuelt over sig

Redaktionschef afviser kritik af Vermund i vandkanten

Nedsænket i havet og iført rød kropsnær kjole tonede partiformand for Nye Borgerlige Pernille Vermund frem på forsiden af søndagens papirudgave af Berlingske. Med udstrakte arme og flydende elegant på ryggen blev partiformanden akkompagneret af forsideteksten ”Sænk skatten for mere end 100 milliarder – og nedlæg 100.000 offentlige job”.

Siden har forsiden været heftigt diskuteret og er blandt andet blevet beskyldt for at være upassende og reality-agtig.

Hos avisen afviser redaktionschef Søren Lorenzen, at billedvalg og præsentationen af Nye Borgerliges 2035-plan skulle være upassende:

”Det her er et spørgsmål om, at vores fotojournalist vil lave et fotografi, der afspejler artiklens budskab. Pernille Vermund præsenterer nogle konkrete tiltag som nedskæringer i den offentlige sektor og ingen arveafgift. Det er ikke ting, som du umiddelbart kan fotografere. Derfor har vores fotograf valgt en mere holistisk tilgang og forsøgt at gengive ultimativ frihed på en anden måde,” forklarer Søren Lorenzen, som også har ansvaret for den visuelle redaktion.

Forsidebilledet står naturligvis ikke alene, og inde i avisen kan man blandt andet se et billede, hvor politikeren sidder på en badeponton i morgenlyset fra en solopgang med det ene ben i vandet.

Hvad er det, I gerne vil fortælle med det billede?

”Det afhænger af, hvem der kigger på billedet. Man kan tolke det som, at det er frihed at sidde på en badebro og kigge ud over vandet,” svarer Søren Lorenzen.

Der er intet seksuelt over det

I en mediekommentar i Politiken skriver Pernille Tranberg, tidligere chefredaktør på Tænk, at langt de fleste ryster på hovedet og glemmer, hvad budskabet er, fordi Pernille Vermunds ”seksualisering fuldkommen overskygger hendes budskaber”. Men det er en forfejlet kritik, at Pernille Vermund skulle spille på kvindelist og seksualitet, samtidig med at hun præsenterer offentlige besparelser, mener Søren Lorenzen.

”Jeg synes, det er utroligt. Hvis ikke en kvinde kan gå i kjole, som er rød, så ved jeg ikke, hvor vi er henne. Der er intet useriøst over de billeder. Billederne er udtryk for en fotojournalist, som har bestræbt sig på at lave unikke fotos. Jeg kan virkelig ikke forstå den slags beskyldninger,” siger Søren Lorenzen.

På Facebook skriver Pernille Vermund, at hun tager kritikken med ophøjet ro, og tilføjer i et kommentarspor, at Nye Borgerliges 2035-plan handler om mere frihed for danskerne, og at det derfor havde været ”meget langt fra skiven at lave billederne i jakkesæt på Christiansborg”.

Går Berlingske ikke Pernille Vermunds ærinde i den her situation?

”Nej, det gør vi ikke. Det er et redaktionelt valg, vi selv har truffet. Der er rigeligt med politikere, som får taget billeder på Christiansborg i jakkesæt. Min pointe er, at det ikke er Pernille Vermund, der har styret, hvad der skulle ske. Det har fotografen.”

Lars Løkke i dyngvåd T-shirt

Twitter skriver Berlingskes tidligere direktør Lisbeth Knudsen, at Berlingske og Pernille Vermund ”sætter ny visuel standard for lancering af en økonomisk politisk plan”, og i forlængelse heraf bliver der i Berlingskes egen debatsektion sat spørgsmålstegn ved, om det i fremtiden også bliver muligt at se et politisk interview med Lars Løkke Rasmussen fotograferet stående i en dampende skovsø, iklædt en dyngvåd T-shirt.

Det konkrete eksempel vil Søren Lorenzen ikke forholde sig til, man han peger i stedet på, at det ikke er noget nyt fænomen, at folketingspolitikere bliver portrætteret uden for Christiansborgs mure:

”Det virker, som om det er første gang, folk ser den her slags billeder, der stikker ud. Dem har vi lavet adskillige gange. Vi har blandt andet haft Bjarne Corydon portrætteret som en anden Don Corleone siddende i en stor læderstol med dyster mine, da han var en af de mest magtfulde politikere på Christiansborg.”

<span class="rodt">Berlingske om Vermund-forside:</span> Den har intet seksuelt over sig

Sådan så det ud, da tidligere finansminister Bjarne Corydon blev portrætteret af Berlingske. Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right