Forbrugerombudsmanden har meldt en række bilforhandlere og Det Berlingske Officin for aftaler om annoncering og redaktionel omtale i en række lokalblade. Skjult reklame, mener forbrugerombudsmanden.
I efteråret 2006 udsendte lokalaviserne Frederiksberg-, Vesterbro-, Vanløse-, og Valbybladet et tilbud til en række bilforhandlere. Ud over indrykning af annoncer tilbød aviserne redaktionel omtale til en samlet pris.
På baggrund af tilbuddet blev der indgået en aftale med en række bilforhandlere om annoncering samt redaktionel omtale i bilsektionen. Bilforhandlerne ville få én sides redaktionel omtale for én side med annonce. Det strider med markedsføringsloven, som siger, at al reklame skal kunne identificeres som reklame af brugerne.
Siden har Forbrugerombudsmanden været i gang med at undersøge sagen og har nu her halvandet år efter besluttet at anmelde Det Berlingske Officin A/S, der risikerer at blive de første, som tiltales for overtrædelse af medieansvarsloven.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse fremstod den redaktionelle omtale som redaktionelt forarbejdet stof, selv om der reelt var tale om reklame. Forbrugerombudsmanden har derfor fundet, at der er sket en overtrædelse af markedsføringslovens paragraf fire og tre, stk. to.
Koncerndirektør i Det Berlingske Officin har tidligere sagt til Journalisten, at hun betragter sagen som en svipser.
»Vi driver lokalaviser med en høj redaktionel standard og kvalitet. I det konkrete tilfælde har vi over for Forbrugerombudsmanden tilkendegivet, at der er tale om en beklagelig fejl, som selvfølgelig ikke er udtryk for Berlingskes generelle politik, men et helt enkeltstående tilfælde, der desværre ikke er blevet fanget, inden det blev sendt ud,« sagde Lisbeth Knudsen i april 2008.
Det er her onsdag middag ikke lykkedes at træffe hende for en ny kommentar.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.