search

Berlingske Nyhedsbureau udfordrer Ritzau

Da Berlingske Media i efteråret 2011 afbrød samarbejdet med Ritzau og etablerede sin egen konkurrent - BNB - handlede det om at spare penge. Men nu skal der også tjenes penge. Telegramkrigen skærpes i 2012, hvor BNB ifølge ledelsen skal sætte nyhedstempoet yderligere op.

Da Berlingske Media i efteråret 2011 afbrød samarbejdet med Ritzau og etablerede sin egen konkurrent – BNB – handlede det om at spare penge. Men nu skal der også tjenes penge. Telegramkrigen skærpes i 2012, hvor BNB ifølge ledelsen skal sætte nyhedstempoet yderligere op.

I efteråret 2011 besluttede Berlingske Media at bryde med Ritzau og gå solo. Koncernen har allerede trukket den store regionalavis JydskeVestkysten og Bornholms Tidende med over i Berlingske Nyhedsbureau (BNB); der har været sparerunde i Ritzau – og der er lagt op til et 2012, hvor Ritzau for alvor kan blive udfordret, når danske medier gentænker kontrakterne med Ritzau hen over sommer og efterår.

TV2 flirtede i efteråret 2011 angiveligt med at forlade Ritzau, det samme gjorde Børsen. Meget tyder på at troskaben over for Ritzau kan vige for ussel mammon. Det nye mediebillede betyder desuden nye kunder, der godt kan bruge en nyhedsrulle, også inden for kommuner og større virksomheder.

»Hvis man tænker kreativt, er der mange, der godt kan bruge en god nyhedsopdatering,« varsler Jens Grund, chefredaktør Berlingske Media.

Han tager imod i Pilestræde sammen med Jakob Weiss, chef for BNB, for at forklare Journalisten.dk, hvad nyheds-Danmark egentlig skal med et nyt nyhedsbureau, når Ritzau har kværnet stabilt siden 1864 med Berlingske som kunde alle årene.

»I virkeligheden ønsker vi at skabe et mere mangfoldigt nyhedsbillede. Vi er også drevet af ren publicisme. Og vi vil kun ekspandere ganske fredeligt – selv om Ritzau jo nok synes, vi er ret offensive,« siger Jens Grund, der forklarer, at BNB vil levere en mere fokuseret vare, der kan produceres billigere.

»Ritzau er for gode, kan du sige. De leverer med deres 70 – 80 journalister en nyhedsstrøm, der er tættere end kunderne hos Berlingske Media havde brug for. Vi vil hellere have en prioriteret nyhedsdækning, hvor vi siger: "Hvad er vigtigt?". Min vurdering er, at BNB med langt færre kræfter er mindst lige så gode som Ritzau,« siger Jens Grund, der dog må erkende, at Ritzau slog BNB i Journalistens tjek af fire udvalgte nyheder på en enkelt dag.

Bureauchef Jakob Weiss forklarer, at BNB i højere grad end Ritzau forsøger at afdække kundernes behov, frem for at dække alle begivenheder:

»Vi er i tæt dialog med vores kunder hver dag på morgenmødet og det ugentlige planlægningsmøde. Vi laver de historier kunderne efterspørger, derfor har vi mindre spild.«

Den overordnede konklusion på Journalistens kvalitet-test af bureauernes produktion – på en dag, hvor BNB ikke kunne levere i vanligt tempo på grund af faglige møder om forestående fyringer – er at Ritzau står som vinder på både produktionens omfang og hurtigheden.

Omfanget er til at leve med, men at være langsommere end Ritzau udfordrer tydeligvis BNB-folkene:

»Det skal vi arbejde med. Det handler blandt andet om at vi skal opdrage kilderne til at BNB også er en spiller. Den slags tager tid, og Ritzau har jo brugt mange, mange år på at få deres netværk,« siger Jens Grund. Jakob Weiss uddyber:

»Vi skal forfine vores nyhedsovervågning, det er helt klart.«

En forklaring der bekræftes af, at Journalistens test indikerer, at kilder historisk er opdraget til, at bruge Ritzau, der bruger mange kræfter på at vedligeholde kontakten til kilderne. Newspaq, en tredje aktør i konkurrencen, har ligefrem klaget til Ombudsmanden over unfair kildeadfærd, fordi fx ministerier ikke briefer Newspaq i samme omfang som Ritzau.

Ud over det forretningsmæssige, hvor Berlingske Media sparer cirka 2 millioner kroner på at forlade Ritzau, er der mange følelser i spil. Jens Grund kaster som chefredaktør i Berlingske Media yderligere salt i i det åbne sår ved åbenlyst at markere, at han reelt ikke længere føler behov for overhovedet at følge med på Ritzau:

»Jeg er helt holdt op med at tjekke om Berlingskes historier bliver citeret af Ritzau. I dag behøver vi ikke Ritzau til at bære historierne for os – vi har vores eget nyhedshjul. Og vi kan jo se, at historierne spreder sig uden Ritzaus hjælp. Og jeg tjekker heller ikke, om Ritzau har historier, vi ikke har.«

Ritzau mener, at der snydes lidt på nyhedernes badevægt i den samlede konkurrence – men nævner ikke navne på synderne. Konkurrenterne på nyhedsmarkedet kigger Ritzau over skulderen og låner lidt for ivrigt af nyhedsstrømmen fra Ritzaus store redaktion, lyder kritikken. BNB afviser kontant, at bureauet lurer på hvad Ritzau laver.

»Jeg kan afvise, at vi har Ritzaus kørende eller overvåger deres produktion via deres kunders websites – fx politiken.dk . Vi bruger dem ikke som sikkerhedsnet,« understreger Jakob Weiss.

Læs mere i Journalisten.dk's nye serie: Telegramkrigen – Ritzau under pres

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen