search

Berlingske Media vil ikke fortabe sig i usikkerheden

Rygter om salg, negative historier og fyringsrunder. Berlingske Media er i en svær periode, men virksomheden forsøger at motivere medarbejderne frem for at lade sig styre af usikkerheden. (Rettet 6/8-13: Salgsprocessen har været i gang i mere end et år)

Journalisten sætter i et tema fokus på kommunikationsfronterne og hører forskellige store organisationer og virksomheders bud på efterårets kommunikationsstrategier.

 

Det er nu over et år siden, at britiske Mecom satte Berlingske Media til salg. Siden har rygter om mulige opkøbere svirret både internt og i pressen, ligesom virksomheden har måttet skære i bemandingen.

Det sætter den interne kommunikation på en prøve, siger Gitte Bisse Bertelsen, kommunikationschef i Berlingske Media.

 »Det er en periode, hvor alle vil vide enormt meget. Derfor arbejder vi meget med at informere medarbejderne om, hvad der foregår. I sådan en situation bliver der skruet op for den interne kommunikation. Det har vi blandt andet gjort med Lisbeth Knudsens interne blog til medarbejderne, et tema om salgsprocessen på intranettet og løbende orientering til lederkredsen,« siger hun og fortsætter:

»På det eksterne niveau gør vi meget ud af at være fuldt tilgængelige over for omverdenen. Vi har også lanceret en ny hjemmeside, berlingskemedia.dk, som gør det nemmere at få fat i os og få indblik i virksomheden.«

Det kan dog til tider være svært at informere medarbejderne, for Mecom, der ejer Berlingske Media, er et børsnoteret selskab. Det betyder, at omtale af eventuelle forhandlinger er lukket land.

For at imødekomme den store mængde af rygter har administrerende direktør Lisbeth Knudsen åbent forklaret sit syn på sagen på sin blog på b.dk. Blandt andet skrev hun i juni et indlæg under titlen ’DR2 Deadline helt i hegnet’, hvor hun forsøgte at nuancere den, ifølge hende, fejlbefængte debat, der havde været om Berlingske Media i programmet.

»Lisbeth har været god til at sige, hvis noget i medierne ikke holder vand,« siger Gitte Bisse Bertelsen.

Betyder det så, at I er ved at blive solgt, når I ikke kommunikerer noget ud? 

»Man kan lave alle mulige spekulationer, og det bliver der jo allerede. Vi har gjort meget ud af at sige, at Lisbeth Knudsen ikke kommenterer på rygter. Hvis hun ikke siger noget, betyder det ikke, at det er sandt. Vores virksomhed er også præget af, at vores medarbejdere er nysgerrige journalister, men alt, vi kan gøre, er at kommunikere det, vi har lov til at sige, ud til vores medarbejdere,« siger Gitte Bisse Bertelsen. 

Gisse Bisse Bertelsen forklarer til gengæld, at man internt tilbageviser rygter.

»Vi har et meget udbygget intranet, hvor vi prøver at motivere og skrive positive historier, ligesom vi formidler de negative historier på en fair måde. Vi gør vores bedste for, at folk er velorienterede. Vi er præget af usikkerhed, men vi prøver at have en god dagligdag kørende og yde vores bedste,« siger hun.

Gitte Bisse Bertelsen mener, at det vigtigste for virksomheden lige nu og fremover er at prøve at fortsætte ufortrødent, selv om man er i en salgsposition.

»Vi skal holde næsen i sporet og lave de bedste produkter, vi kan. Man skal også gøre sig til, når man er til salg, og vise, at man har et godt produkt. Vi må ikke falde ned i et hul, hvor vi fortaber os i, at bare fordi situationen er usikker, så kan vi ikke lave gode historier,« siger hun.

Det er over et år siden, at Berlingske Media blev sat til salg. Det har gjort, at kommunikationsafdelingen er ved at have tilpasset sig situationen, siger Gitte Bisse Bertelsen.

»Vi har fundet et meget godt leje i forhold til at eksistere i strømmen af rygter og de historier, andre medier bringer om os. I starten var det meget svært, fordi det var så nyt.«

 

 

Rettet 6/8-13: Salgsprocessen har været i gang i mere end et år, ikke kun i over et halvt år, som det fremgik af artiklen.

Kommentarer
5
Uffe Gardel
05.08.13 12:49
Berlingske Medias salgsproces
Berlingske Medias salgsproces begyndte ikke for "over et halvt år siden", som koncernens kommunikationschef hævder, men for over et år siden.

19. juli 2012 annoncerede Mecom at man ville se på muligheden for frasalg, og ugen efter præciserede man at man var parat til at sælge hele koncernen.

2. oktober meddelte man at man hyrede SEBs investeringsbank til at stå for salget.

Mine kolleger og jeg har altså været til salg på det åbne marked i over et år.

Jeg er forbløffet over at Journalisten vælger at offentliggøre en helt i gennem ukritisk artikel om en stor mediearbejdsgiver uden selv at gennemføre den mindste smule research.

Jeg er endnu mere forbløffet over at man offentliggør artiklen uden at tale med nogle af Journalistforbundets medlemmer i Berlingske-koncernen.

Men måske har Journalisten bare ønsket på subtil vis at demonstrere hvor stor forskel der er på kommunikationsfolks og journalisters arbejdsmetoder. Det er lykkedes, må man sige, med en artikel som sikkert er et fremragende stykke kommunikationsarbejde, men et uacceptabelt stykke journalistik.

Uffe Gardel, tillidsmand for journalisterne på Berlingske
Fremhævet af Journalisten
Bo Elkjær
05.08.13 15:29
Kære Uffe Gardel

Kære Uffe Gardel

Journalisten skal beklage den manglende præcision i forhold til hvornår, Berlingske Media blev sat til salg. Det er korrekt, at Mecom allerede i 2012 annoncerede, at man ville se på muligheden for et salg.
Men det ændrer ikke på, at du i din kritik af artiklen retter smed for bager. Der er ikke tale om, at Journalisten ”vælger at offentliggøre en helt igennem ukritisk artikel om en stor mediearbejdsgiver uden selv at gennemføre den mindste smule research.”
Der ligger en svær kommunikationsopgave i at fortælle om en virksomhed, der er midt i et frasalg og en opsplitning.
Derfor har vi valgt at tage Berlingske Media med, som en af mange cases i et tema, der handler om de kommunikationsopgaver og udfordringer, forskellige organisationer og virksomheder står overfor i efteråret.
- Skipper
Fremhævet af Journalisten
Uffe Gardel
05.08.13 20:17
"Case" er ikke et trylleord
"Case" er ikke et trylleord der ophæver almindelige krav til god journalistik; man kan ikke ved at kalde noget for en "case" lade en interessent - her en arbejdsgiver - plapre løs efter forgodtbefindende, uden modspørgsmål og faktacheck. Det er uacceptabelt, og det er helt vildt at man skal opleve den slags i et mediekritisk fagblad.

Derudover synes Journalisten at mene at kommunikation kan være neutral. Det kan den ikke. I det konkrete tilfælde har Mecoms og Berlingske Medias kommunikation blandt andet til formål at hævde, at man søger "en god løsning" for Berlingske. Enhver ved, at det man mener er at man søger den højest mulige pris. Koncernens ansatte har den stik modsatte interesse; de er interesseret i det hurtigst mulige salg til den lavest mulige pris.

Det er skandaløst at det skal være nødvendigt for mig at belære Journalisten om disse to helt elementære ting.

Uffe Gardel, tillidsmand for journalisterne på Berlingske
Fremhævet af Journalisten
Ole Bjærge
06.08.13 07:54
Som altid fornuftige ord og
Som altid fornuftige ord og præcis analyse fra Uffe Gardel.
Ole Bjærge, Viborg Stifts Folkeblad, Midtjyske Medier, Berlingske Media, Mecom...
Fremhævet af Journalisten
Bo Elkjær
06.08.13 08:48
Kære Uffe Gardel

Kære Uffe Gardel

Det vigtigste først: Journalisten har løbende, med den nødvendige, kritiske tilgang, dækket - og fortsætter også fremover med at dække - processen omkring salget af Berlingske Media.
Det kan vi selvfølgelig altid blive bedre til, og kritik og tip modtages med begejstring. Det er blot for at sige, at vi HAR snuden i sporet i forhold til at beskrive den salgsproces der er i gang og de konsekvenser, det har for medarbejderne i Berlingske Media.
Disse artikler er samlet i et tema, der kan læses her: https://journalisten.dk/tema/berlingske-hva-nu
Du må meget gerne have et fast greb i ørerne på os for at sikre, at vi dækker faget med den nødvendige ildhu.
Men denne artikel indgår imidlertid i en serie af artikler i et tema, der handler om virksomheders og organisationers kommunikation af forskellige problemstillinger.
Derfor må denne artikel – og de andre i temaet – i sagens natur høre de parter, som du i denne artikel kritiserer Journalisten for at være mikrofonholder for.
I serien taler vi med bl.a. 3F, Red Barnet, Berlingske Media – og flere andre – for at høre, hvad de vil have sat på dagsordenen i efteråret.
Det betyder ikke, at Journalisten mener, at kommunikation er neutral. Men vi mener - kort sagt - godt, at vi kan lade virksomheder beskrive deres strategi omkring kommunikation, uden at vi hver gang skal spørge fotografer, layoutere og journalister, hvad de mener om strategien. Men omvendt: Har vi kilderne til at beskrive medarbejdernes kritik af virksomhedens strategi vil det da være en kærkommen og velkommen opfølgning.
Vores dækning betyder heller ikke, at vi ikke i den fortsatte dækning vil behandle salget af Berlingske Media med den nødvendige, kritiske tilgang.
Det betyder blot, at vi også skriver om faget kommunikation, der jo udføres at en stigende gruppe medlemmer af DJ.
- Skipper
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen