Berlingske Media: Relevans og kunder er vigtigere end indhold

Antallet af Berlingske Medias produkter såsom mobilabonnement, løbeklubber og apps er røget i vejret i rekordfart. Det samme kan man ikke sige om væksten. Men fremover er kundeoplevelser »konge« og indholdet »dronning«, siger Lisbeth Knudsen  

Antallet af Berlingske Medias produkter såsom mobilabonnement, løbeklubber og apps er røget i vejret i rekordfart. Det samme kan man ikke sige om væksten. Men fremover er kundeoplevelser »konge« og indholdet »dronning«, siger Lisbeth Knudsen

Alene sidste år proklamerede Berlingske Media, at de ville komme med 40 nye produkter i 2010 heriblandt eget mobilselskab og e-shoppen Sweetdeal, hvor man kan købe restaurantbesøg, skioplevelser osv. Det skriver Børsen i dag.

»Vi kan ikke nøjes med at sælge aviser og annoncer. Vi bliver nødt til at bygge på en langt mere differentieret indtægsstrøm,« siger Lisbeth Knudsen.

Det stemmer godt overens med hendes udmelding på den såkaldte Mediadag sidste uge, hvor hun holdt et oplæg med titlen "Forandring, fremtid og forretningsmodel".

»Mange siger, at indholdet er konge. På Berlingske Media siger vi, at kundeoplevelser og relevans er nummer 1, og indhold er fortrængt til 2. pladsen. Nu er det kunden, der er konge,« sagde hun og henviste indholdet til "rollen som dronning".

Ejeren Mecoms ambitioner er, at såkaldte nye indtægter, herunder betalt indhold, skal vokse omkring 35 procent per år. Så hurtigt kan Berlingske Media ikke følge med, faktisk er der stilstand. Den digitale omsætning på 80 millioner er uændret i forhold til sidste år, og det samme gælder omsætningen for e-handel, som ligger på ni millioner.

Ifølge Mecom har det samlede tab på Berlingske-investeringen været 1,7 milliarder kroner, siden briterne overtog det danske mediehus i 2006 . Det skyldes tilsyneladende ikke et overforbrug hos Berlingske. Alene i 2009 reducerede mediehuset omkostningerne med 12 procent, og hver tredje medarbejder er skåret bort siden 2006. Det år var der 2059 ansatte mod 1395 sidste år i Berlingske Media A/S og Berlingske af 2007.

Den danske medieanalytiker Claus Werner siger til Børsen, at Berlingske udelukkende har haft fokus på reduceringer af omkostninger indtil nu, og at der ikke mere at hente på den konto, men at de skal fokusere på værdiskabelse.

Det lader til, at Lisbeth Knudsen er enig:

»Hidtil har vi brugt lang tid på at kigge indad, på omstrukturering, effektivisering og integration af nye medier. Men i de kommende år skal vi arbejde intensivt på at hæve vores omsætning og samtidig øge indtjeningen.«

0 Kommentarer