I knap et år har otte jyske byer og deres respektive lokalaviser deltaget i pilotprojektet Dinby.dk. Nu relancerer Berlingske Media websitet Dinby.dk i en landsdækkende version. Det er reelt tredje gang, forsøget gøres med Dinby.dk. (opdateret 10:46)
Dinby.dk er i den nye udgave en hybrid mellem et ultralokalt nyhedssite og et socialt medie som Facebook. Og ifølge Berlingske Media kommer Dinby.dk til at at bestå af lokale nyheder skrevet af journalister og med bidrag og informationer fra lokale borgere.
"Dinby.dk er et levende lokalt community, som er ejet og drevet af Berlingske Media, men er formet og præget af brugernes måde at tage det til sig på," siger koncernchef Lisbeth Knudsen i en pressemeddelelse.
Dinby.dk har eksisteret i lokale udgaver siden oktober 2008, og reelt er der tale om den tredje relancering. I december sidste år forsøgte man sig således med en opgradering af sitet.
Denne gang håber Berlingske Media at kunne benytte Dinby.dk som redaktionelt omdrejningspunkt for koncernens dækning af kommunalvalget i det kommende efterår.
"Dinby.dk vil komme til at få en helt central rolle i vores dækning af efterårets kommunalvalg, og mediet vil give, både journalister og borgere, anderledes nye interaktive muligheder for at føre en levende dialog og nær debat med politikerne op til og efter valget. Det er en af de ting, som dinby.dk vil være et fremragende værktøj til, og som vi har store forventninger til," udtaler Lisbeth Knudsen.
Berlingske Media inviterer også andre, både private virksomheder og offentlige institutioner, til at være med i udviklingen af Dinby.dk.
Foreløbig er dog kun 15 af landets i alt 98 kommuner med som partner. Kommunerne vil blandt andet levere nyt fra deres verden og Berlingske Media håber, at flere af dem vælger at slutte sig til Dinby.dk i den kommende tid.
(opdateret)
2