Nyt abonnementssystem giver problemer for både medarbejdere og abonnenter.
Helt fra København til det vestligste af Jylland kan læsere og medarbejdere mærke distributionsproblemerne i Berlingske Media. For første gang i 28 år har Berlingske Media, tidligere Det Berlingske Officin, valgt at ændre i abonnementssystemet. Og det har skabt tekniske problemer.
»Det er ikke hver dag, vi lægger systemerne om. Selv om vi har forberedt os på det i længere tid, har vi haft en del problemer, som vi håber at få løst hurtigst muligt,« fortæller Bjarne Munck, som er direktør for produktion og distribution i Berlingske Media.
Problemerne i IT-systemet rammer primært betalingsaviserne i Berlingske Media. Det betyder blandt andet, at aviser udebliver, abonnenter modtager dobbeltregninger, callcentrene er overbelastede, og nogle medarbejdere arbejder intensivt og hårdt for at løse de tekniske problemer.
Det er dog ikke kun teknikere, som bliver udfordret netop nu.
»Vores journalister kan mærke uroen, så det er da en mental udfordring,« vurderer Bjarne Munck.
Steffen Lillmoës, tillidsmand i Berlingske Media, kan dog ikke se det store problem for journalisterne.
»Det er noget forfærdeligt rod, og vi kan ikke være det bekendt over for abonnenterne. Men jeg vil vurdere, at 95 procent modtager deres avis, som de skal. Derfor tror jeg ikke, journalisterne ligger søvnløse over det her,« siger Steffen Lillmoës.
Berlingske Media ved endnu ikke, hvornår distributionsproblemerne bliver løst.
2