
Simon Richard Nielsen, ansv. chefredaktør på B.T. og Euroinvestor, afviser at have sendt en stævning til folkene bag podcasten ’Milliardærklubben’. Foto: Stine Heilmann/APPR/Ritzau Scanpix
Aktiepodcasten ’Milliardærklubben’ udkommer sidste gang fredag.
Det skriver Andreas Steno Larsen, vært på podcasten og managing partner i den finansielle virksomhed Steno Research, på X.
”Vi modtog for nyligt et advokatbrev fra Gorrissen Federspiel, som på vegne af Berlingske Media beder os om omgående at skifte navn på podcasten, da vi angiveligt misbruger varemærket ’Millionærklubben’, som Berlingske har søgt om ophavretsbeskyttelse af for en årrække siden,” lyder det.
Andreas Steno Larsen skriver videre, at Berlingske Media har truet med en stævning.
’Milliardærklubben’ bliver lavet af Andreas Steno Larsen sammen med Mikkel Rosenvold, partner i Steno Research.
”Vi har jo udgivet ’Milliardærklubben’ i et år, og vi har ikke hørt et kvæk fra Berlingske Media overhovedet,” siger Mikkel Rosenvold til Journalisten.
Producent kendte Millionærklubben
’Milliardærklubben’ er hidtil udkommet hos Podimo, men for nylig begyndte Steno Larsen og Rosenvold at udgive podcasten som et selvstændigt medie.
”Om det er derfor, skal jeg ikke kunne sige. Men der er i hvert fald et tidsmæssigt sammenfald,” siger Mikkel Rosenvold.
Hvad tænker du om, at Berlingske Media via Gorrissen Federspiel har sendt jer et brev?
”Jamen, det er ingen hemmelighed, at vi godt kendte ’Millionærklubben’, da vi valgte navnet til vores podcast. Omvendt synes vi, at det er tyndt, at Berlingske har ladet os køre i over et år, før de kontakter os,” siger Mikkel Rosenvold og tilføjer:
”Og jeg forstår heller ikke, hvorfor Berlingske har behov for at lukke en konkurrent på den her måde.”
Chefredaktør: Vi har ikke sendt en stævning
Hos Berlingske Media afviser Simon Richard Nielsen, ansvarshavende på B.T. og Euroinvestor, der udgiver ’Millionærklubben’, at Andreas Steno Larsen og Mikkel Rosenvold har modtaget en stævning.
”Det er simpelthen lodret forkert, det Andreas Steno skriver. Sagen er, at vi via Gorrissen Federspiel har rettet en henvendelse til Steno Research, hvor vi i al stilfærdighed gerne vil indlede en dialog, fordi vi påpeger, at der er en krænkelse af et varemærke,” siger Simon Richard Nielsen.
Han siger flere gange i interviewet, at han hilser indhold om økonomi velkommen i det danske mediemarked.
”Men konceptet for ’Milliardærklubben’ og navnet ’Milliardærklubben’ ligger så tæt op ad ’Millionærklubben’, at det i stigende grad giver os et praktisk problem,” siger Simon Richard Nielsen.
Hilser konceptet velkommen
I Berlingske Medias podcast ’Millionærklubben’ kan lyttere hver dag få indblik i investering og finansmarkedet. ’Milliardærklubben’ slår sig med egne ord op på at være ”en podcast om alt det, banken ikke fortæller dig”. Podcasten kigger videre på, hvilke tendenser lytterne bør ”holde øje med i finansmarkederne, og hvilke politiske temaer der får indflydelse på verdensøkonomien”.
I sit opslag på X skriver Andreas Steno Larsen, at Berlingske Media skulle have skrevet, at medievirksomheden vil se ”venligsindet” på et konceptskift.
”Vi har ikke et problem med selve konceptet, at der er en podcast, der dykker ned i investering og finansøkonomi. Tværtimod hilser jeg det velkommen. Det er navnet, ’Milliardærklubben’, som vi i mindelighed har ønsket en dialog om,” siger Simon Richard Nielsen.
Mikkel Rosenvold, ’Millionærklubben’ og ’Milliardærklubben’ ligger tæt på hinanden i både koncept og navn. Har Berlingske Media ikke en pointe i, at der er sammenfald?
”Jo jo, det kan vi da sagtens sige. Men vi kan jo spørge Berlingske, hvor har de taget navnet ’Millionærklubben’ fra? Navnet stammer fra en bog, ’Millionærklubben’, der blev udgivet for mange år siden. Så kan man på den baggrund påberåbe sig, at det er et varemærke? I don’t know,” siger Mikkel Rosenvold.
Simon Richard Nielsen:
”Vi får post tilsendt, der er stilet til ’Milliardærklubben’. Vi oplever, at lytterne bliver i tvivl om, hvad de lytter til, og vores gæster bliver nogle gange i tvivl om, hvor de skal møde op. Navnesammenfaldet er i stigende grad blevet et problem for os.”
For store dyr i en for stor jungle
Mikkel Rosenvold siger til Journalisten, at han og Andreas Steno Larsen mener, at de har en ”okay god” sag, skulle de gå videre med den.
”Men vi har hverken tid eller ressourcer til at lave en kamp mod Gorrissen Federspiel og Berlingske. De er lidt for store dyr i en lidt for stor jungle til os. Vi må erkende, at vi er for små til at tage kampen.”
Han afviser at ændre navnet ’Milliardærklubben’ til noget andet.
”Grundlæggende er det svært at køre en podcast videre, hvis man ikke må kalde den, hvad den hedder. Jeg tror også, at Berlingske ville have svært ved at køre deres avis videre, hvis ikke de må hedde Berlingske. Så de facto er det her en lukning af ’Milliardærklubben’.”
En lukning, chefredaktøren fra Pilestræde er uforstående over for.
”Jeg forstår ikke, hvorfor de lukker den. Vores henvendelse kommer ikke som følge af et konkurrencespørgsmål. Vi spørger bare, om de ikke kan bruge et andet navn, så vi undgår navneforvirring,” siger Simon Richard Nielsen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.