Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Som led i den sparerunde på 17 millioner kroner, der har betydet 17 opsigelser og 20 frivillige fratrædelser på tværs af koncernen, opretter Berlingske Media en ny kommerciel afdeling fra 1. juli.
Det skriver Berlingske Media i en pressemeddelelse.
Sparerunden var udløst af et annoncesalg, der svigtede i årets første måneder. Det er en udfordring, den nye kommercielle afdeling med Lisbet Røge Jensen i spidsen som kommerciel direktør skal være med til at løse ved at have ansvar for både brugere, abonnement og annonce, ”hvilket passer bedre til en digital forretningsmodel, hvor brugeren står i centrum for alle indtægtsstrømme”, står der i pressemeddelelsen.
”Salg og marketing er to sider af samme sag, og vi samler kræfterne i en ny afdeling, fordi vi ønsker et kommercielt gennembrud. Den nye afdeling skal tjene flere penge ved at forstå brugernes og annoncørernes behov og omsætte dem til salg, fastholdelse og digital udvikling, der øger værdien af vores medier,” siger Lisbet Røge Jensen i pressemeddelelsen.
Medarbejderne på B.T. og Berlingske, der er ramt af besparelserne, har fået endelig besked om deres fremtid i dag. På Berlingske har otte medarbejdere fået at vide, at de er blevet fyret, og der er blev givet seks frivillige fratrædelser. På B.T. er man kommet i mål med besparelserne med syv frivillige fratrædelser, ikke at genbesætte fire ubesatte stillinger og ved at nedlægge tre stillinger i korrekturafdelingen.
”Det er trist at sige farvel til værdsatte kolleger, og vi takker for deres indsats. Under de givne omstændigheder har vi omstruktureret med blik for, hvordan vi bedst indretter os i fremtiden,” siger Anders Krab-Johansen, koncernchef og udgiver for Berlingske Media, i pressemeddelelsen.