I løbet af et år vil Berlingske Media begynde at tage penge for nicheindhold på nettet. Helt præcist hvilket nicheindhold der skal koste klejner, afgøres allerede i løbet af nogle måneder, skriver Business.dk.
Forleden meldte mediemogulen Rupert Murdoch ud, at det er slut med gratis nyheder på nettet. Umiddelbart efter tilkendegav adm. direktør for JP/Politikens Hus, Lars Munch, at den tanke heller ikke er ham fremmed. Nu meddeler Berlingske Media så, at vi inden et år kommer til at se de første konkrete eksempler på mikrobetaling i Danmark. Måske allerede til efteråret. Og senest i starten af 2010.
"Vores strategi er klart at udvikle produkter og indhold på nettet, som vi i fremtiden også kan tage penge for. Jeg synes, at det er en meget spændende udmelding, Murdoch er kommet med, fordi de store i branchen skal føre an i et kursskifte på dette område, hvor alting hidtil har været gratis," siger koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, ifølge Business.dk.
Murdoch taler i øvrigt om, at det generelt skal koste penge at læse nyheder på nettet i lyset af, at Wall Street Journal har haft et stigende overskud på dets onlineabonnementer, skriver the Guardian.co.uk.
"Dagene med gratis internetnyheder vil snart være fortid," slår Murdoch fast.
Lisbeth Knudsen tror dog ikke på, at man kan tage penge for alt. Brugerbetalingen kommer specifikt til at gælde nichenyheder:
"Det kan være indhold, hvor vi bearbejder og sammensætter en infopakke. Det kan være klima, det kan være skattereform, hvor vi laver en særlig pakke af informationer. Jeg tror meget, at nøglen ligger i målgruppeformateret indhold. I det specielle indhold som har høj relevans, og som kan gøre det i orden at kræve betaling for indholdet," siger Lisbeth Knudsen til Business.dk.
Satsningen på mikrobetaling i Berlingske Media er en del af en overordnet strategi i hele Mecoms europæiske medieherredømme.
Læs også: Murdoch: Slut med gratis nyheder
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.