search

Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Så er det slut med gratis adgang til al dansk journalistik på nettet. Til september lancerer Berlingske Media de første forsøg med mikrobetaling for unikt indhold. Koncernchef Lisbeth Knudsen håber på samarbejde med JP/Politikens Hus. (opdateret 15:10)

Så er det slut med gratis adgang til al dansk journalistik på nettet. Til september lancerer Berlingske Media de første forsøg med mikrobetaling for unikt indhold. Koncernchef Lisbeth Knudsen håber på samarbejde med JP/Politikens Hus. (opdateret 15:10)

Danmarks største bladhus gør nu alvor af tankerne om brugerbetaling på nettet. Til september skal læserne have kreditkortet op af lommen, hvis de stadig vil følge med i alt, hvad de godt 800 journalister i Berlingske Media producerer og lægger ud på nettet og mobilsites.

I første omgang bliver der tale om nogle få forsøg, men tanken er at indføre mikrobetaling på en lang række områder.

»Vi har en række undersøgelser i gang med forskellige betalingsløsninger. Nogle af dem kan implementeres meget hurtigt – allerede til september – andre kigger vi stadig på. Det er specielt mobil-betalingen, hvor vi ikke er helt klart med hvilken løsning, vi vil vælge,« fortæller Lisbeth Knudsen til Journalisten.dk.

Hun understreger, at det ikke er de almindelige nyheder, der kommer til at koste penge.

»Det er alene unikt indhold produceret til nettet – eller unikt indhold fra eksempelvis Berlingske Nyhedsmagasin, vi ikke længere vil lægge ud gratis.«

Indførelsen af mikrobetaling kommer til at strække sig over en længere periode, fordi Berlingske Media netop nu er ved at udskifte CMS-styresystemet til stort set alle koncernens hjemmesider. Fra Saxotech til open source-systemet Drupal. For nylig blev B.T. således relanceret i Drupal.

»Efterhånden som Drupal rulles ud, etablerer vi også nye muligheder for segmentering af stoffet, som vi så kan tage betaling for,« siger Lisbeth Knudsen.

En konkret mulighed kunne være Berlingske.dk's tema-side om Danmarks indsats i Afghanistan – De Faldne.

»Der overvejer vi, om vi dér skulle lave en særlig pakke med de meget personlige historier om de faldne soldater fra Afghanistan – frem for, at det altsammen er frit tilgængeligt.«

Berlingske INFOshop kommer man også til at se brugerbetaling.

Og et helt andet område, hvor det ifølge Lisbeth Knudsen også giver mening med mikrobetaling, er i forhold til de analyser med ratings af virksomheder og hele brancher, som Berlingske Nyhedsmagasin er kendt for.

»Der tror jeg, vi kommer til at lave mange flere analyser med unikt indholt til nettet, hvor vi også kan tage betaling. I det hele tage vil det være naturligt at lave et business-community, hvor der ligger unikt stof, man ikke kan få andre steder.«

Prisen for at læse med er til gengæld endnu ikke fastlagt. 

»Det er lige præcis den analyse, vi er ved at få lavet nu. Der tror jeg, vi er nødt til at prøve os frem. Og jeg tror også, vi kommer til at begå fejl. Men vi er nødt til at eksperimentere med forskellige cases,« siger hun.

Det er i øvrigt ikke kun Berlingske Media, der kaster sig over mikrobetalingen. De øvrige koncerner i Mecom-konglomereratet – herunder i Holland, Polen og Norge – går også i gang med at teste mikrobetaling. 

»Nu kan betalingsvilligheden naturligvis være forskellige fra Norge til Holland og Polen. Men forhåbentligt kan vi finde frem til et mirkobetalingssystem, som vi kan bruge på tværs af hele Mecom,« siger Lisbeth Knudsen. 

Berlingske Medias koncernchef vurderer i øvrigt, at det ville give god mening, hvis de øvrige store mediehuse i Danmark kunne blive enige om fælles standarder for selve betalingssystemerne.

»Der er ikke etableret noget samarbejde i øjeblikket. Men vi er åbne over for at diskutere mikrobetalingssystemer med JP/Politikens Hus. Der er jo ingen grund til at have 3-4-5 forskellige betalingssystemer i Danmark.«

Endnu er der ikke rettet nogen konkret henvendelse til koncernchef i JP/Politikens Hus, Lars Munch, men Lisbeth Knudsen har dog noteret sig, at man også har overvejelser om mikrobetaling hos konkurrenten.

»Der er ingen koordinering på nuværende tidspunkt, men jeg synes det ville være positivt, hvis man i branchen fandt frem til en fælles holdning. Og derudover mener jeg, at det ikke skal være selve betalingssystemet, som skal være et konkurrence-parameter. Men at det bliver indholdet.«

Lisbeth Knudsen er i øvrigt rimelig sikker på, at danskerne nok skal være villige til at betale for unikt indhold på nettet eller mobilen, hvis ellers det er tilstrækkeligt attraktivt.

»Jeg tror, det er et spørgsmål om at lave noget, der har tilstrækkelig stor nytteværdi for folk. Man kan jo se, at den næste generation af internetbrugere og mobilbrugere sagtens kan finde ud af at betale for alt muligt allerede nu – fra ringetoner til musik.«

Journalisten.dk har været i kontakt med Lars Munchs kontor, men grundet møder har det endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Lars Munch. 

Kommentarer
22
Jørgen Gustavsen
07.07.09 13:19
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

"Der er ingen koordinering på nuværende tidspunkt, men jeg synes det ville være positivt, hvis man i branchen fandt frem til en fælles holdning."

 Hvem kan sige PRISKARTEL?

Fremhævet af Journalisten
Christian Jensen
07.07.09 13:23
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Hej,

Som forbruger har jeg intet imod at skulle betale et beløb for at læse nyheder.

Vil dog gerne vide om man så kan slippe for den mængde af reklamer berlingske strør med løs hånd ud over sine hjemmesider?

 

vh

Chistian

Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
07.07.09 13:42
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

@ Jørgen

Nu ved jeg ikke, om du er mediearbejder eller medieforbruger. Under alle omstændigheder er det vel ikke urimeligt, at der tages betaling for det, der bliver solgt. Det gør - i hvert fald her hvor jeg bor - benzin-stationer, supermarkeder, pizzeriaer og flere andre steder også.

Noget helt andet er, at jeg tror - udtrykkeligt tror - at det bliver svært at hive tilstrækkeligt mange penge ud af forbrugerne til, at det kan aflønne mig og mine kolleger. Alligevel: Hvis vi ikke alle sammen skal ud at søge (og måske få) job som dagplejere, hjemmehjælpere, truckførere og årsvikarer (for øvrigt intet galt i de job), så skal der da kigges på indtægterne.

Nogle tror, indholdet på nettet forbliver gratis i al evighed. Det er der en del indhold der gør, men hvis alt skal være gratis, bliver der mindre af det i takt med, at mine kolleger og jeg skal beskæftige sig med andre ting - i andre brancher.

Fremhævet af Journalisten
Egon Jensen
07.07.09 13:57
Ingen konkurrence

I forvejen ligner Berlingske og Politikens websider hinanden jo til forveksling. Så hvis det kun er Berlingske, som indfører betaling, kan alle forudse, at folk bare bruger Politikens websider istedet for.

Derfor er jo klart, at denne forretningsmodel bliver en flop, hvis konkurrenterne ikke spiller med. Derfor må der ikke være konkurrence, men kartel med JP/Politiken. At denne kartel allerede fungerer, viser sig jo ved de danske avisers boykott af Google-News. Mærkeligt - eller rettere sag: bemærkelsesværdigt - at netop de største fortaler af markedsøkonomi og fri konkurrence ikke tager deres "principper" alvorlige, når det drejer sig om deres egne virksomheder.

Hvor belejligt, at Konkurrencerådets medlemmer skiftes ud d. 1. sept. Så de gamle medlemmer når ikke at kigge på sagen, mens de nye skal jo først have lidt tid til at begynde med deres arbejde.

Fremhævet af Journalisten
Claus Mackinney-Valentin
07.07.09 14:13
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Prisfastsættelse af indhold på nettet følger de almindelige økonomiske regler for prisfastsættelse. Her er der intet nyt. Så hvis nyheder er en knap ressource så kan man tage penge for det. Med andre ord vil en omskrivning af ritzau-telegrammer ikke give smør på brødet, hvorimod unikke analyser kan have en værdi.

Her støder vi dog på det klassiske problem ved at sælge viden. Køberen ved ikke hvad den pågældende viden er værd før han selv har fuld kendskab til den pågældende viden. Og når han har det, så vil han jo ikke betale ret meget for den.

Det dilemma er der endnu ikke nogen der har løst direkte og derfor bliver det svært at sælge analyser og den type viden gennem microbetalinger. Den type indhold egner sig umiddelbart bedst til at blive solgt gennem abonnement, hvor man så brander indholdet ifht Berlingske - men det er en anden snak.

Fremhævet af Journalisten
Peter B
07.07.09 14:51
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Mikrobetalinger kommer til at fejle.

 Så snart det sker så smutter folk videre til de gratis alternativer - indfører de også betaling, tja så ender vi alle med at læse nyheder ved dr.dk
Licens er i dag umådelig svært at undgå (internet, mobil osv), så man kan efter min mening roligt lade aviserne dø og så nøjes med licens betalte nyheder

 Hånden på hjertet hvor meget materiale i en avis er eget produceret og hvor meget er taget fra ritzau, AP mv. Det er meget lang tid siden at jeg stoppede med at smide 2000+ kr pr år for at læse gamle nyheder, som avisen ikke selv har lavet det opsøgende arbejde på.

Og hvordan var det lige at det gik sidste gang at berlingske skulle være smarte og krævede, at man loggede ind for at læse nyheder? Så vidt jeg ved døde den idé ret hurtig...

Fremhævet af Journalisten
Signe Marie Richter
07.07.09 14:52
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Det var da glædeligt. Så længe indholdet er godt, betalingen går nemt, og andre medier går med på vognen, så skal det nok gå godt. Spørgsmålet er så, om Berlingske kan nå at få opfyldt hele tre ting til september. 

 Men umiddelbart får Berlingske kun skulderklap for udmeldingen herfra. Dejligt!

Fremhævet af Journalisten
Jesper Henriksen
07.07.09 15:26
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september
Peter B, vil du helt seriøst gerne leve i et samfund, hvor der kun er licensbetalte nyheder?
Fremhævet af Journalisten
Peter B
07.07.09 15:48
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Jesper:

Nej men jeg vil heller ikke betale berlingske for at gengive AP og ritzau. og hvis der er "gratis" alternativer så er det der at folk søger hen. De (berlingske mv) må tage sig sammen og skabe noget som folk gider at betale for, og det der tilbydes i dag er bare ikke godt nok.

Men det bliver spændende at se hvordan de vil søsætte det, for de meget korte nyheder der præger jp, berlingske, politiken osv online de bliver meget svære at sætte en pris på....

Fremhævet af Journalisten
Jesper Henriksen
07.07.09 16:16
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Til Peter B.

A) Du siger, at du gerne ser 'aviserne dø', så du kan 'nøjes med licensbetalte nyheder'. Hvordan skal man opfatte det anderledes end, at du gerne vil have et samfund kun med licensbetalte nyheder?

B) Du siger, at du ikke vil betale '+2000 kroner per år' for at læse 'gamle nyheder' fra AP og Ritzau. Hvornår har du sidst åbnet en morgenavis? Ser du kun gamle nyheder, når du åbner en morgenavis?

 Det er i øvrigt interessant, at du netop nævner Berlingske, som sidste år vandt Cavlingprisen.

Fremhævet af Journalisten
Peter B
07.07.09 17:03
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Jesper

 Jeg har tidligere holdt JP, Politiken og information på samme tid, og det var påfaldende hvor mange gange der ordret stod de samme artikler i dem, og en stor del af avisen var ikke eget produceret, og jeg tror at der er rigtig mange der som jeg ikke syntes at det er abonnementet værd.

Og jeg skriver _ikke_ at jeg _gerne_ ser dem dø,  men jeg har absolut ikke noget problem med at de dør hvis de ikke kan overleve markedet eller folks forventninger

Jeg _foretrækker_ _heller ikke_ licensbetalte nyheder, men når jeg nu har betalt for dem (grundet tvang), ja så har jeg da ikke lyst til at betale for at læse de samme nyheder andetsteds (jp, berlingske eller andre aviser).

Og ja jeg mener virkelig at nyhederne i den trykte avis er gamle nyheder og det skyldes radio, online medier, tv mv., så hvis man går efter nyheder alene, så er avisen det forkerte medie - der hvor (efter min mening) aviserne skal satse er baggrundsviden og dybden, og det tror jeg folk gerne vil betale for - nyhederne alene er ikke nok til at få mulvarpen frem.Specielt ikke nu hvor nyheder har været gratis så længe.

Og hvis man endelig forvilder sig til at købe en søndagsavis, så er slut resultatet meget sorte fingre og en reklame mængde der får de kulørte husstandsomdelinger til at blegne - kan avisens indhold lige snige til op til at være 1/3 indhold og 2/3 reklamer....

Fremhævet af Journalisten
Morten Jacob Houring
07.07.09 22:16
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

@ Peter.

 

Der er altså noget galt med dit ræsonnement her. Jeg spørger mig selv om du overhovedet har læst artiklen:

" Hun understreger, at det ikke er de almindelige nyheder, der kommer til at koste penge."

Alligevel siger du at Berlingske kommer til at fejle, fordi man jo bare kan få nyheder gratis andetsteds. Som jeg forstår artiklen, handler det her netop om at styrke det unikke indhold - f.eks. baggrundsviden og dybde som du selv nævner - og ikke nyheder. Berlingskes tanke med mikrobetaling er vel netop om at styrke det unikke indhold og mindske mængden af reklamer, to ting du selv efterspørger. Hvorfor er du så overbevist om at det så kommer til at gå galt?

 

Personligt synes jeg det er på tide at medierne kigger nye veje og prøver nogle metoder til indtjening. Hvorvidt mikrobetaling er rentabelt på et marked så lille som det danske, vil vise sig, men personligt tror jeg er ikke på at alting-gratis modellen på sigt vil kunne sikre en høj journalistisks standard, fordi man er nødt til at være meget fokuseret på omkostninger - og så ender man med at alle kopierer alle. Alltså med meget lidt unikt stof. De danske medier kan ikke overleve allesammen. Det synes uundgåeligt at flere medier må bukke under ved de nuværende tilstande. 

Jeg ser frem til at betale mindre beløb for gennemarbejdet unikt stof, frem for at måtte nøjes med de gratis kloner. Karteldannelse eller ej, håber jeg at JP/Politiken kan overtales til at se fornuften, og dermed være med til at sikre et alsidigt mediebillede i fremtiden.

Fremhævet af Journalisten
Lars Pinnerup
08.07.09 06:20
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Jeg tror nu ogsaa, at det bliver en minus-success for Berlingske.

 Der er alt for mange alternativer til betalte nyheder, og naar der, som sagt andet steds i dette kommentarforum, er langt mellem originale artikler i danske medier, saa tvivler jeg paa, at folks tilhoersforhold til et onlinemedie er saa staerkt, at de er villige til at betale for artikler online.

 Som naevnt tidligere, saa er danske mediers indholdsflade for ensartet. Det er de samme historier, der optraeder i alle medier, og udlandsstoffet koebes fra de samme kilder/agenturer hver gang, saa det er osse smaat med originaliteten der. Udenlandstoffet kan hentes gratis, bedre og hurtigere hos store udenlandske medier:). Hvor er korrespondenterne?

 Maaske de kaere dagblade kunne hente nogle kroner, ved at rykke i mere ydmyge lokaler og spare paa chefloenningerne :), og derved holde naesen oven vande:)

Fremhævet af Journalisten
Jesper Henriksen
08.07.09 07:52
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

»Og ja jeg mener virkelig at nyhederne i den trykte avis er gamle nyheder og det skyldes radio, online medier, tv mv., så hvis man går efter nyheder alene, så er avisen det forkerte medie« Citat Peter B.

Det virker som om, at du slet ikke har hørt om 'den journalistiske fødekæde'? En overvældende del af alle nyheder skabes i den trykte presse - og gengives eller videreudvikles i de elektroniske medier.

Fremhævet af Journalisten
Gorm Casper
08.07.09 13:05
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Det er en meget dårlig idé af flere årsager. Morten skriver at det bliver interessant at se om det er rentabelt på et så lille marked som det danske. Er det overhovet lykkedes for nogen udenlandsk nyhedsside? Sider som potentielt har hele verden som målgruppe. Mig bekendt har alle der har forsøgt fejlet (WSJ kan diskuteres).

 Tidligere erfaring har vist at diverse aviser har overvurderet hvor mange der vil betale for deres nyheder, og der kræves *mange* betalene læsere for at den slag kan løbe rundt. Hvis jeg skal betale 50 øre for at læse en artikel - og jeg så betaler de 50 øre - og så af én eller anden teknisk uforklarig grund ikke får adgang alligevel - så griber jeg knoglen og forstyrer en supportmedarbejder som arbejder for 120 i timen i 40 minutter. Den slags koster. Jeg håber virkeligt at Berlingske ved hvilket teknologisk helvede de er på vej ud i.

 Og hvad med "har du set bla bla i Berlingske i dag"-effekten? Social marketing som det sikkert hedder. Hvad der i dag må være den vigtigste reklame for nyhedssider, forsvinder helt.

På en måde håber jeg at alle aviser går med på det... også for rene nyheder. Det ville give grobund for at noget nyt kunne opstå i stedet, og det ville være interessant at se hvad.

Jeg kan pege på flere problemer ved det; men jeg går ud fra at Berlingske har taget det hele til overvejelse, og vurderet at det er fornuftigt at lukke dele af deres side ude for almindelige brugere... Det skal nok blive sjovt at se om de har ret.

Fremhævet af Journalisten
Bent Woetmann
08.07.09 15:26
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Ikke ét sekund for tidligt. Utroligt, at den ungdom, der er parat til at smide tusinder og atter tusinder af kroner ud på mere eller mindre ligegyldige musik- og elektronik-ting, hidtil er bragt i den vildfarelse, at gedigen journalistik er en gratis vare. Og samtidig tror samme ungdom, at de bor i en bananstat og ikke behøver at respekte ophavsretten.

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
08.07.09 16:44
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

@Bent: Det er fint nok at jamre over ungdommen nutildags, men tror du virkelig, at mikrobetaling vil få samme ungdom til at se lyset, juble halleluja og betale ved kasse ét? Gedigen journalistik er ganske rigtig IKKE gratis, men måske skulle vi som branche tænke over at få andre end brugerne til at betale? I forvejen er de såkaldte betalingsaviser for en stor dels vedkommende finansieret af annoncer, det gælder jo ikke kun vi forkætrede gratisaviser, der i øvrigt producerer ganske megen gedigen og original journalistik, sådan i al ubeskedenhed.

Brugerne er vænnet til på nettet, at indhold er gratis. Sådan har jeg det også selv. Hvis jeg skal betale et sted, gør jeg mig umage for at finde indholdet gratis et andet sted. Hidtil er det lykkedes ...

Men jeg er da interesseret i at se, om det lykkes for Berlingske. Jeg vil ikke på forhånd udelukke, at det kan blive en succes, og personligt håber jeg da, at vi snart i branchen finder nogle modeller, der kan finansiere gildet. Jeg tror bare, at vi tænker for traditionelt.

Bedste hilsner,

Susanne Saers

Fremhævet af Journalisten
Lars Igum Rasmussen
09.07.09 08:33
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Indhold er gratis. Og vil være det fremover for langt det meste indhold. Sådan er det. Og sådan vil det være. Udviklingen kan - mikrobetaling eller ej - desværre ikke ændres. Derfor må primært avisbranchen ændre forretningsmodelle, så de ikke ender som den amerikanske jernbane, der ikke troede på bilens succes.  

Avisbranchen kunne jo gøre som adskillige avistillæg, blade, magasiner og tidsskrifter allerede gør: En virksomhed køber sig til en dyr annonce og er dermed sikret en pæn redaktionel tekst i samme publikation.

På den måde køber virksomheder sig til at få den forkætrede "uafhængige" omtale, som de normalt betaler kassen for hos PR-bureauer.

Det er langt, langt over min etiske grænsen og i mine øjne totalt journalistisk uforsvareligt. Men mange publikationer lever (desværre) fint på denne måde. De har fundet en forretningsmodel, der virker og giver kassen.

Aviserne forsøger stadig at være seriøse, men har katastrofekurs, da forretningsmodellen er under pres. 

Og staten kan og bør ikke holde liv i en sunset-business, uanset hvor vigtig vi journalister selv synes, den er. Og reelt set, når man ser på, hvad aviserne skriver om i disse år, så er der måske ikke altid lige meget grund til, at samfundet betaler så mange millioner for at stimulere til demokratisk medleven. Væsentlighedskriteriet er ikke just det, der tynger de redaktionelle valg. Desværre.

Så go ahead, lad os alle lave luderjournalistik, hvor annoncer og redaktionel omtale blandes sammen og få pengetankene fyldte. Det er nemt og bekvemt. Vi kan opretholde vores høje lønninger og lave endnu mindre selvstændigt arbejde. Er det ikke vejen?

Med venlig hilsen

Lars Igum Rasmussen

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
09.07.09 08:47
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

Lars, jeg kender dig godt nok til at vide, at du ikke mener det alvorligt. Der må og skal være andre veje - luderjournalistik er ikke journalistik overhovedet.

Den nødvendige forretningsmodel skal sikre, at journalistikken fortsat er selvstændig, baseret på et ideal om at understøtte demokratiet både ved at sikre den enkelte mediebrugers mulighed for at deltage i demokratiet og ved at varetage den klassiske vagthundefunktion over for myndigheder og andre autoriteter. Og en ekstra udfordring er ganske rigtigt, at indholdet formentlig skal være gratis for brugerne.

Om platformen så skal være papir, internet, mobil eller noget helt fjerde - det må den teknologiske udvikling vise. Journalistikken ændrer værktøjskasse alt efter platform, men grundidealerne og -principperne må være de samme.

Som du selv skriver, så er det forretningsmodellen, der er under pres. Men jeg vil gerne lige understrege - hvad du jo også selv ved - at annoncer ikke er lig med redaktionel omtale. Annoncørerne køber sig til læsere og eksponering, intet andet. Hvilket også betyder, at luderjournalistikken ikke ville være en fed forretning ret længe ... mediernes troværdighed ville dale med høj hastighed, det samme ville læsertallet - og dermed annoncørernes interesse. Så det er ikke engang en langsigtet forretningsmodel, selv hvis nogle skulle mene, at den ville være acceptabel rent moralsk og etisk.

I dag er den type marketing i øvrigt også langt mere effektiv forklædt som almindelige menneskers blogs og fiktive Facebook-profiler, der i updates promoverer det ene og det andet. 

Desværre har jeg svært ved lige nu at se den eller de forretningsmodeller, der skal bære den gode journalistik videre. Men den findes. Jeg er sikker på, at behovet for journalistik ikke just bliver mindre i takt med, at informationsstrømmen nærmer sig white water-tilstande. 

Bedste hilsner,

Susanne Sayers

Fremhævet af Journalisten
Ole Knudsen
09.07.09 11:21
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september
@Henrik Lind Jørgensen: Kunne man forestille sig, at der også skal kigges på udgifterne? Kunne man forestille sig, at en journalist i Kbh-området måske kan erhverves for (væsentligt) mindre end 50.000 kroner om måneden?
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
09.07.09 19:08
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

@ Ole

Naturligvis skal der ses på udgifterne, og selv om Dansk Journalistforbund nok ikke bliver glad for at høre det, er lønnen da også en del af det spil. Det er udbud og efterspørgsel, så længe alle ledige journalister ikke vælger et job i en anden sektor, hvor de så kan få mere end det til den tid gældende journalist-lønniveau.

Hvis 5000 gør det - intet problem. Hvis 10.000 gør det bliver det vanskeligt at besætte stolene på redaktionerne. Trods alt.

Jeg får knap 35.000 om måneden i Vestjylland, og jeg kunne da godt forestille mig at arbejde for 10.000 mindre om måneden, hvis jeg kunne se en mening med at arbejde til en ringere løn. Den luksus-holdning kan jeg kun tillade mig at have, fordi budgettet kan bære (nu i hvert fald). Men det kan da også være, jeg ville vælge et andet job, hvor jeg formentlig kunne få næsten det samme som jeg får nu.

De omstillingsparate har ikke noget problem i det her game.

 

Fremhævet af Journalisten
Morten Jacob Houring
10.07.09 19:27
Re: Berlingske Media indfører mikrobetaling til september

For dem der er interesserede, så har Chris Anderson, forfatter til The Long Tail og blogger på wired.com, netop udgivet en bog om det gratis fænomen på internettet. Bogen hedder FREE, og udsendes gratis på flere platforme. 

Find bogen og følg Andersons blog her:

http://www.longtail.com/the_long_tail/

Fremhævet af Journalisten