Berlingske Media fik overskud i 2011 – før ekstra udgifter

Der er tale om en forholdsvis marginal fremgang. Ikke desto mindre er der glæde i Pilestræde i dag. Berlingske Media har nemlig forøget omsætning og overskud. Medvirkende hertil er online-delen. Men medregnes ekstraordinære udgifter så er resultatet dog underskud. (opdateret)  

Der er tale om en forholdsvis marginal fremgang. Ikke desto mindre er der glæde i Pilestræde i dag. Berlingske Media har nemlig forøget omsætning og overskud. Medvirkende hertil er online-delen. Men medregnes ekstraordinære udgifter så er resultatet dog underskud. (opdateret)

Det er det britiske moderselskab, Mecom, som her til morgen har offentliggjort det samlede årsregnskab for 2011, som altså omfatter medieselskaber i både Polen, Nederlandene og Danmark.

Og på dansk grund kan Berlingske Media prale med fremgang, dog i begrænset omfang. Den samlede omsætning steg med 32,8 mio. kr. til godt 3 mia. kr. Sættes dette i forhold til året før, så bliver det dog alene til en fremgang på godt en enkelt pct.

Hvad angår koncernens evne til at skabe overskud, så ser det her en anelse mere positivt ud. Driftsresultatet er steget med 114 pct. til små 80 mio. kr., hvilket dog er mindre end halvt så stort som JP/Politikens Hus på 217 mio. kr. ifølge deres regnskab.

Ser man på Berlingske Medias overskud  – før den lange række af regnskabstekniske elementer som renter, skat og afskrivninger – er tallet 212 mio. kr. i 2011 mod 181 mio. kr. året før, hvilket svarer til en procentuel fremgang på 17 pct. 

For JP/Politikens Hus var overskud før skat  og afskrivninger: 302 mio. kr.

Men medregner man Berlingskes ekstraordinære udgifter fra 2011, som ikke umiddelbart er medtaget i  driftsresultatet, så er der et underskud på godt fire mio. kr. mod et overskud på 36 mio. kr. i 2010. Et minus som især skyldes IT-omlægninger og fratrædelser.

Berlingske er ikke sen til at se bort fra dette og glæde sig over et plus – hvis altså man ser bort fra de ekstraordinære udgifter.

Og når Berlingske Medias selvstændige danske regnskab ligger klar i slutningen af april, så blive det angiveligt også med positive toner, bebuder Lisbeth Knudsen:

»Vi forventer også, at vores bundlinje-resultat i Berlingske Media A/S har en tilsvarende positiv udvikling, som vores resultat i Mecoms koncernregnskab antyder,« udtaler Lisbeth Knudsen.

Det er dog også væsentlige minusser. 

På den negative side er der at bemærke, at mens reklameindtægterne steg med en pct. i første del af 2011, så faldt de med to pct. i anden del af året. Samlet set betyder det dog, at der er tale om næsten status quo.  Bag det samlede tal gemmer der sig dog et fald i annonceomsætning på print på seks pct., mens online steg med hele 37 pct.

Indtjeningen fra bladsalget er i øvrigt også gået tilbage. Og med lidt større marginer. Indtjeningen på print er således gået tilbage med 38,7 mio. kr. i forhold til 2010. Omvendt så er den digitale indtjening gået frem med 33,5 mio. kr. 

Endelig så scorer Berlingske Media rigitg godt på nyere indtægskilder som  webshoppen lidtmere.dk og det sociale shoppingsite Sweetdeal. Her er er indtjeningen steget fra 588 mio. kr. til 657,1 mio. kr. – altså en vækst på 70,0 millioner kroner.

Hele regnskabsmeddelelsen fra Mecom kan læses her

(opdateret 12:45. Indføjet sammenlignende tal for JP/Politikens Hus)

1 Kommentar

Finn Arne Hansen
15. MARTS 2012
Re: Berlingske Media fik overskud i 2011 - før ekstra udgifter

Statsstøttede aviser begynder i højere og højere grad at konkurrere på fremmede områder med firmaer og freelancere, der må klare sig selv. Vi undgår vist ikke en debat om det på sigt.

Skrevet som privatperson...