search

Berlingske Media byder på redaktionel omtale – igen

I december blev fire af Berlingskes lokalaviser dømt for at tilbyde redaktionel omtale til annoncører, og nu er den gal igen. Denne gang med lokalavisen Vestegnen.

I december blev fire af Berlingskes lokalaviser dømt for at tilbyde redaktionel omtale til annoncører, og nu er den gal igen. Denne gang med lokalavisen Vestegnen.

En egenannonce i Berlingskes lokalavis Vestegnen lover uden omsvøb "gratis redaktionel omtale" til restauranter og cafeer, der annoncerer i Vestegnens "spændende spiseguide".

Det er nu blevet en sag for forbrugerombudsmanden, der ser med stor alvor på problematikken.

»Aviser og andre medier nyder stor respekt og troværdighed, fordi de er uafhængige, og hvis de rosende omtaler i virkeligheden skyldes, at avisen er blevet betalt for det, uden at det kommer til udtryk over for læserne, så undergraves den troværdighed.« siger jurist Katrine De Neergaard.

Forbrugerombudsmanden har før været efter medier, der sælger redaktionel omtale, og da var det også aviser under Berlingske Media, der var i søgelyset.

I december 2009 blev fire af Berlingskes lokalaviser – Frederiksberg Bladet, Vesterbro Bladet, Vanløse Bladet og Valby Bladet – kendt skyldige i at bringe et ulovligt tillæg – "Bilprofilen Efterår 2006". Her blev bilforhandlere, der havde købt annonceplads, omtalt i en redaktionel tekst, der efterlignede "objektive journalistiske kriterier," som det hedder i dommen.

Berlingske Media blev straffet med en bøde på 60.000 kroner. Den ansvarshavende redaktør måtte punge ud med 15.000 kroner, der kunne veksles til 10 dages fængsel. Domstolen understregede, at det er redaktørens ansvar, at "tilliden til avisens indhold kan opretholdes".

Den dømte ansvarshavende redaktør, Peter Erlitz, er præcis den samme, der nu har ansvaret for indholdet i Vestegnen. Han ønsker ikke at udtale sig til Journalisten.

Det gør til gengæld Berlingske koncernchef Lisbeth Knudsen, som finder sagen »dybt beklagelig«.

»Der er omgående blevet sørget for, at teksten ændres, så der ikke kan opstå tvivl om eventuel sammenkædning af annoncer og redaktionel omtale,« forklarer hun.

Lisbeth Knudsen mener ikke, at sagen kan sammenlignes med den sag, der førte til dommen i december. Hun fremhæver, at det aldrig har været meningen, at annoncerne i Spiseguiden skulle forveksles med det redaktionelle stof. Derfor står der også "annonce" i teksten, fortæller hun.

Lisbeth Knudsen lover, at markeringen fremover vil være tydeligere.

Læs hele artiklen i Journalisten nr. 2.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen