
Berlingske Media i Pilestræde i København. Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix
Den grafiske afdeling på Berlingske nedlægges, og fire grafikere er i den forbindelse blevet opsagt.
Det er netop meldt ud på et medarbejdermøde og i en efterfølgende mail fra ledelsen til medarbejderne.
I mailen, som Journalisten har set, fremgår det, at Berlingske i stedet for den nedlagte grafiske afdeling opretter en ny afdeling for motiongrafik og video. Den nye afdelings primære opgave vil være at producere motiongrafik, explainers og arbejde med sammensmeltning af grafik og video.
Ledelsen understreger i mailen, at der ikke er tale om en spareøvelse. De fire grafikere vil blive erstattet af tre motiongrafikere og en videoproducer.
Kan ikke forstå begrundelsen
Tillidsrepræsentant på Berlingske Ivar Carstensen fortæller, at stemningen på avisen er rystet efter udmeldingen om afskedigelsen af de fire i den grafiske afdeling.
”Vi synes, det er brutalt. Det er en hård skæbne for fire kolleger, der har været her i rigtig mange år og gjort et virkelig godt stykke arbejde. Og så på en begrundelse – som de ikke selv kan genkende – om, at det ikke er muligt at videreuddanne dem til fremtidens udfordringer,” siger han til Journalisten.
Har ledelsen svigtet sit ansvar for løbende at efteruddanne dem til en mere digital virkelighed?
”Det ved jeg ikke. Men vi synes i hvert fald, at man skulle have gjort mere for at efteruddanne dem. Det har også været vores forsøg at få ledelsen til, men det har man ikke ment, at man kunne,” siger Ivar Carstensen.
Ifølge Berlingskes chefredaktør Tom Jensen var det ikke muligt at efteruddanne avisens nuværende grafikere til de nye opgaver.
”Det spring og det teknologiskifte, der er tale om her, er for stort. Helt fundamentalt er det folk med en anden uddannelse, vi får brug for i fremtiden. Det er motiongrafikere, som fundamentalt har helt andre kompetencer,” forklarer han.
Flere layoutbaserede løsninger i avisen
Siden sommeren 2018 har opgaven med at layoute avissiderne i Berlingske og B.T. ligget hos firmaet Wunderkind. De tilbageværende grafikere på Berlingske har primært lavet nyhedsgrafikker som f.eks. kort og diagrammer.
Som konsekvens af, at avisen nu siger farvel til dem, vil grafik på print fremover primært være reduceret til layoutbaserede løsninger og grafik fra Infogram. Det fremgår af ledelsens mail til medarbejderne.
Betyder det her ikke nedgang i kvalitet på jeres printavis?
”Nej, sådan som vi har vurderet, at det kan praktiseres, kan vi fortsat opretholde en god kvalitet i vores printavis. Det handler om at lægge ressourcerne der, hvor vi kan se, at den store udvikling er. Og det er digitalt og mobilt,” siger Tom Jensen.
Opdateret kl. 14.18: Interview med tillidsrepræsentant Ivar Carstensen tilføjet.
Opdateret kl. 14.47: Interview med Tom Jensen tilføjet.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.