Berlingske lukker ErhvervsBladet

Det kniber for Berlingskes erhvervsjournalistiske udgivelser. I januar blev Berlingske Nyhedsmagasin nedlagt som selvstændigt magasin, og nu er det farvel og tak til ErhvervsBladet, som må lide døden.

Det kniber for Berlingskes erhvervsjournalistiske udgivelser. I januar blev Berlingske Nyhedsmagasin nedlagt som selvstændigt magasin, og nu er det farvel og tak til ErhvervsBladet, som må lide døden.

I en officiel pressemeddelelse fra Berlingske Media udlægges historien dog noget anderledes: 

"Berlingske Media tager hul på business-offensiv," hedder det i meddelelsen, hvor der gøres opmærksom på, at Berlingske i løbet af efteråret vil "cementere sin position som leverandør af erhvervsstof".

Det sker blandt andet ved til oktober at give plads i selve Berlingske til nyheder rettet mod mindre og mellemstore erhvervsvirksomheder og iværksættere. Samtidig får avisen et mindre ugentligt tillæg om tirsdagen med fokus på den såkaldte "vigtige underskov i det danske erhvervsliv".

Faktum er dog, at de selvstændige udgivelser med erhvervsstof ikke har kunnet klare sig. Først var det Berlingske Nyhedsmagasin, som måtte lukke som selvstændigt blad.

Og nu er turen så kommet til ErhvervsBladet, der har gennemlevet en dramatisk nedtur de seneste år. Alene fra 2009 til 2008 blev oplaget halveret. Og da man i 2010 gik over til blot at udkomme som ugemagasin, så betød det, at avisen mistede omkring 6,5 mio. kroner i mediestøtte. Nu lukker Berlingske så ErhvervsBladet fuldstændigt. Trods forsøg med brancheportal

"Foråret og sommeren har vi brugt på at gennemanalysere vores potentiale og tilbud på business-området. Vi har været i dialog med læserne og set på de internationale trends. En helt igennem nyttig og lærerig proces, der har gjort os klar på, hvad vi vil," forklarer koncernchef Lisbeth Knudsen i en pressemeddelelse. 

Hun tilføjer, at undersøgelserne blandt andet viste, at ejerne af de mindre og mellemstore virksomheder savner daglige nyheder og indsigt, efter at ErhvervsBladet primært af økonomiske grunde ophørte som dagblad og blev ugemagasin i 2010.

"Vores aktuelle markeds- og læseranalyse har ført til, at vi med vemod – men realitetssans – nedlægger ErhvervsBladet. I stedet vil nyheder til de mindre og mellemstore spillere i erhvervslivet fremover udgøre en væsentlig dækning på business-siderne i Berlingske. Vi supplerer desuden med et fast ugentligt tillæg hver tirsdag. Vores ønske er at kunne bídrage positivt til en vækst og udvikling af underskoven i det danske erhvervsliv," udtaler Lisbeth Knudsen.

Den nye sektion udkommer første gang sammen med Berlingske 4. oktober, men premieren på Berlingskes erhvervsnyheder til TV2 Finans ligger lige om hjørnet, i begyndelsen af september:

"Vi har sat holdet på de fem journalister, der kommer til at stå for vores tv-finansnyheder og samarbejdet med TV 2. Vi glæder os til at skulle levere nyheder til TV2 Finans, som har fået en stærk position i erhvervsdækningen. Tv er en ny og interessant medieplatform for os," siger koncernchef Lisbeth Knudsen.  

Det nye samarbejde mellem TV 2 og Berlingske blev i øvrigt for nylig kritiseret af HB-medlem af Dansk Journalistforbund Peter Thornvig. Han påpegede blandt andet, at medarbejderne ikke bliver kompenseret for videreudnyttelsen af deres materiale. 

Fra Berlingskes side er der i øvrigt planer om, at websitet Business.dk skal relanceres inden årets udgang. En omlægning, som ifølge Mediawatch blandt andet indebærer, at der indføres brugerbetaling – blandt andet ved at fusionere med ErhvervsBladets nuværende brugerbetalte brancheportal

0 Kommentarer