Tidligere professor Roy Langer mener, at Berlingske snylter på sin egen troværdighed, når avisen trykker pressemeddelelser ved siden af redaktionelt indhold. Udviklingsredaktør på Berlingske Morten Asmussen afviser blankt. »Jeg synes virkelig, at journalistfaget skal tænke sig om omkring den her udvikling. Alle målinger viser, at journalisters troværdighed falder, og det her gør det bestemt ikke bedre,« sagde tidligere professor Roy Langer mandag i en kommentar til flere mediers ægteskab med kommercielle interesser.
Et af de medier, som Langer henviste til, var Berlingske, der i Berlingske Business trykker pressemeddelelser side om side med redaktionelle artikler.
Udviklingsredaktør på Berlingske Business Morten Asmussen kan ikke forstå kritkken.
»Jeg er fuldstændig uenig med Roy Langer. Jeg er uenig i, at placeringen af kommercielt indhold på den måde, som vi gør det på, er et problem. Vi skriver jo klart, at det er pressemeddelelser, så jeg kan slet ikke se, at det skulle være et problem," siger Morten Asmussen til Mediawatch.dk.
Han mener, at folk som Roy Langer bør se på markedet.
»Modstanderne tænker kun på afsenderen og underkender, at der faktisk er et behov for det, vi laver. Vi ved, at der er et behov hos branchefolk efter et sted, hvor de kan få et overblik over området for små og mellemstore virksomheder,« siger Morten Asmussen, som samtidig slår fast, at tiltaget bliver lukket ned, hvis markedet svigter.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Morten Asmussen, udviklingsredaktør på Berlingske Business, afviser blankt at det er et problem, at Berlingske Business stiller medierum til rådighed for betalte pressemeddelelser. Han mener, at min tidligere fremførte kritik er udtryk for min manglende forståelse af markedsbehovene.
Præcist det modsatte er dog tilfældet, når jeg påpeger, at det netop er markedets eksponerings- og mediernes indtjeningsbehov, der gør, at Berlingske Business sine spalter for uredigeret gengivelse af betalte PR-meddelelser udenom journalistiske relevans- og publicitetskriterier.
Asmussen mener også, at der ikke er noget problem, fordi der jo skrives, at der er tale om pressemeddelelser. Det afgørende ifølge Dansk Markedsføringslov er imidlertid, om mediebrugerne kan skelne mellem kommercielt og redaktionelt indhold. Enhver kan ved selv at besøge hjemmesiden Berlingske Business og se på opsætningen af hjemmesiden forvisse sig om at denne skelnen er ganske vanskelig. Journalistisk redigerede "Seneste Pressemeddelelser" og "Seneste Produktnyheder" fra Berlingske Business står direkte ved siden af "Seneste Produktnyheder fra Business Direct" og "Seneste Produktnyheder fra Business Direct".
Morten Asmussens tilsyneladende naive afvisning af min kritik forekommer i lyset af dette som hykleri i særklasse. At Berlingske Business (Direct) i det konkrete tilfælde ikke sammenblander journalistisk redigeret indhold med annoncørers kommercielle budskaber i én og samme artikel, men derimod ved at blande budskaberne side om side under næsten identiske rubriktitler i samme medierummets spalter, er underordnet.