Berlingske-journalister skal kunne det hele

Der bliver ikke tale om at flytte flere folk fra papir- til web-redaktionerne på Berlingske Tidende i forbindelse med avisens store web-satsning. Til gengæld forventes samtlige journalister at skulle levere stof til avisens web-udgave.

Der bliver ikke tale om at flytte flere folk fra papir- til web-redaktionerne på Berlingske Tidende i forbindelse med avisens store web-satsning. Til gengæld forventes samtlige journalister at skulle levere stof til avisens web-udgave.

Det fortæller chefredaktør Tom Jensen.

»Princippet er, at vi har lavet en multimedie-redaktion. Hvor man på for eksempel Politiken har lavet en stor webredaktion, hvor man har flyttet mange fra papiravisen til web, så tror vi, det er en god idé for sammenhængen, at hver enkelt medarbejder producerer til de forskellige medier,« siger han.

Berlingske Tidende lancerede i sidste uge et nyt website som led i en strategi, der skal styrke avisens digitale nyhedsformidling. Avisen har i en periode kørt uddannelsesforløb og seminarer for at geare medarbejderne til at kunne levere både til web og print. Yderligere er den permanente webredaktion blevet flyttet ind som en central del af nyhedsredaktionen, så web’ens jourhavende sidder side om side med nyhedschefen.

»Allerede nu kan vi se, at det fungerer rigtig godt, fordi kommunikationen er blevet lettere. Vi kan også konkludere, at vores web har fået langt flere nyheder,« siger Tom Jensen.

Han mener ikke, web-styrkelsen vil føre til, at medarbejderne skal producere mere.

Men den sag er der andre syn på. Tillidsrepræsentant Jesper Termansen mener ikke, det vil være umærkbart, at man satser hårdt på en ny medieflade med det samme antal medarbejdere.

»Rent kvantitetsmæssigt vil bundlinjen nok vise, at der skal leveres mere per medarbejder,« siger Jesper Termansen, der også nævner øget aftenarbejde og flere skæve arbejdstider blandt konsekvenserne.

»Strategien er jo, at alle skal kunne det hele. Det er jo noget, vi har diskuteret hen over sommeren, og det er for tidligt at sige, hvad resultatet vil blive. Men den grundlæggende bekymring er der stadig: Er der ressourcer nok?« siger Jesper Termansen.

1 Kommentar

Stig Jonstup
17. SEPTEMBER 2007
Berlingske-journalister skal kunne det hele

Det er fint nok, at (også) Berlingskes journalister skal kunne det hele. Men skal man gøre det hele på samme tid, så går det ud over kvaliteten - også selv om der på Berlingske kun er tale om to medier.

Hvis koncernen også vil til at lave lydindslag - eller endda ordentlig og rigtig radio - og ikke mindst tv på de samme indslag som det til dels kendes fra Nordjyske Medier, så bliver kvaliteten ramt, hvis ikke man tilpasser ressournerne.

At journalister skal kunne det hele giver kun mening - i en kvalitetsmæssig sammenhæng - såfremt , redaktionslederen fra starten en historie prioriterer, om det primært er til nettet med hvad dertil hører, til avisen eller om det er en tv-historie, fordi, der er gode billeder. Vil man det hele, bliver det sjældent særlig vellykket, hvis en og samme journalist skal levere.

Når hver eneste medie skal have en bid af kagen, så bliver stykkerne ofte så små, at det kan være lige meget.