Det er Berlingske Media, der skal drive Danmarks nye private radiokanal sammen med SBS Radio. Kanalen hedder POP FM. Det har Radio- og Tv-nævnet netop offentliggjort. Radio 100FM har dermed tabt konkurrencen. Kanalen er i luften efter sommerferien. Opdateret 11.34.
Berlingske Media og SBS Radio har vundet den såkaldte 'skønhedskonkurrence', og de får dermed lov til sammen at prøve kræfter med Danmarks nye privatejede radiokanal.
Der var to bejlere til jobbet. Den anden var Radio 100 FM, der således har tabt konkurrencen.
Det meddeler Radio- og Tv-nævnet i en pressemeddelelse.
De to partnere skal drive radiokanalen i det fælles selskab FM 6 A/S, hvor Berlingske Media er hovedaktionær, og SBS Radio er mindretalsaktionær.
Radiokanalen kommer til at hedde Pop FM.
»Vi ser i høj grad frem til det nye innovative samarbejde mellem os og SBS Radio, og vi starter med det samme, så POPFM kan gå i luften kort tid efter, vi alle er kommet tilbage fra sommerferie,« siger koncernchef for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, til Berlingske.dk.
Tidligere forsøg på at drive privat radio i Danmark har været forgæves – både Sky Radio og TV 2 har forsøgt.
For første gang er den nye radiokanal denne gang ikke kommet i 'udbud' – hvilket er en slags auktion, hvor ejeren skal betale en koncessionsafgift. I stedet er vinderen udpeget ved en 'skønhedskonkurrence'. Det betyder, at der ikke er en større engangsudgift ved at starte arbejdet med den nye radiokanal.
Christian Scherfig, formanden for Radio- og Tv-nævnet, er yderst tilfreds med den beslutning – og med vinderen.
»Dette udbud har været et vigtigt skridt i udviklingen af bedre betingelser for kommerciel radiodrift i Danmark, blandt andet fordi vi har forladt auktionsmodellen. Med tilladelsen er der skabt grundlag for, at FM 6 A/S og stationen POP FM vil kunne bidrage til et bæredygtigt kommercielt radiomarked i Danmark,« siger han i pressemeddelelsen fra Radio og Tv-nævnet.
Radio- og Tv-nævnet har truffet afgørelsen ud fra, hvem af de to konkurrenter, der har fremlagt den mest bæredygtige forretningsmodel snarere end de har kigget på indholdet. Det fortalte Christian Scherfig, til Business.dk forud for offentliggørelsen af vinderen.
"Som vi også har lagt vægt på i udbudsmaterialet er der tale om en skønhedskonkurrence, men ikke på indhold. Vi har mere vurderet, hvem der har fremlagt den bedste forretningsplan i forhold til markedsrealisme. Altså hvem kan præstere den højeste grad af konsolidering og soliditet," sagde han.
Tidligere har både Sky Radio og TV 2 forsøgt at drive privat radio i Danmark. Ingen af projekterne lykkedes.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Tillykke til Berlingske og SBS.
Så håber vi bare, at indholdet bliver mere visionært end genbrugsnavnet. Det kan blive godt. Skuf os nu ikke...