Berlingske gentager to år gammel nyhed om nettet

I årevis har dagbladene tiltrukket flere annoncekroner end nettet. Men styk for styk er det forspring blevet indhentet. Og nu viser de seneste tal, at 2010 bliver et vendepunkt, skriver Berlingske. Ifølge Reklameforbrugsundersøgelsen skete det dog allerede i 2008.

I årevis har dagbladene tiltrukket flere annoncekroner end nettet. Men styk for styk er det forspring blevet indhentet. Og nu viser de seneste tal, at 2010 bliver et vendepunkt, skriver Berlingske. Ifølge Reklameforbrugsundersøgelsen skete det dog allerede i 2008.

Dagens udgave af Berlingske Business bringer den store nyhed, at internettet netop i år har overtaget dagbladenes plads som det næststørste annoncemarked.

Hvor hele markedet er steget otte pct. i år, så er internetomsætningen gået frem med 23 pct., fortæller adm. direktør i mediabureauet Mindshare Martin Ove Rasmussen. 

»Dagbladene er stadig en stor del hos mediebureauerne, men har i år skiftet plads med nettet,« siger han til Business, der bringer historien med overskriften: Nettet overhaler dagblade på annoncer.

Mediabureauerne står dog kun for cirka 60 pct. af annoncemarkedet i Danmark. Og tidligere har Reklameforbrugsundersøgelsen fra Dansk Oplagskontrol vist, at internettet allerede i 2008 overhalede dagbladene. Se også historien: Internettet overhaler tv og aviser.

Det samlede annoncemarked i Danmark ligger på omkring 10 mia. kroner. 

 (opdateret 13:14)

0 Kommentarer