’Ud, push, videre’: Berlingske opruster på digitale nyheder med fire nye stillinger

”Vi er ikke et tidsskrift, men et nyhedssite, der løbende skal opdatere læserne. Det vil vi gerne styrke,” siger chefredaktør Mette Østergaard

Berlingske er gået på jagt efter fire nye journalister til Pilestræde, hvor der skal mere fokus på flere og hurtigere historier i dagens nyhedsbillede.

Det betyder ikke, at der er en ny digital strategi på vej, man bygger ifølge chefredaktør Mette Østergaard oven på den eksisterende.

”Vi har lige rundet 100.000 abonnenter samlet set, og de digitale abonnenter er en voksende del af det. Når vi slår nye stillinger op, er det, fordi det går fantastisk, og vi vokser,” siger  Mette Østergaard.

Og nu tillader økonomien altså, at Berlingske ansætter fire nye kolleger, der skal være en del af et hold på 10-12 skrivende journalister, der skal dække dagens nyheder digitalt.

”Vi har et stærkt dna for at være dybdegående, perspektiverende og magtkritiske. Det skal vi blive ved med at være, men vi kan blive endnu bedre til også at være hurtigt opdaterende.”

”Vi er ikke et tidsskrift, men et nyhedssite, der løbende skal opdatere læserne. Det vil vi gerne styrke,” siger Mette Østergaard.

Skal ikke være et nyhedsbureau

Det nye digitale nyhedshold vil være i vagtplan med både morgen-, aften- og weekendvagter.

”Det bliver nemmere for os at have nogle medarbejdere, der kan varetage de vagter, så vi også er mere til om aftenen og i weekenden. Andre medarbejdere vil i højere grad blive friholdt af nyhedsvagter, men alle journalister leverer til berlingske.dk,” siger Mette Østergaard.

I job-opslaget lyder det, at ’du er kvik på første linje: ud, push, videre’. Men det betyder ikke, at Berlingske igen forsøger sig med et nyhedsbureau eller vil erstatte Ritzau.

”Vi er meget opmærksomme på, at historierne skal have særpræg. Det kan man gøre i de lange formater, men bestemt også i de hurtige formater. Det vil vi gerne styrke. Vi kommer ikke til at droppe Ritzau, men får også Berlingske-historier i kortere formater,” siger Mette Østergaard.

De fire kommende digitale nyhedskolleger kommer til at sidde på fagredaktionerne – to på indland, en på Christiansborg og en på erhvervsredaktionen.

”Vi skal leve af, at man kan mærke, at der er viden bag. Det er vigtigt med nogle med fagligt kendskab, men som har motivation og lyst til at afdække de løbende dagsordener hurtigt,” siger Mette Østergaard.

Ud over de fire nyhedsjournalister har Berlingske også nogle ledige stillinger på fagredaktionerne, som skal besættes. Men stillingsopslaget med de fire nyhedsstillinger er et særligt initiativ for at styrke den daglige nyhedsdækning. Berlingske er i forvejen blevet Danmarks største digitale morgenavis målt på både antal besøg og sidevisninger, men det skal ikke være en sovepude.

”Vi vil gerne have flere og flere læsere, som både læser og køber abonnement. Vi har nået 100.000 abonnenter og er ikke færdige der,” siger Mette Østergaard, der ikke vil sætte tal på Berlingskes mål.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right