David Montgomerys europæiske aviskoncern, Mecom, tabte stort i 2009. Overskuddet faldt med 28 pct. som følge af markant færre printannoncer. Også Berlingske tabte sidste år. Mecom satser nu stort på en ny 3-årig digital strategi.
Ifølge the Guardian er årsregnskabet for Mecom præget af en række nedslående tal. Indtjeningen faldt således med 28 pct. til 125,5 mio. euro. og annonceomsætningen gik 18 pct. tilbage til 665 mio. euro.
Ser man alene på den danske del af Mecom, så ser det heller ikke for godt ud. På bundlinjen står et minus på 36,6 mio. kr. (4,9 mio. euro) mod et overskud på 20,1 mio. kr. (2,7 mio. euro) i 2008, skriver Børsen.dk.
Der er dog tegn på, at den negative udvikling er ved at bremse op, når man ser overordnet på hele Mecom, men mediekoncernen forventer dog alligevel ikke vækst i år.
David Montgomery understreger samtidig, at der ikke er tale om en aviskrise – men derimod en annoncekrise. Og derfor ønsker han at fokusere på nye indtjeningsområder i de kommende år.
Det betyder helt konkret langt større satsning på digitale produkter.
"We cannot continue to rely solely on sales of – and advertising in – the printed product, although these will of course remain the mainstay of our profitability for many years to come," udtaler David Montgomery.
Som led i den nye 3-årige digitale plan indgår lanceringen af en række nye betalingstjenester og online-annoncering.
Mecom håber således på at øge dets unikke brugertal på tværs af Europa fra 32 mio. til 58 mio. personer ved udgangen af 2012, hvilket svarer til en vækst på 20 pct. om året.
Den europæsiek mediegigant er i øvrigt stadig plaget af stor gæld, men har dog reduceret størrelsen betragteligt. Ved ugangen af 2008 var gælden 682 mio. euro, mens den ved udgangen af sidste år var nede på 373 mio. euro.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.