Berlingske-ejer overvejer ny partner

David Montgomery trak sig i dag som formand for Edda Media, den norske gren af Mecom. Det tolkes som forberedelser til et salg af hele Edda Media. Fusion eller samarbejde er også en mulighed, siger Henrik Schultz.

David Montgomery trak sig i dag som formand for Edda Media, den norske gren af Mecom. Det tolkes som forberedelser til et salg af hele Edda Media. Fusion eller samarbejde er også en mulighed, siger Henrik Schultz.

Der har efterhånden længe været spekuleret i et frasalg af Edda Media, som går for at være guldkalven i Mecom-koncernen. Og i dag fik rygtesmedene så styrket tro på, at store forandringer er på vej for Edda Media, der i Norge er en slags pendant til Berlingske Media.

Edda Media udnævnte Truls Velgaard til ny bestyrelsesformand og skrev samtidig, at adm. direktør Jan M. Moberg nu får til hovedoppgave at 'utrede foreløpige alternativer for det som kan resultere i en ny eiermessig løsning for Edda Media'.

Jan Moberg konstaterer videre, at Edda Media allerede har fået en række henvendelser fra flere medieselskaber, som tidligere beskrevet af Journalisten.dk. Og han bemærker, at man nu vil gå i gang med at undersøge mulighederne.

Den ny formand for Edda Media, Truls Velgaard, siger dog til norske Kampanje, at dette ikke skal forstås som et signal om, at Mecom trækker sig ud af Norge. Derimod – forklarer han – indebærer udtalelserne om nye strukturløsninger, at Edda Media overvejer samarbejder med nye partnere, som bidrager til en bredere ejerstruktur og en bredere forretningsvirksomhed.

Danske Henrik Schultz, der er chef for nordisk medieresearch i Kaupthing Bank, er dog ikke i tvivl om, at dagens farvel til David Montgomery som formand og de øvrige udsagn er tegn på en helt ny fase. Om Mecom ender med at sælge hele Edda Media, er dog ikke sikkert. Andre muligheder er også i spil:

"Det kan betyde mange ting: Fusion, forskellige samarbejdsløsninger med eller uden Mecom, en børsnotering med eller uden Mecom, kapitalfonds-overtagelser … Der er mange muligheder," siger Henrik Schultz til Journalisten.no.

Han tilføjer samtidig, at Edda Media i de seneste 12 måneder er blevet klar over, at der er sket store strukturelle ændringer i markedet. Og at Edda Medias rolle som selvstændig medieaktør sandsynligvis er ved at være forbi.

"Der ligger ingen dramatik i det. Det betyder bare, at de må søge sammen med andre aktører," udtaler Henrik Schultz.

Nogle af de mulige samarbejdspartnere, som allerede har været nævnt, er blandt andre A-pressen, Berner Gruppen, Polaris Media, Trygve Hegnar og Opplysningen 1881, en investorgruppe sammensat af Pareto og Adresseavisen.

Læs også: Bydere flokkes om Mecom-selskab.

0 Kommentarer