Troels Behrendt Jørgensen er netop tiltrådt som redaktionschef for Berlingske Tidendes online-aktiviteter, og han har travlt. I løbet af de næste fire-otte uger skal der vendes op og ned på Berlingske.dk, som bliver relanceret på ny teknisk platform og med en ny web first-strategi.
Konkurrenterne hos Politiken opgraderede netredaktionen, da avisen blev genfødt i efteråret 2006. Hos Berlingske Tidende har chefredaktør Lisbeth Knudsen valgt den anden vej, så 'papirjournalisterne' fremover i langt større grad skal levere til nettet efter devisen "web first."
"Det handler om at aktivere de hidtil skjulte ressourcer," når Troels Behrendt Jørgensen at sige, før han tager ordene i sig igen.
"Nej, skjulte er det forkerte ord, for avisens mange dygtige journalister er jo alt andet end skjulte. Men det handler om at udnytte vores journalistiske kræfter i det omfang, det overhovedet kan lade sig gøre. Vi skal have mere gang i webben uden at trække for tunge veksler på avisen," siger han.
Berlingske Tidende har oplagsmæssigt haft en fornuftig sommer, hvor afstanden til Politiken er blevet øget, og den udvikling må de nye netplaner ikke forpurre. Derfor er det nødvendigt at tænke i nye baner, hvis man med de samme journalister skal fastholde kvaliteten på papir, samtidig med at nettet opprioriteres.
Onlineredaktionen på Berlingske.dk består af omkring et dusin mennesker, hvis man tæller studentermedhjælperne med, og der er ikke planer om en udvidelse.
"Med de ressourcer alene har vi jo ikke vanvittigt ekspansive muligheder, men man kan sige, at vi fremover vil få en mere decentral webredaktion, fordi de enkelte redaktioner på avisen også vil bidrage. En mulighed er, at hver redaktion hver dag har en webvagt, som leverer løbende," siger Troels Behrendt Jørgensen, som håber på, at den nye satsning vil have andre positive bivirkninger.
"I stedet for, at webredaktionen er isoleret, bliver den fremover et nervecenter, som blandt andet skal sørge for at få så meget ud af fagredaktionerne som overhovedet muligt."
På FDIM's topliste over de mest besøgte danske websteder ligger Berlingske.dk på en 16. plads – langt efter Politiken. Og selvom Troels Behrendt Jørgensen endnu ikke vil afsløre konkrete målsætninger, lægger han ikke skjul på, at besøgstallet på omkring 400.000 (antal brugere) om måneden skal bankes væsentligt op i den kommende tid.
"Vi vil gerne være større … vi vil gerne være meget større," siger han.
Troels Behrendt Jørgensen er uddannet journalist. Fra 2002 til 2005 var han redaktionschef for DR Nyheder Online og tekst-tv og derefter nyhedschef i DR Nyheder med ansvar for nye medier og Nyhedsbureauet DR Nyheder.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.