Fejlmeddelelse

Filen kunne ikke oprettes.

Berlingske: Derfor har vi nekrologer klar før folk dør

Der gik få minutter fra Nelson Mandela døde, til en række medier havde udgivet nekrologer. Det gjaldt også Berlingske.dk, der havde skrevet den på forhånd. Det er ikke kynisk, siger debatredaktør Jesper Beinov, der ikke vil løfte sløret for, hvor mange nekrologer der er klar i skuffen. (Opdateret 15.02: Tweets tilføjet)
06.12.2013 · 14:30

Nelson Mandelas død fik i går de danske medier til at gå fra Bodil-breaking til Mandela-breaking.

Berlingske var blandt de hurtigste til at mindes Mandela, for allerede få minutter efter nyheden om mandens død, lå der en lang nekrolog på b.dkDen var, som det er set før med store personligheder, skrevet på forhånd.

»Vi har haft den liggende i et stykke tid. Det er sådan, at når der er store personligheder, som vi kan se ikke er raske, så sørger vi for at udvise rettidig omhu,« siger Jesper Beinov, der er kultur-, debat- og navneredaktør på Berlingske.

Han siger, at der er flere grunde til, at Berlingske har forproducerede nekrologer klar i skuffen.

»Hvis det er store, betydende personligheder, der går bort, vil vi gerne markere det på en ordentlig måde, så vi får den fulde og udfoldede nekrolog. Og så er det også et konkurrenceparameter, for vi skal betjene vores læsere bedst muligt,« siger han.

Hvilke andre nulevende personer har I allerede skrevet nekrologer om?

»Det er en fabrikshemmelighed.«

Hvorfor?

»Det er noget, vi på redaktionen går og sysler med og gerne vil holde for os selv.«

Men hvor mange har I klar?

»Det kan jeg heller ikke sige. Men jeg kan sige, at når der kommer meldinger ind om, at folk er syge eller dødssyge, så er det vores opgave at vurdere: Skal vi gøre noget her?«

Nu siger du syge mennesker. Hvad med mennesker, der bare er meget gamle – er det ikke også relevant at skrive nekrologer om dem?

»Jo, og vi skriver også nekrologer om folk, der er meget gamle. Jeg kan så sige, at nogle gange kan man blive overrasket over, hvor hurtigt sådan noget går. Nogle gange får vi først at vide, at der er noget i gære, en eller to dage før,« siger Jesper Beinov.

Jesper Beinov siger, at han selv blev overrasket over Mandelas død.

»Vi har jo vidst gennem længere tid, at han var syg. Ingen er i tvivl om, at han er en stor skikkelse. Sidst på dagen i går så jeg et telegram om, at hans familie var samlet hos ham. Der tænkte jeg, at det var da dejligt, at den gamle mand stadig har så meget livskraft tilbage, men jeg tænkte ikke, at det var, fordi han var ved at dø. Lige pludselig kom der så "en klokke" om, at det var sket, og så havde vi en plan klar,« siger han.

"En klokke" er mediesprog for et telegram med en vigtig nyhed.

Jesper Beinov afviser, at det er kynisk at skrive om levende mennesker, som om de lige er døde. Den kritik er ellers rejst på Twitter i aftes.

»Det er jeg uforstående over for. Vi ville svigte vores læsere groft, hvis vi ikke havde det klar. Jeg anser det som en useriøs betragtning,« siger Jesper Beinov.

Se her nogle af de reaktioner, der var på Twitter efter nekrologens offentliggørelse i aftes:

Da skibsreder Mærsk McKinney Møller døde, var der også debat om hans nekrologer. Dengang var Ekstra Bladet klar med en nekrolog af Bent Falbert kun omtrent ét minut efter, at nyheden var ude.

»Ligger den oppe? Jeg rettede den til i weekenden, for den skulle være up-to-date. Men jeg skrev den for et halvt års tid siden,« sagde Falbert dengang til Journalisten.

Hvis man gerne vil vide mere om Nelson Mandela, er der rig mulighed for det i weekenden, hvor de danske tv-kanaler rydder fladen for at gøre plads til sydafrikaneren.

(Opdateret klokken 15:02 med reaktioner fra Twitter)

Kommentar

06/12/2013 - 14:38

mogens laier

Det har været almindelighed at nekrologer hang på sømmet i chefredaktionen langt før deres død, jeg husker Svendborg Avis havde Kong Frederiks nekrolog hængende på en maskin papirrulle. Ritzaus Bureau sendt opdateringer ud med jævne mellemrum på telegram.

06/12/2013 - 14:50

Esben Christensen

Gay Talese har skrevet godt om det:
http://longform.org/stories/mr-bad-news

06/12/2013 - 15:13

Michael Kjærgård

Er det her sådan en artikel Journalisten har liggende i skuffen, til når en kendt dør, og aviserne bringer nekrologer, de har liggende i skuffen?

06/12/2013 - 16:06

Harvy Hansen

Vi gjorde det også på Ritzau i 70-80erne - de gør det sikkert endnu. Husker tydelig instruksen om, at nekrologen skulle være neutral. "Man må ikke udtrykke sorg - endsige glæde" som der stod.

06/12/2013 - 17:27

Nicki Lolk Sørensen

Måske er der også sportsredaktioner, der begynder at skrive kampreferater INDEN kampen er spillet færdig. Det kan journalisten.dk forarge sig over i næste artikel.

06/12/2013 - 19:38

Hr. Jensen

Berlingske havde stort set en hel ekstrasektion og en køreplan for nettet liggende klar i skuffen, til da Hr. Møller døde. Den har været klar i årevis og blev opdateret for to års tid siden. Der var faktisk lettere panik, da man skiftede redigeringssystem for nogle år siden, fordi man pludselig ikke kunne finde nekrolog-sektionen, der var parkeret på en hemmelig dato i fremtiden i det gamle system.

07/12/2013 - 13:44

Martin Flink

Kynisk? Måske, men indholdsmæssigt bedre for læserne. Pkt. 1: Man sikrer, at skribenter med kendskab til den pågældende i ro og mag kan levere et ordentligt, gennemarbejdet produkt, i stedet for at opgaven havner hos en tilfældig med to ledige hænder på dagen. Pkt. 2: Tid er afgørende. Både på nettet og på print. Da nyheden om Mandelas død kommer ca. 45 min. før deadline vil jeg gerne se den avis, der kan have noget læseværdigt med dagen efter.
Og mon ikke man som udgangspunkt kan gå ud fra, at "tagsten-i-hovedet"-faktoren ud over alder/sygdom betyder, at diverse navneredaktioner har i omegnen af 150-200 nekrologer liggende til, hvis toppen af poppen inden for sport, erhvervsliv, kultur og udland pludselig ikke er her længere. Alt andet ville da være åndsvagt. For alle.

08/12/2013 - 16:58

Tonie Yde Højrup

Undskyld mig, men kan virkelig ikke se, at dette skulle være en historie? Jeg kan kun være enig med Martin Flink, det må og skal i sidste ende handle om kvalitet, og det leverede bl.a. Berlingske. På en meget gammel mand, der har været syg længe....

08/12/2013 - 17:35

Susanne Sayers

Hvordan i alverden kan det komme bag på nogen i journalistkredse, at nekrologerne ligger klar? Martin har fuldstændig ret - det giver en bedre chance for at sikre kvaliteten. Og det er ikke en avis' opgave i en nekrolog at give udtryk for hverken sorg eller glæde over en persons død, men at opsummere den afdødes liv og betydning på en begavet og interessevækkende måde. På JP i 80'erne havde vi en række nekrologer liggende klar - sådan tror jeg altså, at praksis har været i årtier. Det nye er alene, at det bliver tydeligt, fordi de bliver lagt på de elektroniske platforme meget hurtigt efter selve nyheden om personens død.

08/12/2013 - 19:21

Line Holm

Som skribent på omtalte nekrolog vil jeg meget gerne undskylde, at en 95-årig, alvorligt syg mands død er kommet som et chok på de unge, sindsoprevne tweeps. Og at verdens ældste journalistiske rettidighed er kommet bag på vores eget fagblad. Rundstyk'.

08/12/2013 - 19:36

Nikoline Vestergaard

Enig med Line. Lidt skørt at det kan blive ved med at være en historie. ALLE mediehuse har nekrologer klar, fx af Wozniacki, de små prinser og prinsesser. Kan ikke hidse mig op, at man forbereder noget klogt at sige, hvis en vigtig person dør. Sådan er gamet, og sådan har det da været i årtier. Det får bare ekstra opmærksomhed nu, fordi det kommer hurtigt på nettet og ikke skal vente til morgendagens avis.

08/12/2013 - 20:07

Steffen Stubager

Denne artikel må være skrevet af en, som er endnu yngre end jeg selv, og som er endnu mere ignorant og uerfaren og ny end jeg selv.

Sådan er det. Man forbereder sig grundigt, og hvor ville det være åndssvagt, hvis man ikke gjorde det. I alle henseender.

09/12/2013 - 20:29

Andreas Østergaard

De små prinser og prinsesser… Hvem er ude efter dem? Vær på vagt Frederik!

09/12/2013 - 21:49

Danni Travn

Hæ, har først set den her nu, Det er egentlig meget sjovt, at Journalisten ikke har bedt mig uddybe mine 140 tegn på Twitter - eller vinkler på, hvad jeg egentlig skriver. For jeg skriver ikke, at det er koldt at have nekrologer liggende - det er jeg godt klar over foregår, og det er lidt trættende at få skudt i skoen at være uvidende. Noget helt andet er så, at det naturligvis ikke er et gangbart argument over for en praksis, at man har gjort det i mange år, og alle gør det. Det er et godt gammeldags 'alle går over for rødt og har altid gjort det'-argument. Til gengæld er det et godt argument, at man gerne vil servere det bedste for sine læsere og derfor er forberedt. Nå, men min betragtning på Twitter er, at der kan være noget koldt over selve nekrologerne - altså er det en indholdsmæssig, meget tekstnær betragtning. Og den skal forstås på den måde, at nekrologer skrevet på forhånd - og trykt uden videre reflektion - kan være ret distancerede i forhold til de følelser og tanker, som præger momentet, efter en person dør. Den dygtige journalists tolkning og navigering i det øjeblik løfter - for mig - den generiske nekrolog til noget virkelig vedkommende. Det handler ikke nødvendigvis om at tage parti eller om at sørge, men om at bruge situationen. For verden er nu engang en anden, når en vigtig person dør, og ingen, selv ikke den mest velforberedte journalist, kan forudsige, hvordan stemningen og omstændighederne bliver. At stille ind i den strøm får, som jeg skriver i et andet tweet, teksten til at dirre. Og det vil jeg hellere læse efter et halvt døgn, end jeg med det samme vil læse et portræt, som kunne være skrevet når som helst. Jeg synes også - hvad jeg også skriver på Twitter - at Line Holms nekrolog er god. Det skyldes nok blandt andet, at hun netop har justeret den til den sidste.

09/12/2013 - 21:53

Ole Hoff-Lund

Kan kun give Line Holm og Martin Flink ret. For at blive i Hr Møllers univers, så er det kun udtryk for rettidig omhu at have nekrologer parat, når nogle af de helt store personligheder går bort. Og her fra Amnesty, hvor jeg befinder mig for tiden, har vi haft mindeordene klar i seks måneder. RIP - både Mandela og de forargede tweeps.

09/12/2013 - 22:10

Ulrik Baltzer

@ Steffen Stubager: "Denne artikel må være skrevet af en, som er endnu yngre end jeg selv, og som er endnu mere ignorant og uerfaren og ny end jeg selv."

Her kommer lige en reminder til dem, der i en blanding af arrogance og selvfedme har mistet blikket for, hvem der læser med på Journalisten.dk.

Hvert år bliver der optaget nye journalistspirer på uddannelserne rundt om i landet. Mange af os er født i nyere tid, og det betyder, at vi af gode grunde ikke kan vide alt om, hvad der har været åbenlyst i den journalistiske praksis igennem de seneste 100 år.

På vegne af mig selv og mine unge kolleger skal der lyde en tak til Journalisten - og i det her tilfælde praktikanten - for (også) at belyse journalistiske overvejelser, der måske synes åbenlyse for mange af vores ældre kolleger, men er interessante for os.

09/12/2013 - 23:57

Mathias Buch Jensen

@Ole Hoff-Lund og Line Holm: Hvor finder I de "forargede" og "sindsoprevne" tweeps?

10/12/2013 - 08:09

Jesper Rovsing Olsen

New York Times gik skridtet videre i sin nekrolog over Mandela. Ikke alene var den naturligvis skrevet i forvejen - i 2007 interviewede man Mandela til sin egen nekrolog, og han udtalte sig bl.a. meget kritisk om sin efterfølger velvidende at udtalelserne kun ville blive bragt posthumt.

Seneste nyheder

18.05.2018 · 14:07

Når Twitter-kommunikation fejler

Søren Frandsen
18.05.2018 · 13:13

Det kan journalister lære af 18. maj

Søren Frandsen

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent til udvikling og implementering

Region Nordjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Skatteministeriet søger intranetredaktør

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 10.06

Content Manager til Gyldendal Forlag

GYLDENDAL
Ansøgningsfrist: 07.06

Enhedslistens folketingsgruppe søger presserådgiver

Enhedslisten
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressemedarbejder til Det Tekniske Fakultet

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 30.05

Journalist med videoerfaring

Bolius Boligejernes Videncenter A/S
Ansøgningsfrist: 03.06

Pressemedarbejder til Borgmesterkontoret i Odense Kommune

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 10.06

Kommunikationsmedarbejder til Blå Kors Danmark (barselsvikariat)

Blå Kors Danmark
Ansøgningsfrist: 01.06

Herning Folkeblad søger magasin- og ugeavisjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 25.05

Sportsjournalist til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 28.05

Pressechef til Københavns Rådhus (barselsvikariat)

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 07.06

Erfaren presserådgiver søges til Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.06

Kommunikationskonsulent til MKB-Kommunikation, Aarhus Kommune

Aarhus Kommune
Ansøgningsfrist: 30.05

SKARP POLITISK REPORTER TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 23.05

Dygtig presse- og kommunikationsmedarbejder søges til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 03.06

Kommunikationsmedarbejder

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 22.05

Ambitiøs samfundsskribent med lyst til fordybelse

Zetland
Ansøgningsfrist: 28.05

Samvirke søger Danmarks bedste madskribent

COOP
Ansøgningsfrist: 11.06