Berlingske-aviser sælger redaktionel omtale

Berlingske Lokalaviser er blevet indbragt for Forbrugerombudsmanden for at sælge redaktionel omtale. Redaktøren risikerer dom efter medieansvarsloven. Han kalder det en 'fodfejl'.
17.10.2007 · 12:00

Berlingske Lokalaviser er blevet indbragt for Forbrugerombudsmanden for at sælge redaktionel omtale. Redaktøren risikerer dom efter medieansvarsloven. Han kalder det en 'fodfejl'.

LUDERJOURNALISTIK. »Det skal koste kassen. De skal dømmes. Det er en skandale!«

Så klar i mælet er ekspert i markedsføringslov professor Roy Langer, da han bliver præsenteret for et annonceudspil fra fire af Berlingske Lokalaviser. De fire aviser - Frederiksberg Bladet, Vesterbro Bladet, Vanløse Bladet og Valby Bladet - lokker i et salgsbrev bilforhandlere med en sides redaktionel omtale af butikken, hvis forhandlerne samtidig køber en sides annonce.

Direktør og ansvarshavende redaktør Michael Engelbrecht hos konkurrenten Lokalavisen Frederiksberg raser over Berlingske Lokalaviser.

»Det er forkasteligt, at de sætter pris på redaktionel omtale. Man snyder sine læsere, når de tror, det er en artikel,« siger Michael Engelbrecht, der via advokatfirmaet Viltoft - Ellebjerg - Støchkel har opfordret Forbrugerombudsmanden til at se på salgsbrevet, der er fra efteråret 2006. Han er nu ved at miste tålmodigheden.

»Jeg synes, sagen er klokkeklar, men har ikke hørt fra Forbrugerombudsmanden siden december 2006,« siger Michael Engelbrecht.

Meget tyder på, at Engelbrecht snart får svar. Netop nu er Forbrugerombudsmanden ved at lægge sidste hånd på et udspil mod kreativ annoncering og forskellige former for luderjournalistik, oplyser jurist Birgitte Wested.

De fire lokalaviser under Berlingske Lokal-aviser har fælles kontor i Mediecenteret Frederiksberg. Det er her, brevet til bilforhandlerne er blevet til. Sælgeren, der haft kontakt til bilforhandlerne, forklarer, at forhandlerne sætter pris på det personlige præg i artiklerne, hvor kunderne møder forhandleren og hans værksted. Og salgschef Pia Tappe uddyber:

»Annoncørerne vil jo gerne profileres.«

I den daglige jargon på redaktionen bliver den slags artikler kaldt 'luderjournalistik', men ud af huset bruger man det mindre belastede udtryk 'profiltekst'. Lige meget hvad teksterne kaldes, er der ingen på redaktionen, der vil røre stoffet. Derfor hyrede salgschefen en freelancer. Men Pia Tappe mener ikke, aviserne har gjort noget forkert. Blandt andet fordi bilforhandlerne slet ikke bliver faktureret for den såkaldte profiltekst.

»Bilforhandlerne får kun regning for annoncen,« siger hun.

Men den forklaring køber Roy Langer ikke.

»Det viser jo bare, at aviserne godt ved, at de laver noget ulovligt,« siger han.

Der står ikke annonce på forsiden af de fire avisers otte siders tillæg om biler. Tværtimod signalerer forsiden snarere, at redaktionen står bag: »Vi sætter fokus på bilmærkerne,« lyder det. De følgende sider er fyldt med anprisninger i artikelform.

Moderne bilbutik hedder overskriften om Citroën. Artiklerne lever fint op til løfterne i salgsbrevet til annoncørerne: »Temasider om bilen, hvor du kan vise og fortælle, hvad folk netop nu kan købe af nyheder ...«

»Udviklingen må stoppes nu. Det er skærpende, at det er Berlingske Lokalaviser som markedsdominerende, der laver det her. De trækker de andre aviser med,« siger professor Roy Langer.

Ifølge medieansvarsloven kan den ansvarshavende redaktør blive dømt, hvis annoncer og artikler ikke holdes klart adskilt. Men ansvarshavende redaktør Peter Erlitz synes ikke, problemet er så stort.

»Jeg kan godt se, at der ikke står annoncetillæg hen over. Men vores aviser adskiller sig i layout og brug af skrifter fra temaet. Hele opsætningen er anderledes, og ingen kan være i tvivl om, at her er der ikke tale om redaktionelt stof,« siger han.

Hvis adskillelsen er så tydelig, hvorfor så ikke bare skrive Annoncetillæg?

»Det er en forglemmelse. De bilsider er slet ikke ment som redaktionelt stof. Det er ren annonce. Det er en fodfejl.«

Forklar mig lige det her: Det er slet ikke redaktionelt, men I sælger det til bilforhandlerne som redaktionel omtale af butikken?

»Det er nogen salgsfolk, der har formuleret sig. Vi sælger ikke redaktionel spalteplads. Der er tale om salg af profilsider til de enkelte bilforhandlere,« siger Peter Erlitz.

Skulle du ikke få bedre styr på salgsfolkene?

»Det kan man måske mene. Man kan også tage det som udtryk for, at der netop er vandtætte skotter mellem redaktion og salgsafdeling,« siger Peter Erlitz. »Men ansvaret er jo mit.«

Når Michael Engelbrecht har sat en advokat til at køre sagen over for Forbrugerombudsmanden, illustrerer det, hvor hård en krig der er blandt københavnske lokalaviser. Annoncekonsulenterne slås nærmest gade for gade om annoncørerne.

På den ene front står Berlingske Lokalaviser. På den anden står en gruppe udbrydere, alle med en fortid hos Berlingske Lokalaviser. Michael Engelbrecht er en af dem.

»Jeg kender alle deres tricks. Berlingske Lokalaviser skyr ingen midler for at mase konkurrenterne,« siger han.

Peter Erlitz mener omvendt, det er nogle af de nye ugeaviser, der har det største troværdighedsproblem:

»Jeg oplever, at grænsen rykker sig. Mens vi står fast på en høj redaktionel kvalitet, forsøger andre at komme ind på det kommercielle marked gennem en 'løsere' holdning til produkt- og virksomhedsomtaler.«

Udbrydernes Michael Engelbrecht:

»Vi har aldrig solgt redaktionel omtale for penge. Men det er klart, at når vi laver et tema om sikkerhed og låse, så er det svært ikke at skrive om Ruko. Men det er os, der bestemmer, hvad der skal stå, selvom artiklerne er baseret på pressemeddelelser fra for eksempel Ruko.« /

 

Fakta om Forbrugerombudsmanden og skjult reklame

På baggrund af Journalistens dækning klagede Forbrugerombudsmanden i 1998 til Pressenævnet over Aalborg Stiftstidende, der havde lovet sine annoncører indflydelse på bladets redaktionelle linje, hvis de købte annoncer.

Pressenævnet afviste klagen, fordi Forbrugerombudsmanden ikke havde retslig interesse i sagen. Nævnet tog ikke stilling til, om Aalborg Stiftstidende handlede i strid med god presseskik.

Forbrugerombudsmanden opfordrede derpå Rigsadvokaten til at anlægge sag ved Sø- og Handelsretten mod Aalborg Stiftstidende ifølge markedsføringsloven.

Rigsadvokaten afviste Forbrugerombudsmanden. Rigsadvokaten mente, det var tvivlsomt, om markedsføringsloven indeholdt et tydeligt forbud mod skjult reklame.

1. juli 2006 trådte en ny markedsføringslov i kraft. Her er forbuddet mod skjult reklame præciseret og skærpet.

September 2007: Forbrugerombudsmanden overvejer, hvilke sanktioner han vil gøre gældende over for gratisaviser og tillæg, der udfordrer markedsføringsloven.

Magasin: 

Kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Seneste jobopslag

Pressekonsulent

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
Ansøgningsfrist: 13.05

Kommunikationsmedarbejder til Haderslev Kommune

Haderslev Kommune
Ansøgningsfrist: 06.05

Studentermedhjælper til SoMe og kommunikation til Danske Mediestuderende

Danske Mediestuderende
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikationsmedarbejder (journalist)

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 10.05

Journalist til kommunikationsopgaver i Helsingør Stift

Helsingør Stift
Ansøgningsfrist: 04.05

Kommunikationsansvarlig

Kunstforeningen GL STRAND
Ansøgningsfrist: 01.05

Information søger korrespondenter

Information A/S
Ansøgningsfrist: 30.04

KOMMUNIKATIONSCHEF

Krifa
Ansøgningsfrist: 14.05

Kommunikationskonsulent med teknisk snilde og politisk flair

FARMAKONOMFORENINGEN
Ansøgningsfrist: 08.05

Dansk Blindesamfund søger struktureret webredaktør

Dansk Blindesamfund
Ansøgningsfrist: 23.04

Højskolelærer til undervisning på journalistlinjen

Rønde Højskole
Ansøgningsfrist: 23.04