Benjamin klar til at drive Tænk videre

Direktør for Benjamin forsikrer, at der bliver vandtætte skotter mellem redaktionelle interesser og annoncørinteresse, når Benjamin skal lave Tænk. Benjamin skal styrkes for at kunne løfte opgaven, forklarer han.

Direktør for Benjamin forsikrer, at der bliver vandtætte skotter mellem redaktionelle interesser og annoncørinteresse, når Benjamin skal lave Tænk. Benjamin skal styrkes for at kunne løfte opgaven, forklarer han.

Benjamin Media, der skal levere indholdet til forbrugerbladet Tænk i fremtiden, er mest kendt for at lave blade som Woman, Bil Magasinet og M. På journalisten.dk har det fået journalister til at spørge om Benjamin overhovedet kan løfte opgaven – nu hvor Forbrugerrådet nedlægger Tænks redaktion.
Kan Tænk for eksempel skrive kritisk om et firma, som er blandt Benjamins annoncører?

Direktør for Benjamin Media, Jesper Buchvald, forklarer, at Tænk skal laves af Benjamin Kundemagasiner, der udelukkende tager sig af magasinproduktion for eksterne parter.

"Vi har valgt denne organisering netop for at undgå en sammenblanding med de kommercielle interesser, vi har i relation til vores egne magasiner," skriver Jesper Buchvald.

Ligesom Tænks nye chefredaktør Claus Dithmer og kommunikationschef i Forbrugerrådet, ønsker Jesper Buchvald kun at besvare spørgsmål per mail.

Benjamin laver blandt andet Bil Magasinet, M og Woman. Hvorfra har I erfaringen med at løfte opgaven med at lave et forbrugerblad som Tænk?

"Vi har erfaringer fra mange typer magasiner, forskellige medier og forskellig type journalistik. Vi er også bevidste om, at opgaven som vi skal løse for Forbrugerrådet på visse områder kræver en styrkelse af vores kompetencer, hvorfor vi også vil udbygge vores organisation."

Tror du, der kommer flere af den her slags udliciteringer, hvor Benjamin overtager produktionen af blade som Tænk?

"Vi har igennem mange år lavet magasiner for virksomheder og organisationer udenfor mediebranchen, så i den forstand er der ikke noget nyt. Men i den seneste tid har der været en tendens til at medier outsourcer større dele af indholdet, fx hele sektioner. Det er særligt interessant for Benjamin, ikke mindst fordi kriterier som kvalitet, leverancesikkerhed og fleksibilitet også tillægges en stor betydning i kombination med evnen til at lave relevante og veloplagte medier til den rette omkostning."

Var de Benjamin, der ønskede, at Tænks frihedsbrev blev afskaffet?

"Det er en beslutning, som er truffet af Forbrugerrådet."