search

Bedre økonomi og flere job på lokal-tv

TvDanmark 2s lokale stationer tror på fremtiden. Græsrødder bliver smidt væk fra primetime og hen før klokken 15, og der bliver ansat flere folk.

TvDanmark 2s lokale stationer tror på fremtiden. Græsrødder bliver smidt væk fra primetime og hen før klokken 15, og der bliver ansat flere folk.

"Et låg er blevet fjernet. Der bliver skruet op for sendestyrken."

Jimmy Støvring kan slet ikke skjule sin glæde over at være på TV Aalborg – en af TvDanmark 2s otte lokale tv-stationer – og at være chef for den.

I mere end syv år har han været med i arbejdet på at få regeringen til at fjerne den koncessions-afgift, der var ved at tage livet af de lokale tv-stationer.

Tv Trekanten, TV Århus, TV SVENDBORG og TV ESBJERG lukkede. De seks andre lokale tv-stationer var på nippet til det, men efter koncessionsafgiften blev fjernet i foråret, tror de nu på fremtiden. Desuden er TV Århus og Tv Trekanten åbnet på ny.

Det har betydet, at nogle af de lukkede tv-stationer genopstår. Fra 1. januar må stationerne sandsynligvis sende med en kraftigere sendestyrke, end de hidtil har måttet gøre. Sådan står der i hvert fald i medieforliget, men Telestyrelsen og Kulturministeriet lægger nu op til, at de lokale tv-stationers frekvenser skal inddrages til et digitalt net. Hvis det ender sådan, så får de lokale tv-stationer ifølge Jimmy Støvring dårligere frekvenser, end de har i dag.

Desuden skal de lokale tv-stationer så i gang med at få deres seere til at finde den nye frekvens og ændre på deres antenner.

"Det er benspænd, der rykker urimeligt ved muligheden for rimelige vilkår for et lokalt tv-marked," siger Jimmy Støvring.

I 1995 blev Jimmy Støvring sekretariatschef for Dansk Lokal-TV forening. Formålet var især at skabe en politisk forståelse for nødvendigheden af et lokalt tv-netværk samt at skabe ordentlige vilkår for lokal-tv i Danmark.
"Vi har følt, at vejen til ordførernes og ministrenes forståelse har været lang," siger han.

Siden koncessionsafgiften blev indført i 1997, har det været Jimmy Støvrings primære opgave at få politikerne til at fjerne den igen. Det lykkedes med medieforliget. Samtidig gør medieforliget op med græsrods-tv. Nu kan de religiøse bevægelser og andre græsrødder ikke længere gøre krav på den bedste sendetid, men er henvist til at sende deres programmer før klokken 15. Det betyder, at TvDanmark 2s stationer kan sende programmer, der kan trække seerne ind i primetime – og dermed også annoncørerne.

"Det var først, da stationerne begyndte at dø, at politikerne begyndte at lytte," siger Jimmy Støvring.

Han havde ikke regnet med at skulle bruge så meget tid på sekretariatsjobbet mere, men de nye planer om at ændre på de lokale tv-stationers frekvenser gør, at han ikke kan lægge det fra sig.

Fra 1. december er han oven i sekretariatsjobbet også blevet chef for Nordjyske Mediers tv-stationer, som tæller TvDanmark 2 i Aalborg samt de nye stationer i Frederikshavn og Hjørring.

Samtidig med at han har været sekretariatschef for Dansk Lokal-TV forening, har han været så meget andet på TV Aalborg: Studievært, talentspejder for potentielle studieværter, performancetræner for nye studieværter og journalister og koordinator af husets mange event- og markedsførings-aktiviteter. Blandt andet inviterer han annoncørerne ind til særlige arrangementer, hvor de med fuld power på alle visuelle tangenter får at vide, hvilke nye mulighede, Nordjyske Medier kan tilbyde dem.

"Jeg er stolt over at være en del af et hus, der er så fremsynet, med blandt Europas førende, når det handler om mediekonvergens. Jeg bliver skidestolt, det gør jeg sgu! Det er fantastisk." Jimmy Støvring er ikke bange for at bruge de helt store ord, mens han viser rundt på tv-stationen, der ligger på Riihimäkivej i Aalborg.

Op ad trapper, rundt, ind i store åbne kontorer, hen til små nicher – overalt sidder der folk.

Nogle laver indslag til radio, tv, bil- og jobaviser eller til 10minutter, gratisavisen. Andre sælger annoncer. I et rum arbejdes der sammen med Aalborg Universitet med 3-dimensionel lyd. Den bliver brugt til blandt andet advarsels-systemer i jagerfly, flysimulatorer og til musik.

Og så er der Newsjoiner. Et computerprogram, hvor de otte tv-stationer kan følge med i hinandens arbejde, inspirere hinanden og se og bruge hinandens billeder og indslag. Det er et såkaldt "newsroom program".

"Det er dyrt at købe et newsroom-program, og vi har ikke kunnet finde et system, der kunne opfylde vores behov. Derfor bad vi vores søster-virksomhed, AM Production, om at bygge et system, der kan bruges samtidigt af radio, tv og avis. Programmet kom til at hedde Newsjoiner, og det endte med at blive så godt, at AM Production nu sælger det rundt om i verden. Det er et fantastisk program."

 

Fødecentral
Jimmy Støvring siger, at medieforliget har betydet en mærkbar ændring for 210 ansatte på de lokale tv-stationer rundt om i landet.

"Det har været hårdt og sejt hele tiden at have en økse (koncessionsafgiften, red.) hængende over hovedet. Den er væk nu. Der har overhovedet ikke været nogen forståelse hverken blandt politikere eller journalister for, at vi genererer mange både tekniske og journalistiske arbejdspladser. Vi er fødselshjælpere for mange værter og mange journalistiske talenter – også på den tekniske side," siger Jimmy Støvring og tilføjer:

"Tidligere herskede der nok den holdning, at det ikke er fedt at lave lokaltv, men den har ændret sig. I dag er det cool og i orden at lave lokal journalistik. I dag rejser vores medarbejdere derfor heller ikke skyndsomt videre til de større medier. Mange befinder sig godt i miljøet, de kan lide udfordringen ved at lave sundt lokaltv. Jeg oplever, at nu kommer talenterne også til os fra de landsdækkende medier. Der sker lige så stille en forandring i takt med, at folk finder ud af, at vi er en stor udfordring, og at Nordjylland er en kæmpe chance for at være med, når fremtidens medietog ruller derudad".

På TvDanmark 2 i Nordjylland er man virkelig lokale. De store landsdækkende ting og internationale nyheder regner man med, seere får via DR og TV2. I Nordjylland skal seerne have "News you can use", siger Jimmy Støvring og forklarer det således:

"Det er historier med afsæt i folks liv og i byen. Det er oplevelseshistorier og informationer, der er brugbare for byens borgere. Der skal være et naturligt behov for at se os, fordi vi er de eneste, der tør og kan dække det helt lokale. Vi skal kort og godt nytte og fornøje," siger Jimmy Støvring og henviser til avisens mere end 200 år gamle målsætning. Han fortæller, at annoncørerne gerne vil købe pladsen rundt om nyhederne.

"Vi er kommercielle og skal sælge, men vi sælger ikke nyhederne. Men fortæller marketingsafdelingen os, at vores seere interesserer sig utroligt meget for et bestemt område, så vil vi da lytte til det og vurdere, om det er et område, der er interessant rent journalistisk," siger Jimmy Støvring.

LÆS OGSÅ: Prognose fra mediefronten og Midtjysk multimedie lokaljournalistik

TVDANMARKS LOKALE TV-STATIONER
– ca. 59 journalistiske arbejdspladser
– ca. 151 teknikere samt folk beskæftiget med administration og salg

AFGIFT
– I Aalborg alene er der i perioden 1997 – 2001 betalt 7.706.204 kroner i Netværksafgift.
– I 2002 ville regningen være blevet 3,5 million kroner.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen