search

BBCs direktør klar med sit bud på radioens fremtid

For første gang nogenside samles radiofolk fra hele Europa i morgen og fredag, når DGI Byen er vært for den første Radiodays Europe. Forventningen var 200 deltagere, men tallet er nu oppe på knap 400. Målet er at skabe en fælles arena, hvor kommerciel radio og public service radio kan diskutere strategi og fremtid.

For første gang nogenside samles radiofolk fra hele Europa i morgen og fredag, når DGI Byen er vært for den første Radiodays Europe. Forventningen var 200 deltagere, men tallet er nu oppe på knap 400. Målet er at skabe en fælles arena, hvor kommerciel radio og public service radio kan diskutere strategi og fremtid.

Til at åbne hele ballet har man valgt BBC's radiodirektør, Tim Davie, der i morgen vil sætte fokus på, hvordan radiostationer bør gribe produktionen an i en tid med både iPods, sociale medier og interaktive tjenester på nettet.

Med andre ord: Hvad skal der til for stadig at fastholde lytterne i en tid med nye teknologier, hvilket bliver det overordnede tema for hele konferencen:

»Visionen med at lave Radiodays Europe er den, at vi skal forsøge at skabe en fælles arena, hvor kommerciel radio og public serice radio kan diskutere de fælles udfordringer, radio står over for i fremtiden. På flere end 30 sessions på halvandet døgn, skal man diskutere strategi, marked og indhold inden for alle aspekter af radio,« fortæller konferencens projektleder, Christian Kjeldsen, til Journalisten.dk.

Han har i et år arbejdet med konferencen, der gæstes af næsten 400 deltagere fra 34 lande fra tre kontinenter.

»Vi havde forventet 200 til de første RADIODAYS EUROPE – der kommer 400 – så vi er meget tilfredse. Den økonomiske situation i Europa har ramt kommerciel radio hårdt. Alligevel ser vi, at der dukker kommerciel radio op – på trods af krisen,« siger Christian Kjeldsen.

Radiodays Europe er ikke en konkurrent til den traditionelle danske pendant – Radiodays. Mens den lokale udgave af Radiodays favner temmeligt bredt, så henvender den europæiske udgave sig hovedsageligt til folk fra redaktørniveau og op til chefniveau.

»Vi har lagt et program, som vi selv ville elske at deltage i, og nogle af de sessions, jeg vil pege på – selv om det er svært at vælge – er "In-car media: The future role of terrestrial radio "on the road", hvor chefer fra tyske BMW, Deutsche Telekom, trendforskere m.v. giver deres bud på radioens fremtid i bilerne. Der kommer også en diskussion omkring digitaliseringen – eller manglen på samme – af radio i Europa. Jeg ville også klart vælge "Radio in the mobile: Golden opportunities?", hvor chefer fra Nokia, Ericsson, RTL m.v. kommer med bud på, hvad der sker med radio på mobilerne", og så er der jo "radio girl power"-sessionen med BBC stjernen Vanessa Feltz og norske Kari Slaatsveen, "Goodmorning Europe" med producenter bag The Chris Moyles Show på BBC og meget andet,« siger Christian Kjdelsen, der mener, det bliver svært at vælge.

Hele programmet kan ses her.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen