search

BBC-chefer brugte licenskroner på privatfly og champagne

En række topchefer i britiske BBC har de seneste fem år forsødet deres eget liv med hjælp fra de offentlige licenskroner. Over 363.000 pund (godt 3,1 mio. kr) er formøblet på blandt andet hotelophold i Cannes og Beverly Hills.

En række topchefer i britiske BBC har de seneste fem år forsødet deres eget liv med hjælp fra de offentlige licenskroner. Over 363.000 pund (godt 3,1 mio. kr) er formøblet på blandt andet hotelophold i Cannes og Beverly Hills.

Det hæderkronede BBC, som normalt danner forbillede for public service-stationer rundt i hele verden, er i disse dage ramt af en økonomisk skandale.

Ifølge The Times har flere af BBC-koncernens bosser haft snablen langt nede i kassen til formål, der har haft tydelig karakter af private fornøjelser. I alt har den øverste ledelse brugt 363.963,83 pund – svarende til 3,172 mio. kr.

Eksempelvis valgte BBC's generaldirektør, Mark Thompson, at rejse hjem fra en ferie i New England i 2004 i et Cessna privatfly. Udgiften til enkeltbilletten lød på 1.277 pund (godt 11.000 kr.), som BBC fik lov at betale.

Da Thompson's egen kone og to børn sidste år i oktober måtte rejse tidligere hjem fra ferie i Sicilien, fordi Mark Thompson selv havde afbrudt rejsen, blev regningen for konen og børnene også sendt videre til licensbetalerne. Denne gang 2.236 pund (19.500 kr.).

Dertil kommer, at de 10 øverste chefer i BBC igennem årene har spenderet mere end 4.278 pund (37.000 kr.) på blomster og champange til belønning af højt betalte stjerner. Endvidere er der anvendt 54.971 pund (479.000 kr.) på hotelophold i blandt andet Beverly Hills og Cannes. Og endelig er der kørt privat i taxi for 2.412 pund (21.000 kr.)

Forargelsen går igen i flere andre britiske aviser. Blandt andet the Daily Telegraph, som noterer, at mere end halvdelen af BBC's ledelse har tjent flere penge end landets premierminister Gordon Brown. De 50 bedst betalte executives indkasserede således op mod 13,6 mio. pund – svarende til mere end 118 mio. kr.

The Observers medie-kommentator, Peter Preston, stiller dog spørgsmål ved, hvorvidt der vitterlig er tale om en skandale. I sin kommentar "BBC expenses scandal? It just doesn't add up" påpeger han, at de forskellige udgifter ikke ville have fået nogen til at hæve et øjenbryn for få år siden. Men nu befinder vi os i 2009. Og så er situationen en anden!

Læs også fra the Guardian: BBC executives' hotel lifestyles: only the finest will do

samt: BBC expenses: lavish meals, fancy hotels and a Cessna

Efter skandalen begyndte at rulle har BBC selv valgt at lægge oplysninger om topchefernes udgifter og forbrug i 2008 ud på nettet

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen