search

Battle på sociale medier: Hestekød vs. offentlighedslov

Lektor Filip Wallberg fra SDU har undersøgt, hvor meget nyhedshistorier spredes på sociale medier. Ekstra Bladet vinder i kategorien ’hestekød’, mens journalisten.dk fører på ’offentlighedslov’. ”Det er kun journalister, der deler, anbefaler og kommenterer offentlighedsloven på Facebook,” forklarer han

På SDU's Center for Journalistik står Filip Wallbergs robotter. ’Robotterne’ er specialdesignede computerprogrammer, der dagen lang scanner nyhedssider for at samle information om, hvor meget danskerne deler, kommenterer og anbefaler artikler på de sociale medier.

Til daglig er Filip Wallberg lektor i sociale medier og digital journalistik, og i dag har han sendt robotterne på særmission i forlængelse af journalisten.dks optælling af, hvor meget DR og TV 2 har dækket hestekødsskandalen og forslaget til en ny offentlighedslov.

Journalisten.dk lavede tidligere i dag en optælling, der pegede i retning af, at DR og TV 2 siden 1. januar brugte ordet ’hestekød’ i omtrent 20 gange så mange artikler og indslag som ordet ’offentlighedslov’.

Ifølge Filip Wallbergs robotsøgning, der dækker ”alle de store, de fleste regionale og enkelte lokale” medier, så er forholdet næsten det samme på nyhedssiderne generelt:

Robotterne har fundet 75 historier om offentlighedsloven mod 1.308 historier om hestekød – det svarer til lidt over 17 artikler om hestekød for hver om offentlighedsloven.

Wallbergs robotter har desuden talt, hvor mange såkaldte ’interaktioner’ de enkelte historier har. Betegnelsen dækker over det samlede antal gange, en historie er delt, anbefalet eller kommenteret på sociale medier såsom Twitter og Facebook.

Resultaterne

Ekstra Bladet vinder det samlede væddeløb med ’hestekød i Ikea-kødboller’ , der har 1.645 interaktioner, mens journalisten.dk tager førstepladsen for flest interaktioner på en artikel om offentlighedsloven med nyheden om, at offentlighedsloven ikke bliver sendt i høring.

Den mest delte, kommenterede og anbefalede artikel om offentlighedsloven får en samlet 11.-plads, da den har fem interaktioner færre end ’Hestekød i dansk biksemad’ fra Ekstra Bladet, der altså ligger til en 10.plads.

Artikler om hestekød har typisk tre interaktioner, hver gang en artikel om offentlighedsloven har to:

Historier om offentlighedsloven afføder i gennemsnit 20,88 interaktioner, mens dem om hestekød får 28,65.

Det kommer ikke bag på Filip Wallberg.

”Offentlighedsloven er afgørende, men statistikken indikerer, at det kun er journalister, der deler, anbefaler og kommenterer offentlighedsloven på Facebook. Spørgsmålet er så, om det er, fordi det kun er os journalister, der går op i ændringen af loven, eller det er, fordi de øvrige danske medier har opgivet kampen uden nævneværdig indsats,” skriver Filip Wallberg i en mail til journalisten.dk.

”For den almindelige dansker betyder kødet på bordet mere end en journalists mulighed for research. Og det kan næppe komme som en overraskelse.”

Han har beskæftiget sig med pressens historier på de sociale medier de seneste par år, og tendensen er, at historierne helst ikke må være for komplicerede, hvis brugerne skal reagere på dem.

”Der skal meget til, før en historie om en så teknisk lovændring kan gå viralt, selv om politik faktisk fylder meget på Facebook. Brugerne deler, anbefaler og kommenterer simple politiske historier som "Pia Kjærsgaard stopper som formand for DF" og "Loven er vedtaget – homoseksuelle kan gifte sig," skriver Filip Wallberg.

Det er værd at bemærke, at antallet af interaktioner alene er tegn på, hvor meget interesse en artikel har fået på de sociale medier. Tallet siger ikke noget om, hvorvidt det er positiv eller negativ interesse. Eksempelvis høster historien om hestekød i Ikea-boller en væsentlig andel negative bemærkninger om emnevalget i kommentarfeltet på eb.dk.

Topscorerne

Tallene i parentes er antal interaktioner – altså anbefalinger, delinger og kommentarer på de sociale medier.

 

Top10: Hestekød

Hestekød i Ikea-kødboller – Ekstra Bladet (1.645)

Ny kødskandale: Hakket oksekød fyldt med hestekød – Ekstra Bladet (1.326)

Hestekøds-gate rammer danske burgere – Ekstra Bladet (1.191)

Ikea stopper salg af kødboller i Danmark – Ekstra Bladet (1.055)

Kontrollanter finder hest i Ikeas kødboller – Politiken (1.014)

Hestekød fundet i IKEAs kødboller – TV2 (828)

Vi spiser 300 ton hestekød om året – TV2 (746)

Dyreværnschef om hestekød: Spis det og gør hestene en tjeneste – Politiken (690)

Hestekøds-skandale rammer Burger King – Ekstra Bladet (664)

Hestekød i dansk biksemad – Ekstra Bladet (621)

 

Top10: Offentlighedslov

Ny offentlighedslov bliver ikke sendt i høring – journalisten.dk (616)

Enhedslisten laver egen høringsrunde i protest – DR (197)

Ny offentlighedslov bliver fremsat i dag – journalisten.dk (88)

Justitsminister erkender indskrænkning af aktindsigt – Berlingske (84)

Regeringen afviser høring om offentlighedsloven – DR (79)

Politiken arrangerer debat om offentlighedslov – journalisten.dk (71)

Politiker: Journalister tør ikke skrive positivt om ny lov – journalisten.dk (67)

»Slotsholmen svækker demokratiet« – journalisten.dk (56)

To af offentlighedslovens ’fædre’ advarer mod nyt lovforslag – Information (55)

DJ offentliggør det høringssvar Bødskov ikke vil have – journalisten.dk (51)

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen