De nye tv-stationer fra Jyske Bank og Nykredit kritiseres voldsomt af Forbrugerrådet.
»Det er reklame, der er forklædt som nyheder,« siger Forbrugerrådets direktør, Rasmus Kjeldahl, i dag til Dagbladet Børsen.
Siden starten af oktober har danskerne kunnet se tv-indslag om den økonomiske udvikling, finanskrisen, og hvordan man kan finde guld i et trangt budget på både Jyskebank.tv og Nykredit.tv.
Det hele fortalt og afviklet fra professionelle tv-studier, som bankerne selv har etableret.
Jyskebank.tv oplevede i øvrigt en kæmpe interesse ved premieren. I den første uge blev der klikket over 400.000 gange på de tilgængelige web-tv-indslag.
Men Forbrugerrådet er ikke imponeret af de to tv-stationer
Med lanceringen lægger de op til, at de er lige så troværdige som alle andre medier. Men det er de selvfølgelig ikke. Deres indslag er markedsføring forklædt som journalistik,« siger Rasmus Kjeldahl til Børsen.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Kære Jens Jørgen Madsen
Jeg vil gerne understrege, at Nykredit ikke er igang med at producere nyheder - det fremgår også inde i artiklen, hvor Rasmus Kjeldahl da heller ikke kritiserer Nykredit's tiltag.
Vi laver video på nettet fordi video er et godt pædagogisk værktøj til at forklare komplicerede problemstillinger, som eks. pension og boligskifte. Og vi har ingen ambitioner om at begynde på nyhedsproduktion.
vh Thomas Kragh, Internetchef Nykredit