search

BÅNDLØS PRØVEKLUD

TV 2/Østjylland har skiftet alt sit gamle udstyr ud med splinternyt digitalt - en manøvre, der kan sammenlignes med udspring uden reserveskærm. Systemet, der er installeret i stationens nye hus i Århus, er ikke færdigudviklet, og hvis det strejker, går skærmen i sort.
TV 2/Østjylland har skiftet alt sit gamle udstyr ud med splinternyt digitalt – en manøvre, der kan sammenlignes med udspring uden reserveskærm. Systemet, der er installeret i stationens nye hus i Århus, er ikke færdigudviklet, og hvis det strejker, går skærmen i sort.

Arkitekterne Hammer, Schmidt & Lassen har ikke kun tegnet »Diamanten« på Københavns havnefront. Firmaet har også lagt en »duplo-klods« på en pløjemark ved Århus.
»Udefra ligner bygningen nærmest et kommunebibliotek,« konstaterer en af medarbejderne på TV 2/Østjylland. Til gengæld glæder den pågældende sig over, at den indvendige side af huset er mere interessant – både for øjet og for udfordringen.
JOURNALISTEN besøger stationen 4. oktober – fire dage efter D-dag, da stationen med ét slag flyttede adresse fra Randers til Århus og skrottede det gamle bånd-baserede system til fordel for det nyeste inden for digital teknik.
Frem over er det kun tv kameraerne i marken, der benytter video-bånd. Så snart et hold kommer hjem fra en opgave, afleveres båndene i et rum ved siden af garagen, hvor optagelserne spilles over på tv-stationens centrale server – en gigantisk harddisk med plads til 47 timers tv-optagelser.

Fri for spoleri
Nu kan journalisten så gå op til sin computerskærm og kalde alle sine optagelser frem. Han behøver ikke længere spole frem og tilbage på et bånd. Med et enkelt klik kan han se de sidste af sine optagelser for i næste øjeblik at se, om de passer med de første skud, fotografen lavede.
Journalisten kan desuden lave sin egen forredigering af optagelserne – det vil sige lægge billederne i den rækkefølge, han ønsker.
Når han derefter går i redigeringsrummet, har han en klar fornemmelse af, hvordan det færdige indslag kommer til at se ud, og redigeringsteknikerens opgave er nu at justere journalistens oplæg – rette på lydniveauer, flytte rundt på klip og lignende.
Når indslaget er redigeret, lagres det på harddisken i »on air«, hvorfra afviklerne kan hente det frem, når det skal på.

85 procent udviklet
Med sit nye hus til cirka 70 millioner kroner inklusive teknik er TV 2/Østjylland et par teknologiske skridt foran resten af tv-stationerne i Danmark. Måske for langt fremme.
I hvert fald er medarbejderne på elektronikvirksomheden Sony mindst lige så spændte på, om det hele nu kører, som TV 2/Østjyllands ansatte. Sony har leveret teknikken, der langtfra er gennemprøvet.
»Vi er en del af et udviklingsprojekt, og jeg vil skyde på, at systemet kun er 85 procent udviklet. Til gengæld skræddersyr Sony mange af løsningerne til vores behov,« siger redaktionschef Jacob Nybroe, der erkender, at kærligheden til den nye teknik indimellem har trange kår.
»Vores holdning skifter fra: Tag lortet tilbage til digital teknik er noget, Vorherre har skabt. I øjeblikket tror vi på Vorherre,« siger Jacob Nybroe.
Skræk-visionen på TV 2/Østjylland kan sammenlignes med den situation almindelige mennesker står i, når deres pc pludselig strejker. I det tilfælde prøver man at genstarte computeren, og det tager for det meste et par minutter. Samme tidsrum skal man mindst regne med på TV 2/Østjylland. Forskellen er blot, at der i mellemtiden er sort skærm ude hos seerne.
Indtil videre har teknikken kørt næsten upåklageligt. Udsendelserne er kommet ud, og de digitale billeder er endda skarpere end i den gamle metode.

Den forkerte knap
Lidt teknisk koks har der været. En forkert placeret knap til et nedtællings-ur betød, at en nyhedssekretær uforvarende kom til at standse uret i tre minutter.
Så da nyhedsudsendelsens afslutning nærmede sig, meldte produceren, at der manglede et tre minutters indslag. I hast blev et indslag om splatter-film smidt på. Så blev ur-fejlen opdaget, og samtidig fandt produceren ud af, at der alligevel ikke var mere tid tilbage. Splatteren blev revet af skærmen, og studieværten måtte hovedkulds melde af.
»Det var værre end det værste lokal-tv. Desværre tror jeg ikke, vi har trykket på den sidste forkerte knap endnu« siger nyhedsredaktør Flemming Mønster.

Vært i grotten
Stemningen i det nye tv-hus er rolig, mandags-afslappet. De fleste dasker rundt mellem de 32 arbejdsstationer i det åbne redaktionsmiljø på første sal, der kunne minde om en moderne bank, hvis det ikke var for det store hul med gelænder om i midten af lokalet. Herfra kan man kigge ned på studieværten i stueetagen.
»Hullet er straks blevet døbt bjørnegrotten, og jeg havde egentlig regnet med, at nogen ville hænge et skilt op med Studieværten må ikke fodres,« siger dagens vært Henrik Hjorth, der har svært ved at vænne sig til arkitektens ide om, at folk skal kunne se ned på ham, mens han arbejder.
En anden gruppe medarbejdere, der skal vænne sig til nye tider, er redigeringsteknikerne. Dels skal de lære ny teknik, der giver en masse nye muligheder. Den digitale teknik gør det meget nemt at lave indslagets klip om og flytte rundt på afsnit i en uendelighed – ligesom i tekstbehandling. I »gamle dage« var den slags manøvrer meget besværlige.
Men redigeringsteknikerne skal også vænne sig til, at journalisterne i et vist omfang begynder at redigere deres egne indslag.
Redigeringstekniker Margit Poulsen frygter alligevel ikke, at hun bliver arbejdsløs.
»Vi har haft spørgsmålet oppe at vende, men jeg tror ikke, stationen kan leve uden det modspil, vi giver journalisterne i redigeringsrummet. Vi gå jo ofte ind og diskuterer indholdet med journalisten. Det fører tit til ændringer,« siger hun.
Fra ledelsens side er der ikke kalkuleret med at spare på redigeringsteknikere.
»Her i huset er filosofien, at journalister er gode til deres job, og det samme gælder for redigeringsteknikere. På den anden side er vi ikke fag-fascister, og måske kan vi på lang sigt spare redigerings-teknikere. Jeg kan ikke give et klart svar på det,« siger Jacob Nybroe.
Journalisternes tillidsmand Stig Poulsen tror heller ikke på enevældige journalister.
»På kort sigt tror jeg ikke, stationen får en rationaliseringsgevinst ved at gå over til digital teknik. Lige i øjeblikket er der flere redigeringsteknikere på arbejde end nogensinde før. Journalisterne vil kun være i stand til at lave enkle redigeringsopgaver – for eksempel klippe billeder til korte nyheder,« siger han.
Tillidsmanden tror ikke på maskinstormernes filosofi.
»Lad os hellere se på mulighederne i den nye teknik. Så løser vi problemerne, efterhånden som de opstår,« siger Stig Poulsen.
For nylig ramte TV2 sparerunden også TV2/Østjylland, men medarbejderne slap for fyringer. Besparelsen på 3,5 millioner kroner blev blandt andet fundet ved at begrænse overarbejde og droppe den gratis sodavandsordning. Alene på sidstnævnte konto blev der sparet 400.000 kroner …

Af sted, af sted
Fyringer er der til gengæld masser af på Mols-Linien. Klokken lidt over 16 fortæller et Ritzau-telegram, at færgeruten afskediger 120 medarbejdere.
Nyhedsredaktøren slynger ordrer ud, for der skal handles hurtigt, hvis historien skal være klar til 19.30.
En reporter bliver sendt på havnen i Århus, og JOURNALISTEN følger med Stig Poulsen til Ebeltoft, hvor Mols-Liniens direktør skal afkræves en forklaring.
På vej gennem trafik-mylderet i Århus fortæller fotograf Johnny Bondo, hvorfor hans faggruppe er ladt alene tilbage med video-båndene.
»Der findes skam kameraer med disketter i stedet for bånd, men de er for tunge og kan ikke tåle for mange stød,« siger han.
I forvejen vejer hans kamera ni kilo, og han har ikke lyst til at slæbe på mere.
Undervejs til Ebeltoft forsøger Stig Poulsen at få fat i direktøren, der sidder i møde.
Da vi ankommer til færgehavnen, kan sekretæren stift meddele os, at hun »ikke ved, hvor direktøren er taget hen«.
Stig Poulsen vælger så at lave en stand up, hvor han stiller kameraet alle de spørgsmål, han godt kunne have tænkt sig at stille direktøren, og så går det igen af sted, af sted – hjem til Århus.

Den gamle facon
18.30 lander vi i garagen, men hov! I stedet for at overspille båndet til serveren tager Stig Poulsen det med op til et af de to gamle redigeringsanlæg, som stationen har taget med fra Randers.
Redigeringstekniker Per Bracher går klokken 18.42 i gang med at klippe indslaget efter gammel recept.
»Når vi arbejder så tæt på deadline, tør vi ikke binde an med den nye teknik,« siger Stig Poulsen undskyldende.
»Jeg er ikke så sikker på fingrene i den nye teknik,« tilføjer Per Bracher og ser flov ud.
19.17 er historien om Mols-Linien færdig. Per Bracher og Stig Poulsen kan slappe af, mens en journalist i redaktionslokalet er ved at gå i panik.
»Hvordan lægger man et indslag i »on air?« spørger han ud i rummet.
»Aner det ikke,« svarer nyhedsredaktør Flemming Mønster uengageret.
Indslaget nåede ikke over i »on air" denne aften og blev derfor ikke sendt. Det handlede sjovt nok om IT-koks på folkeskolerne i Århus.
»Vi er langtfra færdige med at trykke på forkerte knapper« gentager Flemming Mønster efter udsendelsen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen