search

Ballademager eller skødehund

Chefens fejl og kritik af kolleger, din sidste produktion eller kolonihavehuset og singlelivets problemer. Du er styret af arbejdspladsens politik om blogging.

Chefens fejl og kritik af kolleger, din sidste produktion eller kolonihavehuset og singlelivets problemer. Du er styret af arbejdspladsens politik om blogging.

Blogpolitik. Kan du huske historien om, at Nyhedsavisen lukkede sin Christiansborg-redaktion? Eller at David Trads var oppe at toppes med Mogens Lykketoft om Nyhedsavisens dækning af »Den hemmelige krig?« Eller hvad med den ophedede debat om Cavlingprisen?

De tre historier har tre ting til fælles. De er alle genereret i Nyhedsavisens blogunivers. De er blevet taget op af andre medier. Og de er derved blevet reelle nyhedshistorier.

Der findes adskillige eksempler på blogindlæg, hvor ansatte journalister på Nyhedsavisen åbent kritiserer ledelsens dispositioner. Et godt eksempel er journalist Signe Højgaard Nielsens blog, hvori hun skriver, at Christiansborg-redaktionen reelt skal lukkes, selv om ledelsen taler om banal omstrukturering.

Et blogindlæg, der i skrivende stund er læst 5746 gange.

Journalisterne på Nyhedsavisen er heller ikke bange for at kritisere avisens journalistisk. Journalist Anna Rosmann Thejsen sætter i sin blog åbent spørgsmålstegn ved Nyhedsavisens dækning af Afghanistan-sagen og spørger selv: »Fører Nyhedsavisen krig mod DR?«

Hendes kolleger leverer ikke lødig journalistik, lyder kritikken.

Michael S. Lund, udlandsjournalist på Nyhedsavisen, er glad for de frie rammer.

»Personligt bruger jeg det til at skrive de skæve historier, der måske ikke ville komme i avisen,« siger han. Dog medgiver han, at det kan være svært at definere grænserne, når der nærmest ikke er nogen.

»For nylig skrev jeg et blogindlæg om Irakkrigen og gav udtryk for min holdning. Det kan en læser faktisk bruge imod mig, så man skal tænke sig godt om.«

At det også er i orden at blogge om intern kritik, er han glad for. Men han ville ikke kritisere en kollega direkte på nettet.

»Jeg ville gå til personen, hvis jeg havde negativ kritik,« siger Michael S. Lund.

Mens Nyhedsavisens journalister går i kødet på både chefer og kolleger, går bølgerne knap så højt på andre medier. TV 2s radioværter blogger, men med udgangspunkt i deres programmer – gerne tilsat humoristiske finurligheder. Det samme gør sig gældende for både TV 2 og TV2News. De to provinsaviser Århus Stiftstidende og JydskeVestkysten arbejder hårdt på at få blogs integreret på deres websteder, men på Fyens Stiftstidende er de allerede i gang. Igen er bloggene bestemt af skribentens stofområde eller personlige interesser som i kulturredaktør Peter Hagmunds blog dedikeret til Harry Potter.

Ingen af de nævnte medier har så sprængfarlige blogindlæg som på Nyhedsavisen. Årsagen er, at avisens journalister har frie tøjler, forklarer Kristoffer Gravgaard, redaktionschef på Nyhedsavisen.

Det giver ikke redaktionschefen søvnløse nætter.

»Når vi vil det så meget, som vi vil, må vi som chefer også være parat til at tage de tæsk, der kommer,« siger han til Journalisten.

Det er nemlig i orden, at journalisterne på Nyhedsavisen åbent kritiserer ledelsen. Det kan ifølge Kristoffer Gravgaard ikke nytte noget, at man bygger hele sin webside op i en åben og fri kultur og så senere slå journalisterne oven i hovedet, når de benytter sig af det.

»Når man har sagt A, må man også sige B,« siger han.

Helt anderledes forholder det sig hos DR. Her bestemmer cheferne, hvem der blogger, og hvad de skal blogge om. Hvis medarbejderne vil kritisere ledelsen, er det i medarbejderbladet DRåben, det skal foregå.

Lars Silberbauer, kommunikationskonsulent fra DR-Kommunikation, forklarer at blogs opfattes som en del af DRs samlede programudbud og derfor er underlagt krav om troværdighed, alsidighed og uafhængighed.

»Vi ser blogs på samme måde som et produceret program, og en blog skal være af værdi for brugerne og ikke kun bloggeren. DR er faktisk et ret åbent hus, og i DRåben er vi også sikre på, at debatten får ledelsens opmærksomhed,« forklarer Silberbauer.

Chefredaktør for Nyhedsavisen David Trads er ikke imponeret over tv-stationernes blogunivers.

»Det, som DR og TV 2 laver i deres bloguniverser, er dygtigt udført, men det er jo markedsføring af værterne. Det er ros af egen station og en forlænget arm af markedsføringsafdelingen, som de dygtigt bruger,« siger han.

Nyhedsavisens regelsæt om blogging kan koges ned til tre sætninger: Skriv hvad du vil. Overhold loven. Underbyg dine påstande journalistisk.

For eksempel kan man læse følgende i Nyhedsavisens interne retningslinjer for blogs: »Du må altså gerne lave en blog, der for eksempel hylder et specifikt politisk parti. Men dine positive holdninger skal underbygges med relevant information.«

I Nyhedsavisens blogunivers er det ikke kun etablerede journalister, der blogger. Det kan i princippet være alle danskere. Brugerne af avisen.dk involveres i høj grad i bloguniverset, da de kan oprette blogs på avisen.dk på lige fod med de ansatte journalister. Nyhedsavisen tror så meget på, at brugerne kan levere historier, der er lige så interessante og læseværdige som deres journalister, at brugernes blogs ligestilles med journalisternes nyheder på avisen.dk

»Vi er til for brugerne og læserne – og ikke for os selv. Vi inddrager brugerne og det giver et meget dynamisk og åbent blogunivers,« siger Kristoffer Gravgaard.

DR har andre forpligtelser end Nyhedsavisen, hvilket afspejler sig i blogindlæggenes karakter. De giver ofte udtryk for værtens overvejelser om den seneste produktion, hvor brugerne opfordres til at komme med kritik.

Kommunikationskonsulent Lars Silberbauer er ikke bange for, at DR-bloggene vil blive for tandløse.

»Blogs er ikke først og fremmest skabt til publicering, men mere til at lytte, skabe dialog og relationer. Hvis vi har en god historie, har vi en masse platforme, hvor vi kan bringe den, og det ville være synd at reservere den til bloggen. Jeg synes, at blogs først og fremmest er et relations- og dialogværktøj. At skabe samtalen – det er det, blogs kan,« siger Silberbauer.

 

Blogs med bid. I Nyhedsavisens blogunivers blogger 155 journalister sammen med 1109 brugere. Nyhedsavisens journalister er ikke bange for at i kødet på chefer og kolleger. »Skriv, hvad du vil – bare du overholder loven og kan underbygge dine påstande journalistisk,« lyder reglerne.

Blogs, der giver pote. Hos DR er journalisterne de eneste bloggere. Brugerne må kommentere på indlæggene, men ikke oprette deres egen blog. Hos DR skriver journalisterne ikke kritisk om DR. Weblogs skal først og fremmest bringe værterne i øjenhøjde med seerne.

Læs også: Genvejen til den gode historie

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen