search

Både EB og BT hældte Bendtner-brandert på praktikanter

Praktikanter på både BT og Ekstra Bladet fik hældt promille på 1,75 på sig for at teste, hvor fuld Bendtner var, da han blev knaldet for spritkørsel. "Jeg har talt med Jacob i dag. Han er frisk og klar til nye opgaver", skriver Olav Skaaning Andersen. (Opdateret 14.00 med kommentar fra BT's chefredaktør)

Det var åbenbart så god en ide, at den blev udtænkt simultant på både Rådhuspladsen og i Pilestræde: 'Test hvor fuld Bendtner var'.

På begge aviser var det praktikanter, der måtte lægge kredsløb til spritten.

På Ekstra Bladet blev journalistpraktikant Mads Bloch drukket fuld og sendt på Køreteknisk Anlæg.

"Lige så snart der kom fart på, og jeg skulle koncentrere mig om andet end bare at køre ligeud, så gik det galt," citerer Ekstra Bladet sin praktikant.

Selve køreturen blev filmet og optagelserne lagt på ekstrabladet.dk.

Er det okay at drikke praktikanter fulde i arbejdstiden – og er det god journalistik på den måde at ”efterprøve”, hvor bimlestiv Bendtner var?

"Jeg tror da, praktikanten selv syntes, at han havde en dejlig arbejdsdag, hvor han både kunne få love til at drikke sig fuld på bladets regning og derefter helt lovligt køre bil i oplysningens tjeneste. Vi gjorde det naturligvis for at vise, hvordan man reagerer, når man sætter sig ind i en bil med en promille på 1,75. Det havde næsten karakter af OBS i DR i de gode gamle dage," svarer Ekstra Bladets redaktør, Poul Madsen, i en mail.

Også på BT var det praktikanten, der måtte holde for i brandert-testen. Her var det praktikant Jacob Carlsen. Også her blev beruselsen dokumenteret på video og offentliggjort på nettet.

"Først efter fem timer var det ønskede resultat i hus," skriver BT.

Praktikanten drak 13-14 genstande, så "motorikken svigtede en del undervejs".

"Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at jeg ikke kan køre bil nu," citerer BT sin praktikant.

"Jeg er mega-fuld!"

BT's chefredaktør Olav Skaaning Andersen skriver i en mail om sagen:

"Vi ønskede at fortælle vores læsere om hvor fuld man egentlig egentlig er, når promillen er på 1,75. Det ville Jacob Carlsen gerne helt frivilligt medvirke til at afprøve, og han synes faktisk det var en sjov opgave. Praktikantvejlederen blev også orienteret, og jeg har talt med Jacob i dag. Han er frisk og klar til nye opgaver." 

 

Opdateret 14.00 med kommentar fra Olav Skaaning Andersen.

Kommentarer
1
Arne Møller
06.03.13 12:59
EN HALV ENGELL PÅ FIRE HJUL

EN HALV ENGELL PÅ FIRE HJUL
(et fund fra arkivet)
B.T. | 23.02.1997 | | Sektion: 1._sektion Side 4 |

Advarsel Denne artikel er skrevet på baggrund af en køreteknisk prøve foretaget på lukket bane. Forsøg ikke at efterprøve testen i bil på offentlig vej.

af Arne Møller

»At trille igennem Københavns gader i adstadigt tempo med fuld opmærksomhed rettet mod trafikken går rimeligt. Når vi når ud ...i byens periferi og decideret rammer motorvejen, så stiger aggressiviteten i din kørsel. Du ligger på 100 km/t, og din reaktionsevne er efter hastighed 33 meter pr. sekund. Pludselig opstår der en forhinding 30-40 meter fremme. Bang, du rammer forhindringen.« Kørelærer Morten Rud-Johansen har nøje vurderet Hans Engells kørsel hjem fra det indre København natten til torsdag. B.T.s medarbejder kæmper sig igennem de snoede veje på Kørelærernes Tekniske anlæg i Sorø.

Forud for denne test bliver der stillet de samme krav, som Hans Engell opfyldte forud for kollisionen med et cementblok på Helsingørmotorvejen ved afkørslen til Lundtofte: drik tæt og intensivt. B.T.s test-bilist adskiller sig dog på ét afgørende punkt - han kan simpelthen ikke drikke sig så fuld, som Hans Engell var.

Hans Engell blev ved en efterfølgende blodprøve målt til en promille på 1,37. Ifølge den konservative toppolitiker havde han drukket ni genstande. Enten gør Hans Engell som enhver anden spritbillist - lyver for sig selv - eller også har han en ekstremt høj forbrænding. De sjusser, Hans Engell har drukket, har været på størrelse med en gulvspand!

Uanset Hans Engells oplysninger, så er det et faktum, at to personer, der indtager samme mængde sprititus, aldrig vil opnå samme promille. Det er et meget svært beregningsgrundlag, der ligger for en promille.

B.T.s spritbilist tager ingen chancer og starter dagen med en kop kaffe, en spandauer og fire snapser. Formiddagen fortsætter med indtagelse af snaps, og en politiker-værdig frokost indtil nøjagtig 12 snapseglas er tømt for 37,5 centiliter Linie Akvavit med en alkoholprocent på 41,5. Derefter holdes halvanden times pause, inden jeg sætter mig bag rattet i kørelærer Morten Rud-Johansen Renault Mégane 2,0. Men sikkerhed er hans pedaler og fulde ædruelige overblik. »Din fordel i forhold til Hans Engell er, at vi fortager testen i dagslys. Hans Engell har kørt om natten. Hans synsfelt er påvirket af de pletter, som en række advarselsblik afgiver på Helsingørmotorvejen. Disse lys påvirker om natten synet i en sådan grad, at man ved 80-100 km/t ikke kører, men sigter. Rent teknisk betyder det, at det perifære syn forsvinder, hvis man kører for stærkt,« siger Morten Rud-Johansen.

Umiddelbart inden jeg sætter mig bag rattet, måler jeg min promille ved hjælp af en Alkohol Tester mærket »ALTEX«, den blæser sig op på en promille på 1,4. Sort set det samme som Hans Engells 1,37.

Jeg sætter bilen i gear og kører det tekniske anlæg igennem et par gange. Jeg zig-zagger gennem forhindringerne med 30 km/t fortsætter med 40 - 50 - 60 og 70 km/t. Jeg er lidt stolt over, det her bare går som smurt. »Du har rutine,« siger kørelæreren, og jeg bekræfter, at jeg årligt æder mig gemmen 40.000 kilometer asfalt. Jeg tilstår blankt, at det til tider også går i Brian Nielsen-tempo, når opgaven kalder, men at jeg altid respekterer de 50 km/t gennem bymæssig bebyggelse.

Morten beordrer nu hastigheden op på 80 km/t, en række forhindinger er stillet op for ude. Der skal foretages fire undvigelsesmanøvrer inden en brat opbremsning og så et 90 grader venstresving for at undgå den cementblok, Hans Engell bankede ind i. Lynhurtigt river jeg rattet til venstre, sekundet efter til højre og så tilbage til venstre - og så sker ulykken, jeg knalder lige ind i den plastickegle, der agerer betonblok.

I virkelighedens verden har jeg smadret forpartiet på Mortens Renault. »Det der skete var, at du gik direkte ind i forhindringen med blokerede hjul. Der skete en regulær kollision,« siger Morten.

Det jeg har foretaget mig er, at være præcis så dum og fuld som Hans Engell. Jeg har sat mig bag rattet, drønet ud ad motorvejen, totalt negliceret, at jeg havde en væsentlig skid på. Jeg fornemmer ikke, der var forhindinger fremme. Jeg var »Kalle Kæk« og nedsatte ikke min hastighed til de anførte 50 km/t, men fortsatte med en fart af 80 km/t. Det, at jeg har drukket spiritus, har i min bevisthed gjort mig til en aggresiv bilist, jeg har udfordret mine evner i forhold til de anvisninger, der er opstillet. Men jeg føler mig, præcis som Hans Engell, ikke fuld. Det summer let i kroppen, jeg føler, jeg kan klare det hele, og det kunne jeg jo også, indtil hastigheden nåede op på de 80 km/t.

»Jeg er faktisk lidt beskæmmet over, at en person med en promille på 1,4 med 60 km/t blæser perfekt gennem alle de forhindinger, der er opstillet. Det burde ikke kunne lade sig gøre. Det kan kun tilskrives, at du er en rutineret bilist. Med andre ord, det går godt op til 60 km/t, men du er en livsfarlig bilist. Du udviste stor aggressivitet, og der er kun en margen på 20 km/t, til ulykken sker.«

»Og helt ærligt, du stinker så voldsomt af spiritus, at jeg er nødt til at udlufte min bil, før jeg lader en elev sætte sig bag rattet. Den hørm af sprut havde fået enhver færdselsbetjent til at hive dig ud af bilen. Dertil kommer, at du snøvler, når du taler. Din sidste kørsel viser klart, at du er beruset. Din kørsel var en kende staccato-agtig. Så gider du godt tage en taxi hjem,« formaner kørekæreren.

Jeg sparede taxaen og satte mig til højre for fotograf Nils Meilvang og bad ham køre mig direkte til Slagelse Politigård for at tjekke det alkoholmeter, jeg havde indkøbt i forhold til det, politiet benytter. Da kom chokket: politiets alkoholmeter viste en promille på 0,65! Der er ingen forklaring på, hvordan der kan opstå så stor forskel på to målinger. Der er ikke to mennesker, der reagerer ens på en alkoholtest. Kun én ting gælder - nemlig den blodprøve, som bliver udtaget på hospitaltet i forbindelse med formodet spirituskørsel.

Enhver idiot ved, at man ikke kan køre bil efter at have drukket en halv flaske snaps. Lige såvel vidste Hans Engell, uanset hvad han angiver at have drukket, at han ikke burde have sat sig bag rattet!
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen