search

B.T. valgte uenig kilde fra i Thorning-dækning

Inden B.T. bragte den første artikel i serien om Helle Thorning-Schmidts skattesag, havde avisen interviewet en skatteekspert, der vurderede, at Thornings mand ikke skulle betale skat i Danmark, men derimod i Schweiz. Eksperten gik dermed imod B.T.'s vinkel og blev ikke citeret.

Inden B.T. bragte den første artikel i serien om Helle Thorning-Schmidts skattesag, havde avisen interviewet en skatteekspert, der vurderede, at Thornings mand ikke skulle betale skat i Danmark, men derimod i Schweiz. Eksperten gik dermed imod B.T.'s vinkel og blev ikke citeret.

Omkring to uger inden B.T. bragte den første artikel om Helle Thorning-Schmidt og hendes mand Stephen Kinnocks skattesag, talte B.T.'s journalist med en kilde, der var uenig i B.T.s påstand om, at Helle Thorning-Schmidts mand "efter alt at dømme skal betale skat her."

Det var medlem af skatterådet for SF og rådgivende skatterevisor Christen Amby, som ikke kunne bekræfte B.T.'s vinkel:

»Da jeg ikke mente det, som journalisten mente, at jeg skulle mene, bragte B.T. det ikke,« siger han til Journalisten.dk.

Christen Amby forklarer, hvorfor han var uenig i B.T.s vinkel, da han blev kontaktet forud for den første artikel i B.T. om Thornings skattesag.

»Dels havde de ikke alle oplysninger. Jeg kunne derudover sige, at hvis han (Stephen Kinnock, red.) arbejdede i Schweiz og havde schweizisk arbejdsgiver, så havde Schweiz beskatningsretten efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten,« siger Christen Amby til Journalisten og bemærker tørt:

»Når man hverken kender kendsgerninger eller regler, er det selvfølgelig også lettere at skrive historier.«

Chefredaktør på B.T. Olav Skaaning Andersen har to grunde til, at B.T. valgte Christen Amby fra:

»Vores vurdering er, at han ikke vidste specielt det, der handler om dobbeltbeskatningsaftaler. Derfor har vi ikke brugt ham. Christen Amby var meget hurtigt ude og sige, at Stephen Kinnock ikke skulle betale skat, men han har efterfølgende trukket sig lidt tilbage. Efter alt at dømme har Christen Amby ikke vidst, hvad han har haft med at gøre. Derudover er der en helt anden ting: Han er erklæret SF'er. Vi ville ikke forvirre begreberne ved at tage ham med,« siger Olav Skaaning Andersen og erkender, at det ikke lykkedes avisen at undgå kilder med partitilhørsforhold. Det afslørede nyhedsbureauet Newspaq.

»Efterfølgende har vi fundet ud af, at skatteadvokat Tommy V. Christiansen er Venstre-mand. Vi ville da meget gerne have vidst, at Tommy V. Christiansen var medlem af Venstre og sad i en bestyrelse for Venstre. Så er det ikke sikkert, at vi havde taget ham med. Hvis vi havde valgt at tage ham med, havde vi 100 procent sikkert fortalt, at han er Venstre-mand. Husk, at næsten samtlige andre medier i Danmark har brugt Tommy V. Christiansen, uden at det fremgik,« siger Olav Skaaning Andersen i et interview med fagbladet Journalisten om B.T.'s dækning af Helle Thorning-Schmidts skattesag.

Læs hele Journalisten gennemgang af fire af B.T.'s centrale historier om Helle Thorning-Schmidt og Stephen Kinnocks skattesag her.

Kommentarer
4
Per Nielsen
25.08.10 07:42
Re: B.T. valgte uenig kilde fra i Thorning-dækning
Der er vel ikke noget forkert i ikke at citere en kilde, der ikke ønsker at blive citeret en konkret sag? Det er da ganske normal journalistiisk praksis, at man nøjes med at citere de eksperter, der ønsker at kommentere den sag, som artiklen handler om.
Fremhævet af Journalisten
andreas t. kristinsson
25.08.10 12:05
Re: B.T. valgte uenig kilde fra i Thorning-dækning

Er der nogen der tror at BT journalisten der interviewede Tommy V. Christiansen ikke var informeret om at TVC er et aktivt medlem af Venstre?

 

Fremhævet af Journalisten
jenni christensen
26.08.10 05:40
Re: B.T. valgte uenig kilde fra i Thorning-dækning

Eller ikke ønsker at skrive deres udsagn, fordi det ikke fører til det forudsatte mål?

 Hvor har du fra, at den uenige ekspert ikke ville citeres?

Fremhævet af Journalisten
jenni christensen
26.08.10 05:52
Re: B.T. valgte uenig kilde fra i Thorning-dækning

»Efterfølgende har vi fundet ud af, at skatteadvokat Tommy V. Christiansen er Venstre-mand. Vi ville da meget gerne have vidst, at Tommy V. Christiansen var medlem af Venstre og sad i en bestyrelse for Venstre. Så er det ikke sikkert, at vi havde taget ham med. Hvis vi havde valgt at tage ham med, havde vi 100 procent sikkert fortalt, at han er Venstre-mand. Husk, at næsten samtlige andre medier i Danmark har brugt Tommy V. Christiansen, uden at det fremgik,« siger Olav Skaaning Andersen i et interview med fagbladet Journalisten om B.T.'s dækning af Helle Thorning-Schmidts skattesag.

 

Allerede p.g.a. TVCs gentagne beviser på, at han giver fatalt forkerte oplysninger om skatteforhold, også i en brevkasse, burde han aldrig komme i medierne. Man kan jo ikke fæste lid til hans skatteholdninger. Det, må man kalde det, han ytrer. For det har ofte ikke spor at gøre med sandheden i Skat.

Der er masser af eksempler. Et er fra i oktober, årsskiftet om retten til at flytte udbetalingen af sin løn til efter nytår og derved få den beskattet i 2010. Der ville spare 7 %. Det er dagligdag i firmaer og hos privatpersoner, har altid været det. TVC  påstod er det kan man ikke. Han påstod endda at det er ulovligt.

Han blev selvfølgelig banket på plads af Skatteministeriet.

Så det er ikke TVC aktive venstretilknytning, der skal afholde BT  - og andre - fra at tale med ham. Det er hans gentagne  viste inkompetance - upålidelighed.

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen