search

B.T. opfordrer folk til at se stort på ophavsretten

SELVMÅL. I B.T. 18. februar er der en stor artikel om, hvordan virksomheder udnytter de forskelle, der er i relation til ophavsret på design mellem Danmark og England. Under overskriften ”Gør et kopikup og spar 45.000 kroner” beskriver B.T. en række møbelproducenter, der direkte kopierer gamle danske møbelklassikere – markedsfører dem via internettet og sælger dem til danskere.

SELVMÅL. I B.T. 18. februar er der en stor artikel om, hvordan virksomheder udnytter de forskelle, der er i relation til ophavsret på design mellem Danmark og England. Under overskriften ”Gør et kopikup og spar 45.000 kroner” beskriver B.T. en række møbelproducenter, der direkte kopierer gamle danske møbelklassikere – markedsfører dem via internettet og sælger dem til danskere.

Der er tydeligt, at B.T.s journalister mener, at det ikke blot er legalt, men også smart at udnytte de forskelle, der er i lovgivningen. Artiklernes holdning er, at hvis der er huller i lovgivningen, skal man bare benytte dem, så længe man kan spare penge.

Et er møbler, noget andet er journalistik, og det er sjovt at tænke på, at ophavsretten til de selv samme journalisters artikler er beskyttet af den samme lovgivning, som beskytter gamle danske møbelklassikere. Lad os se på den virkelighed, som de samme journalister er en del af, og som er fundamentet for deres arbejde.

I Danmark har journalisterne en overenskomst med medierne, som sikrer, at journalister får betaling for det arbejde, som de udfører for et givent medie. Da internettet kom, blev det muligt for medierne også at publicere artikler fra trykte medier på nettet, og for dette fik journalisterne en økonomisk kompensation. Den skulle sikre, at det blev muligt at publicere en given artikel i flere medier inden for den enkelte mediekoncern.

Her i landet er der helt klare regler for ophav til journalistisk arbejde, og branchen bruger mange ressourcer på at beskytte journalisternes arbejde. At journalisters arbejde er beskyttet af den samme lovgivning, som beskytter de danske møbelklassikere, er der ingen tvivl om, men spørgsmålet er, om B.T.s journalister har overvejet, hvad det er, de forherliger. Man kunne spørge, hvordan journalisterne ville reagere, hvis ejeren af Berlingske-koncernen, David Montgomery, valgte at spekulere i reglerne for ophavsrettigheder i forskellige lande for dermed at spare på lønningerne til medarbejderne.

Lad os se, hvordan journalisterne bag artiklen reagerer, når virksomhederne bag kopimøblerne begynder at bruge deres journalistiske arbejde i deres markedsføring – fordi deres ejere havde valgt at udnytte mere lempelige regler til egen fordel. /

John Strand, teleanalytiker, Strand Consult

 

Kommentarer
1
John Strand
18.04.12 15:13
Re: B.T. opfordrer folk til at se stort på ophavsretten
Nu har retten talt: http://epn.dk/brancher/mode/mobler/article2753447.ece 
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen