Salget af de danske tabloidaviser styrtdykker. Ikke siden 1950'erne er der blevet solgt så få eksemplarer af B.T. og Ekstra Bladet som i dag. Alligevel får de to aviser millionoverskud i 2009, skriver Business.
Det lyder næsten for godt til at være sandt: Stadig færre tabloidaviser over disken, og alligevel stiger indtjeningen.
Men det er situationen for landets to formiddagsaviser – endda i en tid, hvor annoncører svigter, hvor læservanerne ændrer sig og rykker på nettet, og hvor produkterne også har ændret sig.
"Ekstra Bladet kommer ud af det her år med et fuldstændigt imponerende resultat. Sidste år lå vores overskud lige under 40 mio. kroner, og i år kommer det til at være lige under 80 mio. kroner," siger Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, til Business.
En af årsagerne til den bedre indtjening er markante prisstigninger for aviserne. Ekstra Bladet koster i dag det dobbelte i forhold til for situationen for fem til syv år siden.
For B.T. er der også tale om "gode nyheder". Ifølge koncernchef Lisbeth Knudsen kommer B.T. ud af året med en bundlinje på "den pæne side af 50 mio. kroner".
B.T. slog for nylig syv nye journaliststillinger op, og chefredaktør Peter Brüchmann er fortrøstningsfuld:
»B.T. har en række projekter i støbeskeen, men ikke noget, vi officielt har meldt ud endnu,« siger han til Business.
Ekstra Bladet og B.T. havde deres storhedstid i 1970'erne og 1980'erne – frem til lanceringen af TV 2 i 1988.
I 1978 havde Ekstra Bladet eksempelvis et oplag på 249.000 eksemplarer. I dag er det under 100.000.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.