search

B.T. går til filmen

 

 

Dagen før premieren på 'Matrix Reloaded' var der annoncer og redaktionel omtale af filmen på tre ud af fire sider i B.T. Det kalder Forbrugerombudsmanden et groft eksempel på sammenblanding af tekst og reklame.Han vil rejse sagen over for B.T.

"Vi ville lave en avis, der stank af Matrix," siger chefredaktør Kristian Lund.

Det lykkedes for ham.

20. maj indeholdt B.T. 13 almindelige annoncer, omtrent seks siders omtale og 20 små annoncer, som Kristian Lund dog ikke mener, er annoncer for filmen Matrix. Det vender vi tilbage til.

En støvet olivengrøn Matrix-farve fosser ind i øjnene på læserne fra i alt 34 af avisens 48 sider.

Flere steder helt ubemærket.

Hørmen fra symbiosen mellem dagblad og annoncør er så stærk, at forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen er stram i stemmen, da han dømmer B.T.s Matrix-nummer:

"Et stort sammensurium af reklamer og redaktionelt stof, hvor det er umuligt at se, hvor det ene begynder, og det andet tager over. Det er et rædsomt eksempel på manglende klar identifikation af reklamer."

Kristian Lund står ikke tilbage for Forbrugerombudsmanden, han slår en rå hånlatter op og sparker:

"Det er noget ufatteligt vrøvl. Utroligt, at Forbrugerombuds-manden skal blande sig i vores redaktionelle frihed. Det er redaktionelle valg hele vejen igennem. Hvis det havde været karnevalet i København eller Roskilde Festival, så tror

jeg ikke, folk havde reageret. Vi opfatter Matrix på samme måde, som en stor kulturbegivenhed."

 

Svøbt i grønt
Det hele begyndte en dag, da Kristian Lund spurgte redaktionen, hvad The Matrix var for noget.

"Jeg fandt ud af, at det er stort for nøjagtig den læsergruppe, som vi gerne vil nå."

Kristian Lund satsede og satte en flok journalister på opgaven, og B.T. indledte et større samarbejde med filmdistributøren Sandrew Metronome.

Det gik godt, siger marketingchef, Lars Langballe, for Sandrew Metronome:

"Samarbejdet var meget kreativt. B.T. var med på at afsøge grænser og prøve noget nyt. Det vil jeg gerne rose dem for."

Det kreative, eller usædvanlige om man vil, var, at B.T. brugte den silende grønne Matrix-regn som gennemgående logo i hele avisen. 17 sidetal var flankeret af en Matrix-skylle. To temalogoer, "Dine Penge" og "Din Krop" lå i Matrix-svøb. Vejrudsigten var "med Neo, Matrix Reloaded".

Kristian Lund siger, at det har B.T. gjort gratis. De 20 små annoncer, som JOURNALISTEN vover at kalde dem, er slet ikke annoncer. De er redaktionelle valg.

"Vi gjorde det, fordi læserne er enormt optaget af filmen. Det er redaktionelt et initiativ, det er bladsalg, et forsøg på at sælge aviser. Men jeg tror da, at importøren af Matrix har været glade for, at vi gjorde det," erkender Kristian Lund.

 

Hagen rejser sagen
B.T.s tillidsmand, journalist Klaus Moe, er ligeglad med, at chefen ikke vil kalde annoncerne for annoncer.

"Jeg kalder det annoncering. Lidt i familie med tv-sponsering, hvor rammen uden om programmet er sponsoreret."

Kristian Lund giver en lille indrømmelse. Avisen skulle have gjort opmærksom på, at de små annoncer ikke var annoncer.

"Vi skulle måske have gjort opmærksom på, at det ikke var annoncer, også fordi der er flere, som har spurgt til det."

Medarbejderne på B.T. er overvejende kritiske over for Matrix-avisen, siger Klaus Moe.

"Jeg forlanger, at vores ledelse arbejder vedvarende på at skabe os flere indtægter, men her synes jeg, det tog overhånd. Det mener de fleste journalister her på B.T."

I Berlingske Tidendes Business-tillæg roser mediebureauet OMDs print director, Niels Egerup, B.T. for at skubbe "de kommercielle grænser for, hvad en avis kan producere. Senest en særavis i anledning af den nye Matrix-film."
Forbrugerombudsmanden vil dog rejse sagen over for B.T.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen