Sociale medier

B.T. er kommet på TikTok: Det er et forsøg værd

TikTok har fået kritik for sin håndtering af brugernes datasikkerhed. Alligevel er flere danske medier aktive på det sociale medie. B.T. vil blive klogere på fremtidens mediebrugere

B.T.’s reporter har taget opstilling foran hovedbanegården i København, hvor en række folketingskandidater fra partiet Nye Borgerlige er samlet.

”Hotdog eller kebab?” lyder spørgsmålet til politikerne.

De fleste foretrækker en hotdog. En enkelt svarer dog til journalistens overraskelse, at han helst vil have kebab.

”BREAKING NEWS! Nye Borgerlige-politiker spiser halalslagtet kød!!!!,” står skrevet med versaler i slutningen af videoen.

Samme video er publiceret på B.T.’s hjemmeside, men her er slutningen klippet ud. Teksten med ”BREAKING NEWS” fremgår nemlig kun på den version, som B.T. har lagt på det sociale medie TikTok.

B.T. har oprettet en profil på det omdiskuterede sociale medie og er dermed det seneste danske nyhedsmedie, der laver indhold til TikTok, som ifølge DR’s årlige rapport om mediernes udvikling dagligt bliver brugt af hver fjerde dansker mellem 12 og 29 år i 2021.

Og det er faktisk ”alt for sent”, at B.T. er kommet på TikTok, siger ansvarshavende chefredaktør Pernille Holbøll.

”Det er åbenlyst, at i hvert fald fremtidens mediebrugere er på TikTok. Derfor er det helt oplagt, at vi er der for at forstå, hvordan det fungerer. TikTok er ikke nyt længere overhovedet, det er et etableret socialt medie, der smitter af på andre sociale medier,” siger hun.

Forhåbningen er ifølge Pernille Holbøll, at B.T. får et større kendskab til den yngre målgruppe, for hvem sociale medier er en central kilde til nyheder. Stoffet skal både være ”underholdende og oplysende”.

”Vi vil bruge TikTok til at dele noget af det journalistiske indhold, vi har – det gælder det mere underholdende indhold, men vi vil også forsøge at forklare de store historier som krigen i Ukraine eller VM i Qatar for at se, om det stof kan blive interessant for en målgruppe, som i høj grad har TikTok som en primær kilde til nyheder,” siger hun.

Heftig kritik

Foruden B.T. er Ekstra Bladet, TV 2 Echo, Femina, Zetland, Se og Hør og Aller Media blandt de danske medier, der er til stede på TikTok.

Dertil er et stigende antal politikere aktive på platformen, hvor de leverer politiske budskaber på en let og ungdommelig facon.

Men TikTok – som er kinesisk ejet – har, siden det blev lanceret i 2017, fået heftig kritik for blandt andet håndteringen af brugernes datasikkerhed.

Det sociale medie er blevet anklaget for at dele brugernes data med Kina, og Datatilsynet i Danmark åbnede i 2020 en sag mod TikTok for at undersøge, om mediet levede op til databeskyttelsesloven. Samme år kaldte den daværende præsident Donald Trump TikTok for en trussel mod USA.

”Det danske datatilsyn nåede aldrig til en konklusion, fordi TikTok placerede sit europæiske hovedsæde i Irland. Det irske datatilsyn er i øjeblikket i gang med at undersøge, i hvilket omfang TikTok overfører personoplysninger til Kina om europæiske brugere,” siger Henning Mortensen, der er formand for Rådet for Digital Sikkerhed – en uafhængig medlemsorganisation, der arbejder med informationssikkerhed og privatlivsbeskyttelse.

Er det en god idé, at medier er på TikTok, når man tænker på, at der har været usikkerhed omkring, hvordan TikTok behandler personoplysninger?

”Det er svært for mig at sige. Men jeg vil sige, at mange af de undersøgelser, der er lavet om TikTok, peger i retning af, at det er en dårlig idé,” siger Henning Mortensen.

”Vi har ikke gjort noget”

På B.T. vil man bestræbe sig på at holde sig orienteret med datasikkerheden, siger Pernille Holbøll.

”Vi vil anstrenge os for at sikre, at vi har styr på det, vi laver. Men at afholde os fra at være på TikTok alene ud fra et forsigtighedsprincip ville være ærgerligt, og det er ikke optimalt for os,” siger hun.

Hvad har I gjort for at sikre jer, at TikTok er en sikker platform at være på?

”Vi har ikke gjort noget. Hvad skulle vi da gøre?”

Det kunne være, at I havde rådført jer hos eksperter i digital sikkerhed?

”På et eller andet tidspunkt bliver vi nødt til at agere i den digitale medievirkelighed, der er, eller også må vi stå fuldstændigt udenfor. Jeg har ikke brugt ressourcer på at sætte undersøgelser i gang om sikkerheden. Hvis det viser sig, at det er fuldstændigt uansvarligt af alle mulige hensyn, så er vi ikke længere på TikTok. Lige nu synes jeg, at det er værd at forsøge sig med den platform, på trods af de udfordringer der kan være,” siger Pernille Holbøll.

0 Kommentarer