Avisudgiver hopper på plastikbølgen

For nylig valgte Financial Times, USA Today og the New York Times at gå sammen med Plastic Logic om at udvikle fremtidens aviser på bøjelige plastikskærme. Nu meddeler mediekoncernen Hearst, der blandt andet udgiver San Francisco Chronicle og Cosmopolitan, at de også vil ud på plastik.

For nylig valgte Financial Times, USA Today og the New York Times at gå sammen med Plastic Logic om at udvikle fremtidens aviser på bøjelige plastikskærme. Nu meddeler mediekoncernen Hearst, der blandt andet udgiver San Francisco Chronicle og Cosmopolitan, at de også vil ud på plastik.

Det lyder stadig som optimistisk fremtidsmusik, og spørgsmålet er da også, om forbrugerne i sidste ende er villige til at tage det nye medie til sig. De store medieaktører synes dog ikke i tvivl. De melder på stribe, at plastik bliver avisernes nye medie.

For nylig beskrev vi her på Journalisten.dk, at de store dagblade i Storbritannien og særligt USA nu tror så meget på bøjelige plastikskærme som ny distributionsform, at de har indgået strategisk samarbejde med producenten Plastic Logic.

Herhjemme meldte Politikens chefredaktør, Tøger Seidenfaden, at plastik giver håb til de trængte aviser. Og nu kommer der lignende signaler fra den store amerikanske mediegigant Hearst, der udgiver en lang stribe aviser – heriblandt Houston Chronicle og den konkurstruede San Francisco Chronicle – samt et væld af magasiner som Cosmopolitan, Esquire og Harper's Bazaar.

Ifølge CNN Money vil Hearst allerede i år lancere deres egen trådløse plastikskærm – eller e-reader, som det nye medie også omtales. Kilder oplyser til CNN Money, at Hearst allerede har udviklet den bærbare skærm, som angiveligt kan anvendes til at læse både aviser og magasiner, og som samtidig lever op til annoncørernes ønsker.

Produktet fra Hearst har endnu ikke fået noget navn, men ligner altså andre bøjelige skærme som dem, Plastic Logic arbejder med. Væsentligt tykkere er Kindle fra Amazon, der er tiltænkt bøger, og så den såkaldte Sony Reader.

Fordelen ved de bøjelige plastikskærme er, at avis- og magasinudgiverne kan spare rigtig mange penge til både tryk og distribution.

0 Kommentarer