Aviskrisen er kun lige begyndt

Mediebranchen har været præget af et hav af fyringer og avislukninger i årets første måneder. Men det bliver langt værre. Ifølge New York Times risikerer annoncemarkedet at gå yderligere 30 procent tilbage.

Mediebranchen har været præget af et hav af fyringer og avislukninger i årets første måneder. Men det bliver langt værre. Ifølge New York Times risikerer annoncemarkedet at gå yderligere 30 procent tilbage.

Det er dystre tider i dagbladsbranchen. Ikke siden Den Store Depression har avisernes annoncemarked oplevet så stor en nedtur som nu. Alene i det første kvartal af 2009 har visse amerikanske aviser mistet 30 procent af dets reklameindtægter. Og ifølge New York Times er der udsigt til nye nedslående tal i den nærmeste fremtid.

"Selv de mest pessimistiske forudsigelser har ikke været nok sortsynede," skriver avisen, der refererer til de seneste meldinger fra medieanalytikere og branchens egen top.

De forventer alle så markant et fald i indtægterne, at det vil hive tæppet væk under mange dagblade, der til trods for to års kamp hidtil har formået at holde sig oven vande.

"Jeg tror, vi skal regne med et nyt fald i annonceindtægter på omkring de 25 procent i forhold til første kvartal sidste år. Der har været masser af tegn på, at tingene er blevet meget værre i de seneste par måneder," siger Edward Atorino, medieanalytiker ved Benchmark Company.

En anden uafhængig analytiker af udviklingen i dagbladsbranchen, John Morton, siger til New York Times:

"Ud fra hvad jeg ved, er jeg bange for, at en tilbagegang på 30 procent vil ikke være usædvanlig for de store aviser.«

Et af de få avishuse, der har meldt deres forventninger officielt ud, er Gannett Company, der ejer USAs største og mest profitable aviskæde. På en konference i sidste måned erklærede koncernens økonomidirektør, Gracia Martore, at allerede nu var annonceomsætningen for alle dets aviser faldet med 30 procent, og Gannetts mest kendte avis, USA Today, har lidt endnu større tab.

Endvidere kom det for nylig frem, da Sun-Times Media Group gik i betalingsstandsning, at dagbladskoncernen – som blandt andet udgiver The Chicago Sun-Times – havde budgetteret med en annoncenedgang på 18 procent for hele 2009, men allerede nu har ændret det til 30 procent.

Lignende meldinger kommer nu drypvis fra andre af de større dagblade, som i første kvartal af 2009 er gået tilbage med 30 procent.

"Det her er langt værre, end nogen af os nogensinde har set," udtaler en anonym adm. direktør for et af de største avishuse til New York Times.

"Vi kan godt fortsætte med at skære ned, men det går ikke meget længere."

Mindre bladhuse klarer det angiveligt en smule bedre, selv om de også oplever markante tab. Og i stater som Michigan og Florida har selv de mindre aviser klaret sig lige så elendigt som de store aviser. 

Den omfattende krise har fået The New York Times Company og Hearst Newspapers til at begynde at udvikle planer for helt andre indtægtskilder. Eksempelvis overvejes det nu at tage betaling for online-aviser, hvilket indtil for nylig var fuldstændigt utænkeligt. Det er dog stadig usikkert, om avishusene vil gennemføre abonnementsbetaling på nettet. Eller hvornår.

Den amerikanske avisbranche mistede i øvrigt allerede annonceindtægter i 2007, som ellers ikke anses for et recessions-år. Indtægterne fra de trykte aviser og deres websites faldt således til sammen 7,9 procent.

Sidste år, hvor den økonomiske nedtur for alvor slog igennem, blev udviklingen blot værre. Dagbladenes annonceindtægter faldt nu med 16,6 procent, hvilket igen var mere end branchen og analytikere havde forudset. Og nu ser det altså ud til, at 2009 atter overrasker negativt.

Læs her: Newspaper Ad Revenue Could Fall as Much as 30%

samt artiklen: Blodig nedtur rammer aviser i hele USA