Nordjyske Medier kom ind fra sidelinjen og snød alt og alle i kampen om at komme først i aviskrigen. I Nordjylland mener de, at kampen skal vindes gennem en tæt interaktiv kontakt med læserne.
NYTÆNKNING. Døren ind til Ulrik Haagerups kontor bliver pludselig revet op.
»Politiet har fundet et lig ude i Tranum Klitplantage. Skal vi sende Langkilde (fotograf, red.) derop i helikopteren?« spørger nyhedsredaktør Peter Tordrup Larsen.
»Ja for fanden, jeg ringer til Maria med det samme,« råber Ulrik Haagerup, der få sekunder efter har helikopterpilot Maria Johannessen i telefonen.
»Hvor hurtigt kan du være i luften, Maria?« spørger Ulrik Haagerup.
Haagerup lægger røret og kigger op.
»Helikopteren er klar om 10 minutter, så Langkilde skal bare møde Maria nede ved den så hurtigt som muligt.«
»Det er super,« lyder det fra Peter Tordrup Larsen, der lige når at tilføje, at »meget tyder på, at det er den forsvundne skrothandler, de har fundet«, inden døren igen lukkes.
Tingene går stærkt på Nordjyske Medier. Ikke kun når det handler om Nordjyskes nye 'legetøj', den lejede helikopter, men i høj grad også, når det handler om nye udgivelsesplatforme – eller flere ben i mediepaletten, som de selv udtrykker det – i det flermediale mediehus.
»Hvis man kigger ud ad vinduet og ser, at der sker mere uden for vinduerne end indenfor, så har man som virksomhedsleder et problem,« siger chefredaktør Ulrik Haagerup.
Men selv om det meste af dagbladsbranchen er ved at blive rundtosset over den hidsige udvikling i aviskrigen, behøver Nordjyskes chefredaktør ikke bekymre sig for, at der sker mere uden for vinduerne end indenfor lige for tiden.
14. august tog Nordjyske Medier fusen på de fleste i den danske medieverden, da de uden stor ståhej kom ind fra højre i aviskrigens kamp om at komme først med en ny husstandsomdelt gratisavis, Centrum AFTEN.
Men i Nordjylland nøjes man ikke med en ny gratisavis. Samtidig med at Nordjyskes journalister var ved at gøre den ny gratisavis klar til trykken, gik man i luften med hjemmesiden DitCentrum.dk, der, som navnet antyder, primært skal bestå af brugernes egne nyheder, blogs, billeder og meget andet, og som skal spille sammen med Centrum AFTEN og trafik-avisen Centrum MORGEN, der er en relancering af Nordjyskes fire år gamle 10minutter.
Nordjydernes postkasser risikerer at sprænges af det avisbombardement, der rammer dem som følge af aviskrigen. Men de nye aviser modtages godt på gaden i Aalborg.
»Jeg har ikke tid til at læse avis om morgenen, så det er dejligt at komme hjem til en frisk avis om eftermiddagen,« siger pædagog Tina Andersen, der dog godt kan forestille sig, at hun senere vil takke nej til JP/Politikens og Berlingskes gratisaviser.
»Det er for voldsomt med to-tre gratisaviser hver eneste dag,« siger hun.
Mads Jeppesen, der går på HTX, er ikke så imponeret over Centrum AFTEN – endnu.
»Jeg synes, det er spændende, hvis de kan få mere af det, der bliver lavet på DitCentrum, i avisen, men som det er nu, foretrækker jeg metroXpress, for der er sporten bedst,« siger han.
Og på trods af en hektisk opstartsfase har de medarbejdere på Nordjyske, som Journalisten har talt med, svært ved at få armene ned.
»Selvfølgelig har det været en hektisk opstartsfase, men det har været utroligt spændende at være med til. Vi føler jo, at vi er med til at skrive mediehistorie,« siger Pia Beltoft, der vikarierer som redaktionssekretær på Centrum AFTEN, inden hun skal tilbage på journalistuddannelsen på SDU.
Det betyder arbejdsdage, der starter allerede klokken seks om morgenen for at være klar til deadline klokken 11.30.
»Jeg tror, at det er helt rigtigt set af ledelsen at satse på en eftermiddagsavis. Der er jo masser af begivenheder, der finder sted om formiddagen, og som er gamle, hvis de først kommer i morgenavisen dagen efter,« siger Pia Beltoft og peger på historien om, at Bill Clinton kommer til Frederikshavn, som kommer på forsiden af Centrum AFTEN senere på dagen.
Pia Beltoft bakkes op af sin kollega Dorte Geertsen, der har været på Nordjyske i snart 10 år.
»Det har selvfølgelig været hårdt, og der er stadig en masse, der ikke fungerer, men det opvejes til fulde af, at man som vadmelsnordjyde kan komme først,« siger hun og tilføjer:
»Det er også en stor motivation, at vi ikke bare lægger os i røven af de andre gratisaviser, men at vi rent faktisk laver noget helt nyt.«
Dorte Geertsen løfter dog også pegefingeren over for ledelsen og fastslår, at personalemæssigt lader avisens gratissatsning en del tilbage at ønske.
»Det er med lodder og trisser rent bemandingsmæssigt, at det her kan lade sig gøre, men det hænger jo også sammen med, at det er sparket så hurtigt i gang,« siger hun. Nordjyske Medier har kun ansat 10 nye medarbejdere i forbindelse med lanceringen af den nye avis, mens eksempelvis Berlingskes Dato har 35 redaktionelle medarbejdere, og JP/Politikens 24timer har cirka 50 journalister ansat.
Nordjyske Medier version 2.0 kalder ledelsen mediehusets nye initiativer. Navnet refererer både til en fysisk omstrukturering af arbejdspladsen og til DitCentrum.dk, der som det første medie kaster sig ud i det, branchefolk kalder 'internet version 2.0'.
»Det, der ligger i begrebet 'version 2.0', er, at brugerne får meget større indflydelse på indholdet. De fleste danske netmedier er 'fra os til jer-medier', hvilket for eksempel også gælder Nordjyske.dk. DitCentrum.dk er et 'vi-medie', hvor brugerne kan interagere både med udgiveren og med hinanden,« forklarer Henrik Rewes, der er chef for Nordjyskes Nye Medier.
»Vi tager så det ekstra skridt, at vi kombinerer det med print på den måde, at det bedste fra webben kommer i avisen,« tilføjer han.
Når Henrik Rewes bliver bedt om at kigge i de nye mediers hastigt foranderlige krystalkugle, er han overbevist om, at udviklingen mange år frem i tiden vil gå mere og mere i retning af 'vi-medier'.
Det handler ifølge Rewes stadig for medierne om at levere et produkt med væsentlighed og identifikation til brugerne, men det er nogle andre redskaber, der skal tages i brug for at opnå det hos de moderne medieforbrugere.
»Hvis ikke mediehusene indser denne udvikling, vil de simpelthen blive hægtet af,« siger han.
Fakta:
Nordjyske Medier
* er en del af Nordjyske Holding, som beskæftiger cirka 1.000 medarbejdere og omsætter for knap en milliard kroner
* beskæftiger cirka 260 redaktionelle medarbejdere
* udgiver 17 ugeaviser og dagbladet Nordjyske Stiftstidende, som har et oplag på cirka 70.000
* ejer tv-kanalen 24Nordjyske, som har over 100.000 betalende husstande og en lang række forskellige websites, ikke mindst Nordjyske.dk, der er Nordjyllands mest besøgte hjemmeside. Det nyeste website er Ditcentrum.dk
* ejer radioerne ANR Hit og ANR Guld
* udgiver trafikavisen Centrum MORGEN, der tidligere hed 10minutter med et oplag på 25.000, samt den husstandsomdelte gratisavis Centrum AFTEN, der uddeles til 65.000 aalborgensere
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.