USA’s største aviskæde, Gannett Co., der blandt andet udgiver US Today, har besluttet at skære dramatisk ned på lederartikler og andet holdningsstof i sine medier.
Det sker på baggrund af læserundersøgelser, der har vist, at ledere og holdningsstof har mistet relevans i en tid, hvor meninger flyder over på sociale medier.
”Læserne vil ikke have, at vi fortæller dem, hvad de skal tænke,” lød det tilbage i april i en intern anbefaling fra et udvalg bestående af redaktører fra koncernens medier.
Ifølge udvalget er lederartikler og meningsspalter ikke alene blandt det mindst læste indhold. De bliver også ofte nævnt af læsere som en grund til at opsige abonnement, ligesom de især online og blandt de yngre læsere får brugerne til at tvivle på mediets objektivitet.
”Nutidens publikum er ofte ude af stand til at skelne mellem objektiv nyhedsrapportering og meningsindhold,” skrev udvalget i sine anbefalinger.
Gannett Co., som udgiver mere end 250 dagblade i USA, er allerede begyndt at følge anbefalingerne og har skruet ned for holdningsstoffet.