Avisernes læsertal i drastisk tilbagegang

Stort set samtlige danske hverdagsaviser har tabt læsere i bunkevis i første halvår af 2010. Det viser dagens nye tal fra Index Danmark/Gallup.

Stort set samtlige danske hverdagsaviser har tabt læsere i bunkevis i første halvår af 2010. Det viser dagens nye tal fra Index Danmark/Gallup.

Ifølge oversigten, der dækker udviklingen i 1. halvår af 2010 i forhold til samme periode sidste år, kan både B.T., Berlingske Tidende, Dagbladet Børsen, Ekstra Bladet, Information, Jyllands-Posten, Kristeligt Dagblad, Politiken, Urban, 24timer og MetroXpress notere drastiske fald.

Og her de triste tal – avis for avis – på hverdage:

Læsertallene 1. halvår 2009 – og dernæst læsertallene 1. halvår 2010

  • Politiken: 432.000 – 369.000 
  • Berlingske Tidende: 345.000 – 270.000
  • Morgenavisen Jyllands-Posten: 473.000 – 411.000
  • Information: 122.000 – 106.000
  • Dagbladet Børsen: 235.000 – 207.000
  • Kristeligt Dagblad: 124.000 – 106.000
  • Ekstra Bladet: 381.000 – 320.000
  • B.T.: 348.000 – 267.000
  • MetroXpress: 542.000 – 451.000
  • 24timer: 394.000 – 326.000
  • Urban: 420.000 – 316.000

PS:

Index Danmark/Gallup oplyser, at med læsertallene for 1. halvår i år er der indført en metodisk ændring i den måde, der beregnes sandsynligheder til brug for dannelsen af læsertal for hverdags- og søndagsaviser.

Historisk har alle aviserne indgået i grupper, hvor de af typer og egne sandsynligheder minder om hinanden. Med 1. halvår 2010 ændres denne praksis, idet de seneste års forandringer i avismarkedet har medført, at titlernes egne sandsynligheder for en lang række af titlerne har bevæget sig væk fra gruppens sandsynligheder.

I praksis betyder dette, at avisernes frekvensbaserede læsertal kommer til at være meget tæt på
gennemsnittet af den samme periodes AktualitetsIndex.
  

(opdateret)